«فؤاد معصوم» رئیس جمهوری عراق اعلام کرد: برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان براساس قوانین پارلمان و نهادها و مؤسسات متولی قانون اساسی کشور، منعی ندارد.

برگزاری همه‌پرسی استقلال کُردها براساس قوانین پارلمان منعی ندارد

    به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، «فؤاد مصعوم» رئیس جمهوری این کشور با صدور بیانیه ای اعلام  کرد: کُردهای مستقر در داخل و خارج اقلیم کردستان،  بخش مهمی از بافت اجتماعی عراق را تشکیل می دهند و شاید در مقایسه با دیگر اقشار عراقی، متحمل درد و رنج های بیشتری شده باشند.  

بر اساس این گزارش، معصوم همچنین در بیانیه خود آورده است: این حق کُردهاست که با اختیار خود سرنوشتشان را تعیین کنند. از دیدگاه ما در دولت عراق، برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان براساس قوانین پارلمان و نهادها و مؤسسات متولی قانون اساسی کشور، منعی ندارد.

معصوم همچنین اعلام کرده است: همه پرسی که قرار است انجام شود باید تمامی برادران کُرد را دربرگیرد؛ چه کردهای فیلی و چه کردهای داخل و خارج از اقلیم کردستان و حتی کردهای ساکن خارج از عراق.  

رئیس جمهوری عراق همچنین گفته است: نتایج همه پرسی در چارچوب مرزهای اداری کنونی به جز مناطق مورد منازعه، تعریف می شود.  

وی همچنین افزود: اما در خصوص مناطق مورد منازعه باید یک همه پرسی جداگانه برگزار شود.

معصوم همچنین گفته است: اگر نتایج همه پرسی به نفع استقلال کُردها رقم خورد، دولت عراق به تشکیل یک کمیته بازنویسی قانون اساسی براساس وضع جدید مبادرت می ورزد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.