بجنورد- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: اجرای طرح فاضلاب شهرهای بجنورد و اسفراین از ۲۷ سال گذشته آغاز شده و به علت محدودیت منابع مالی، پیشرفت فیزیکی مطلوبی به ویژه در بجنورد نداشته است به طوری که تنها ۵۰ درصد از شهروندان مرکز استان از شبکه جمع آوری فاضلاب بهره مند هستند.

نیمی از شهروندان خراسان شمالی از شبکه جمع آوری فاضلاب محروم‌اند

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساقی با اشاره به بهره مندی  ۸۵ تا ۹۰ درصدی مردم اسفراین از شبکه فاضلاب افزود: تصفیه خانه ای با ظرفیت هشت هزار متر معکب در اسفراین وجود دارد که در نیمه نخست سال طرح ارتقای تصفیه خانه انجام می شود و به بهره برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: با انجام یک سری تغییرات در سیستم و تبدیل آن به لاگون هوادهی، ظرفیت این تصفیه خانه به دو برابر افزایش خواهد یافت که کار های آن رو به اتمام است.

ساقی در خصوص تصفیه خانه بجنورد نیز عنوان کرد: در بجنورد تصفیه خانه مدول اول با ظرفیت هفت هزار و ۶۰۰ متر مکعب وجود داشت و تصفیه خانه دیگری با ظرفیت ۱۲ هزار متر مکعب نیز ایجاد شد که اکنون حدود ۲۰ هزار متر مکعب تصفیه خانه فاضلاب در بجنورد وجود دارد.

وی با اشاره به برداشته شدن گام های مثبت در اجرای شبکه فاضلاب از طریق فایناس جاری افزود: اگر می خواستیم برای اجرای شبکه فاضلاب منتظر اعتبارات دولتی بمانیم نمی توانستیم آن را به اتمام برسانیم در حالی که اکنون هزینه ای که از مشترکان بابت نصب انشعاب دریافت می شود در حسابی متمرکز و از آن محل برای اجرای شبکه فاضلاب هزینه می شود.

وی مجموع اعتباراتی را که برای سال ۹۶ از محل فایناس پیش بینی شده است حدود ۱۵  میلیارد تومان ذکر کرد.

وی همچنین اجرای نخستین پروژه BOT سرمایه گذاری بخش خصوصی استان را توسط شرکت آب و فاضلاب بیان کرد و گفت: این پروژه شامل احداث تصفیه خانه فاضلاب شیروان بوده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی ظرفیت این تصفیه خانه را ۱۲ هزار متر معکب و مطابق با ۵۰ درصد نیاز افق طرح شیروان دانست که با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان انجام می شود و دولت این تضمین را داده که در قبال تحویل پساب، اگر واجد کیفیت استاندارد مد نظر باشد عدد مشخصی به ازای هر متر مکعب به سرمایه گذار پرداخت پرداخت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در آشخانه نیز باید ۷۵ کیلومتر شبکه فاضلاب ایجاد شود که ۱۷ کیلومتر آن انجام شده و تصفیه خانه از محل اعتبارات ملی دارای پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی و در مرحله خرید ابزار دقیق است که اگر اعتبار ۵ تا ۶ میلیارد تومانی آن تامین شود در ۲ تا ۳ ماه آینده قابلیت بهره برداری را خواهد داشت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.