بیرجند- طرح مطالعاتی انتقال آب دریای عمان به سه استان خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان با حضور مسئولان سه استان بررسی شد .

مطالعات انتقال آب از دریای عمان به استانهای شرق کشور بررسی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نشست مشترک مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان و نیز نمایندگان شرکت مشاور مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرق کشور، به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی برگزار شد.

حسین امامی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان‌جنوبی با اشاره به دلایل نیاز آبی بخش شرب و صنعت استان در افق بلندمدت و حتی میان‌مدت، اظهار کرد: به دلیل ‌کمبود منابع آبی موجود در استان در خصوص طرح انتقال آب از خارج از حوضه آبریز چاره‌اندیشی شده که یکی از راه های ممکن انتقال آب از دریای عمان است.

امامی با بیان اینکه اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی نیازمند سرمایه و اعتبارات بالایی است، افزود: در این راستا  اقدامات زیادی انجام شده که مطالعات این پروژه با اولویت خراسان‌جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان آغاز و در حال انجام است.

وی یادآور شد: تامین آب شرب وصنعت برای این سه استان یکی از مطالبات اصلی و اولویت اول مردم است که امیدواریم با همکاری و همدلی بین همه متولیان امر و  نیز با مشارکت بخش خصوصی، این پروژه هرچه سریع‌تر وارد فاز اجرایی اجرایی و عملیاتی شود.

حسن جعفری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی نیز، با اشاره به اینکه در هیچ نقطه جهان مصرف آب به اندازه کشور ما نیست اظهارکرد: انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور با هدف رفع کسری مخازن صورت می‌گیرد چراکه پیش بینی می‌شود، بسیاری از شهرهای این استان در چشم انداز ۱۴۲۰ با مشکل تأمین آب مواجه شوند.

جعفری با تاکید براینکه طرح انتقال آب از دریای عمان و نمک زدایی، گران و دراز مدت است و با اعتبارات دولتی شاید حدود ۱۰ سال طول بکشد، افزود: این طرح می‌تواند به دلیل تثبیت جمعیتی، ‌ به کریدور شرق کشور کمک کند.

در ادامه نماینده شرکت مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان، با بیان اینکه رشد جمعیت در شرق کشور بسیار کم بوده و حتی در برخی از نقاط  نیز منفی بوده است، اظهارکرد: با ریشه‌یابی این موضوع بسیاری از عوامل این رشد منفی، به نبود صنعت و کشاورزی پایدار که در اثر توان کم دشت‌های این منطقه و کاهش منابع آبی است، باز می‌گردد.

حسینی افزود: اگر آب کافی در اختیار باشد بسیاری از کارخانه جات و صنایع کوچک همچون دامداری و ... را میتوان در جهت توسعه و اشتغال پایدار در منطقه شرق کشور ایجاد کرد .

وی در ادامه به روند انجام مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از اجرای این پروژه تامین آب شرب و صنعت سه استان شرقی کشور است که در فاز اول اجرایی در افق ۱۴۰۷ به میزان ۲۵۰ میلیون متر مکعب و در افق ۱۴۲۰ به میزان ۷۵۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است .

وی به اجزای مطالعات این طرح پرداخت و گفت:این مطالعات شامل ۴ بخش کلی از جمله مطالعات پایه، مطالعات آبگیر و نمک زدایی و محیط زیست، مطالعات خط انتقال و محیط زیست مسیر و مطالعات ارزیابی مالی و اقتصادی و ارائه ساختار مناسب، است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.