قزوین- مدیر عامل کانون جهادگران کشور گفت: مدل توسعه پایدار کشاورزی با اجرای ۱۴ طرح ملی و ۴۴ پروژه کشاورزی برای ایجاد ۱۰ میلیون شغل در مناطق مختلف کشور عملیاتی می شود.

چشم انداز ایجاد ۱۰ میلیون شغل/ ۱۴ طرح ملی در مدل توسعه پایدار بخش کشاورزی اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدتقی امانپور در حاشیه شرکت در همایش«کشاورزی عرصه تولید، کسب و کار، بستر سلامت و امنیت غذایی» در قزوین اظهارداشت:رشدو توسعه پایدار کشاورزی از شاخص ترین و مهم ترین هدفهای هر دولتی است که تحقق آن از طریق تحول بنیادی و همه جانبه در ساختار کشاورزی، مدیریت و بهره برداری مطلوب از منابع و امکانات، سازماندهی و هدایت سنجیده فعالیتها در چارچوب برنامه ریزی علمی و منطقی امکان پذیر است.

وی افزود: بر این اساس، بخش کشاورزی در تمامی برنامه های توسعه کشور از اولویت ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان محور و اساس توسعه اقتصادی کشور مورد توجه قرار داشته است.

امانپور یادآورشد: تنوع بسیار گسترده شرایط سرزمین، از نظر آب، هوا، خاک، منابع آب، منطقه، رطوبت، ارتفاع و تجربه های نیروی انسانی در کشاورزی دلیل وجود ظرفیتها و امکانات بالقوه و بالفعل وسیعی است که قلب هر کسی را که برای این آب و خاک و این مردم می تپد به هیجان می آورد و بهره برداری از این منابع لایزال خدادادی را برای بهبود شرایط زندگی نسل های کنونی و آینده این سرزمین به صورت آرزویی در دسترس اما مستلزم تلاش فراوان جلوه می دهد.

مدل توسعه پایدار کشاورزی با اتکاء به ۱۰ هزار پروژه تحقیقاتی

وی بیان کرد: مدل توسعه پایدار کشاورزی که می تواند تحولی اساسی در بخش کشاورزی ایجاد کند با اتکا به ۱۰ هزار پروژه تحقیقاتی اجرا می شود که ۱۵۰ هزار موسسه نیز برای آن فعال شده است.

مدیرعامل کانون جهادگران کشور  افزود: در موسسات تحقیقاتی جهاد کشاورزی که بیش از ۱۵ هزار کارشناس و متخصص زبده فعالیت می کنند زمینه اجرای کارهای مهم فراهم شده و امیدواریم این مدل توسعه با این ظرفیت بخوبی اجرا و عملیاتی شود.

امانپور یادآورشد: دوره پیش بینی شده برای اجرای این مدل تا سال ۱۴۰۴ و برای مدت ۲۵ سال بود که از زمان اجرا قادریم برای ۱۰ میلیون نفر شغل ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: از جمله طرح های مهم این عرصه در حوزه آب است تا بتوانیم با مدیریت منابع آبی از این نعمت خدادادی صیانت کنیم و در این راستا تولید ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب نیز پیش بینی شده است.

مدیرعامل کانون جهادگران کشور اظهارداشت: افزایش راندمان آب از ۴۰ درصد به ۸۰ درصد و استفاده از زهاب کشاورزی، بهره گیری از گیاهان پر محصول و مقاوم به خشکی و استفاده از ماشین آلات مدرن در این طرح لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: همچنین بخشی از طرح ها در بخش های ایجاد جنگل های صنعتی، مدیریت دام و مرتع به صورت نیمه باز با تغذیه دستی، ایجاد دره های سبز، توسعه صنایع کشاورزی، فرآوری و توسعه صنایع غذایی و ارتقاء سطح مکانیزاسیون از دیگر طرح های قابل اجرا در مدل توسعه پایدار کشاورزی است.

امانپور تصریح کرد: استفاده از کودهای نانو و طبیعی و ایجاد ۳۸ ایستگاه مدل سازی شده با ۱۰۰ میلیون دلار و اجرای طرح سیلاب با ظرفیت و امکان پخش سیلاب در ۱۴ میلیون هکتار زمین در این مدل توسعه دیده شده است.

وی گفت: در مدل توسعه پایدار تمامی رویکردها باید به هم افزایی منجر شود و یکی از عرصه هایی که می تواند انرژی تجدید شونده برای ما تامین کند بخش کشاورزی است که از این ظرفیت هم می توانیم استفاده کنیم.

امانپور اضافه کرد: با استفاده از مدل توسعه پایدار کشاورزی می توان در بخش دام، طیور و آبزیان نیز تحول لازم را ایجاد  و با بهره گیری از ظرفیت های موجود کشت و صنعت های بزرگ به تحقق  اهداف کمی و کیفی این مدل کمک کرد.

مدیرعامل کانون جهادگران استان قزوین تصریح کرد: کانون جهادگران در واقع تشکلی مردم نهاد است که به توانمندسازی فعالان این عرصه کمک می کند و امسال راه اندازی و ایجاد شرکت های دانش بنیان با محور فعالیتهای کشاورزی را با بهره گیری از متخصصان و کارشناسان و بازنشستگان جهادی محقق می کنیم.

امانپور با اشاره به ظرفیت های کشاورزی استان قزوین هم اظهارداشت:قزوین قطب کشاورزی است وامروز نیز این قابلیت را دارد که در توسعه پایدار کشاورزی نقش مهمی ایفا کند که با تعامل و انسجام خوبی که میان مسئولان استان وجود دارد می توانیم طرح های مهم ملی را در توسعه پایدار کشاورزی در این منطقه به صورت پایلوت اجرایی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.