اقتصاد / زهرا طوسی: در شرایط کنونی شیب تند گرانی از یک سو و ماندگار شدن رکود از سوی دیگر سفره ها را تا آنجا کوچک کرده که بنکداران مواد غذایی هم از کاهش خرید اقلام خوراکی توسط مردم گلایه می کنند به گفته آنان پولی دردست نیست تا خریدها انجام شود.

قدرت خرید مردم برای مواد غذایی نصف شد

اقتصاد / زهرا طوسی: در شرایط کنونی شیب تند گرانی از یک سو و ماندگار شدن رکود از سوی دیگر سفره ها را تا آنجا کوچک کرده که بنکداران مواد غذایی هم از کاهش خرید اقلام خوراکی توسط مردم گلایه می کنند به گفته آنان پولی دردست نیست تا خریدها انجام شود.

فاصله  رقم  خط فقر با درآمد10میلیون افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و کارگران فصلی به جایی رسیده که قدرت خرید مردم به گفته عباس کرباسی عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین فاصله یک میلیون و400هزار تومانی عدد خط فقر با درآمد 15میلیون بازنشسته کشوری و تامین اجتماعی و10میلیون کارگران حداقل بگیر نیز سبد خرید نیمی از جمعیت کشور را تا حدود  30درصد حداقل ها کاهش داده و باعث شده مردم بسیاری از مواد مغذی مثل کره و گوشت را حذف و سویا و چربی های حیوانی غیر بهداشتی را جایگزین آن کنند.

به نظر می رسد، متناسب با عدد خط فقر، یک جمعیت 25 تا30میلیونی اگر به برنج و گوشت و ماهی فکر کند فقط 15روزخرجی دارد و اگر به آبرویش فکر کند، ناچار به حذف اقلام ضروری است.

نگاهی به بازار مواد غذایی هم حاکی از آن است که مردم کمتر برنج کیسه ای می خرند و خرده فروشی بر اقلام اساسی سایه افکنده است، فروشگاه ها از کمبود مشتری گله دارند و مردم از نداشتن پول برای خرید مایحتاج، در این میان رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور  به خبرنگار ما می گوید که بازاری ها دلخوش وعده ها و سیاست های دولت جدید برای عبور از این وضعیت هستند.

دکتر قاسم علی حسنی رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور از کاهش قدرت خریدِ مردم صحبت می کند و می گوید: در ماه های  چشم انتظاری هستیم و روزگار سختی را می گذرانیم،  باید بگویم که در حال پوست انداختن هستیم، در این وضعیت رکود، هایپر مارکت های زنجیره ای هم قد علم کرده و جای فروشگاه های مواد غذایی را گرفته اند و با تنگ کردن عرصه، باعث کاهش حداقل 20 درصدی میانگین فروش این صنف در کشور و تعطیلی بخشی از مغازه ها در این صنف  شده اند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور با اشاره به تاثیر تورم و  گرانی بر روند فروش اصناف می گوید: امروزعرضه بر تقاضا پیشی گرفته و گران شدن محصولات غذایی هم  از رونق بازار کاسته است، البته ارزان کردن برخی  محصولات مثل عدس بین 500 تا هزار تومان نیز اثری بر بازار آن نداشته و سایه رکود همچنان بر سر اقلام مختلف و حتی عدس باقی مانده و در انبارها و فروشگاه ها بدون مشتری باقی مانده است.

حسن منصوری رئیس سابق اتحادیه غلات و حبوبات کشور و کارشناس فعال عرصه مواد غذایی نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: قیمت ها به حدی بالا رفته است که مردم توان خریدشان را از دست داده اند وکم پولی مردم هم مزید برعلت شده است.

وی با اشاره به اینکه سخت شدن تولید درآمد توسط مردم و شناور بودن هزینه ها که معیشت را به دغدغه اصلی مردم  تبدیل کرده تاکید می کند: وقتی حبوبات از کیلویی سه هزارتومان به 12 هزار تومان می رسد و گوشت تا کیلویی 40 هزار تومان بالا می رود نباید توقع خرید از مردم داشته باشیم.

منصوری می افزاید: در این میانه فروشگاه های بزرگ رنجیره ای  که فروش عمده تری دارند  با اندکی تخفیف درحبوبات و مواد غذایی که بیشتربه چشم می آید باعث جلب مشتری می شوند و البته در سایر کالاهایی که قیمتشان نامشخص هست این ارزانی مصلحتی را با گران فروشی جبران می کنند و در مجموع باعث کسادی بازار دیگر فعالان عرصه مواد غذایی می شوند.

به گفته وی اگرعزم عبور از رکود بدون اقدام های اورژانی کلید بخورد، سونامی افزایش قیمت همه بازار را در برمی گیرد آنگاه اصلا سفره ای نمی ماند تا برای پرکردنش مردم روانه 4 میلیون واحد صنفی شوند که امروز دچار کمبود مشتری شده اند و هر روز چکهایشان برگشت می خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.