آیت الله مصباح گفت:عده ای معتقد هستند که با احکام اسلامی نمی توان جامعه را اداره کرد، می گویند خدا و پیامبر و اهل بیت(ع) قبول است اما احکام به درد امروز نمی خورد.

برخی می گویند با احکام اسلامی نمی توان جامعه را اداره کرد/ افتخارعده ای توسعه رباخواری شده است

    به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: کسانی از روی اشتباه و جهل و گاهی برای منافع شخصی و هوای نفس در مقام مخالفت با امام معصوم بر آمدند و حتی حاضر شدند برای این که چند روزی بتوانند بر مردم حکومت کنند ائمه معصومین را به شهادت برسانند.

وی افزود: در این زمان آفت دیگری پیدا شده و غیر از آنچه که در جریانات تاریخی از صدر اسلام تا کنون اتفاق افتاده و سبب محرومیت مسلمانان از حکومت معصومان شده  نغمه جدیدی به وجود آمده که از ارمغان های فرهنگ غربی و اروپایی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: از دوران چند صد سال پیش بعد از جنگ ها و خونریزی هایی عده ای از دانشمندان به این فکر افتادند که برای مدیریت جامعه و حکومت بر مردم چه طرحی معقول تر است، افرادی معتقد بودند که مردم و انسان ها طبعا ستمگر و زورگو هستند و برای اداره جامعه کسی باید روی کار بیاید که گرگ تر از آن ها باشد تا بتوانند انسان ها را کنترل کند و الا قابل کنترل نیستند.

وی ادامه داد: کسانی هم گفتند که انسان اشرف مخلوقات و دارای کرامت است و خود او باید سرنوشت را تعیین کند، باید به آرای مردم مراجعه کرد و این مسأله مبدأ تفکر دموکراتیک در حکومت شد، این تفکر کم کم رشد کرد و و آن را پر و بال دادند تا این این که بعد از جنگ جهانی اول مسأله حقوق بشر مطرح شد و گفتند که انسان ذاتا حقوقی دارد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: این فکر که انسان احتیاج به خارج از خود و راهنمایی خدا ندارد و کس دیگری نباید در اداره او دخالت کند در فلسفه سیاسی این گونه خود را نشان داد که قانون و حاکم را خود مردم باید تعیین کنند، نهایت به این جا رسید که نصف به علاوه یک هر تصمیمی گرفتند برای همه لازم الاتباع است و این مبنای حکومت دموکراسی است که دنیا خود را مفتخر به آن می داند.

وی عنوان کرد: حق آزادی، آزادی بیان، حق حیات، حق کرامت، حق کرامت و حق تعیین سرنوشت جزو اصول اولیه حقوق بشر شد که امروز در دنیای غرب به ویژه در طبقه جوان و کسانی که احساسات بر آنان غالب است ارزش این ها از ارزش هر آیه قرآن و وحی منزلی بالاتر است، گفته می شود انسان هر جنایاتی کند حق حیات دارد از این رو مجازت اعدام مطلقا باید لغو شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در این تفکر اگر آن ها معتقد به دین مسیحی و یهودی هم باشند اصل را حقوق بشر می دانند و آموزه های دینی را با اعلامیه حقوق بشر و چنین مسائلی تطبیق می کنند، این تفکر در کشورهای شرقی که خود را عقب مانده تر از غربی ها به حساب می آورند  نیز دیده می شود، غربی ها در برخی صنایع پیشرفته هستند و برخی افراد ساده خیال می کنند که چون مثلا بمب اتمی می سازند افراد شریف تری و مهم تری هستند و باید از آن ها اطاعت کنیم.

وی اضافه کرد: این کشورها پذیرفته اند که عقب مانده هستند و گاهی برای این که خیلی تحقیر نشوند از عباراتی همچون عقب نگه داشته شده و در حال توسعه استفاده می کنند، این اسم ها را برای دلخوشی می گذارند تا حقارتی را که احساس می کنند جبران کنند اما ته نظرشان این است که باید تسلیم غربی ها شوند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: غیر از این که حقوق این کشورها توسط غربی ها پایمال شده، ذخایر آن ها را می برند، در حکومت و قوانین آن ها دخالت می کنند بدترین چیز این است که آن ها را تحقیر کردند و به آنان باورانده اند که پست تر از غربی ها هستند و باید تحت سلطه دیگران باشند.

وی افزود: برخی از کسانی که روح اسلام را درک کرده و از آموزه های اسلامی بهره مند بودند سعی کردند در برابر این طرز فکر مبارزه و مقاومت کنند که یکی از آن ها جمال الدین اسد آبادی بود و در عصر ما حضرت امام خمینی(ره) است، خدا به امام بصیرت و نورانیتی دارد که مسائل اجتماعی و سیاسی را از سیاستمداران و متخصصان بهتر می فهمید، تاریخ هم این موضوع را نشان داده و دوست و دشمن هم اعتراف کردند اما برخی صلاحشان نیست که اعتراف کنند یا این که کمبود عقل دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: دشمنان از این که دستاورد خود را برای تحقیر دیگران و غارت ذخایر آن ها به ویژه نفت به صورت مفت بگیرند و سلاح را به گران ترین قیمت بفروشند خوشحال هستند و منت هم می گذارند که این سلاح را فروخته اند، دشمن در باطن شرط می کند که سلاح فروخته شده در جایی که می گوید باید مصرف شود یعنی چیزی که امروز در عربستان اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: در عربستان نفت را به قیمت ارزان خریدند و منت می گذارند که به آن ها سلاح فروخته اند و شرط می کنند که یمنی ها را بکشند یعنی کسانی که از نظر نژاد، زبان، فرهنگ، سابقه تاریخی و مذهب نزدیک ترین افراد به آن ها هستند.

ریس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که یکی از بدترین ظلم های دشمن این است که به افراد باورانده اند که پست تر و حقیرتر هستند، ابراز داشت: ظلم دیگر دشمن این است که می گویند آموزه های حقوقی و سیاسی که ما القا می کنیم بهتر از دین است و اگر امر دایر به اجرای آموزه های دین و القائات آن ها باشد باید آموزه های آنان را مقدم داشت.

وی عنوان کرد: متأسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی و تحصیل کرده تحت تأثیر این مسائل واقع می شوند چون تحصیل کردگان آن ها در کشورهای خارجی این موضوعات را آموزش می بینند، در کشور ما بسیاری از کسانی که مقامات برجسته دارند تحصیل کرده های انگلیس و آمریکا هستند، حالا این که دکترا را گرفتند یا خیر نمی دانم اما می گویند در آن تشکیک وجود دارد اما تحصیلات آن ها غالبا در انگلیس و آمریکا بوده و به این موضوع هم افتخار می کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افرادی باور کردند اسلام که خود آن ها نان آن را خورده و هرچه دارند از آن است اصولی دارد که صحیح است اما احکامی دارد که همیشه نمی توان به آن ها عمل کرد، می گویند اگر بنا بر حرام بودن ربا باشد باید تمام بانک ها را بست چون هیچکدام از ربا خالی نیستند.

وی اضافه کرد: در پست ترین و عقب افتاده ترین کشورهای دنیا نرخ سود کمتر از این ها است، نرخ سود سپرده یک ساله برخی کشورهای پیشرفته یک درصد است، حتی برخی جاها سود منفی دارند یعنی ثروتمند برای محفوظ ماندن پول خود آن را در بانک می گذارد و حتی مبلغی هم به بانک پرداخت می کند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: این در حالی است که در کشور اسلامی و انقلابی کار به جایی می رسد که عملا نرخ سود عملا ۳۰ درصد تمام می شود، امروز اقتصاددان های برجسته دنیا اعتراف می می کنند هر کشوری که به بحران اقتصادی مبتلا شده بر اثر رباخواری است اما برخی افتخار می کنند که رباخواری را توسعه دهند و منت سر مردم می گذارند که کمترین سود ۴ درصد است.

وی افزود: عده ای معتقد هستند که با احکام اسلامی نمی توان جامعه را اداره کرد، می گویند خدا و پیامبر و اهل بیت(ع) قبول است اما بقیه مسائل به درد امروز نمی خورد، در روایات یک درهم ربا به بدترین وجه ممکن مذمت شده اما امروز در بازار مسلمانان چند نفر پیدا می شوند که رباخوار نباشند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از ریشه های ربا آموزه های اقتصادی دانشگاه های غربی است، اظهار داشت:  این ها نمونه ای از نفوذ فرهنگ کفر در فرهنگ کشورهای اسلامی است، این مسائل را به چه کسی باید گفت، آیا روزنامه ها اجازه دارند این ها را بنویسند و صداوسیما اجازه دارد این ها را پخش کند.

وی ادامه داد: در زمان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران کسی که شخصیت برجسته کشور حساب می شود می گوید مشروعیت حکومت علی(ع) به رأی مردم بود و جلوتر از آن حق نداشت بر مردم حکومت کند و خود حضرت گفته هرچه مردم بگویند و مردم به هرکس رأی بدهند رأی امام نیز اینگونه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر ابراز داشت: حضرت فرمودند «مسلمانان بعد از پیامبر با هم اختلاف کرده و نزاع پیدا کردند، هرگز به ذهن من خطور نمی کرد که بعد از پیامبر من را بگذارند و به سراغ کس دیگری بروند، هیچگاه خیال نمی کردم عرب چنین کاری کند، ناگاه دیدم مردم با کسی بیعت کردند» آیا این یعنی علی(ع) فرموده مردم به هرکس رأی دهند من هم همان کار را می کنم؟

وی عنوان کرد: آن فرد این فرمایشات را دیده و چنین سخنی می گوید، واقعا چگونه می شود که گاهی چشمان انسان بر خورشید بسته می شود آفتاب را هم نمی بیند، حضرت می فرماید دیدم که مردم بیعت می کنند اما دست خود را کشیدم و بیعت نکردم تا این که داستان ارتداد پیش آمد و در زمان خلیفه اول گروه گروه از دین برگشتند و رسما اعلام کردند که اسلام را از بین خواهیم برد، از این رو امر دایر شد که اسلام به نابودی برود یا این که حضرت از حق الهی خود صرف نظر کند تا اصل اسلام محفوظ بماند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حضرت می فرمایند ترسیدم اگر کنار باشم مصیبتی به اسلام وارد شده یا این که اسلام کاملا از بین رود، مردم باید بدانند که وضعیت چگونه بوده است؛ حضرت امام از ابتدا می فرمودند که اسناد انقلاب را حفظ کنید که ممکن است بعدا مردم فراموش کنند؛ علی(ع) این مسائل را نوشته و کسانی که مدعی پیروی علی(ع) هستند می گویند حضرت فرموده هرکاری مردم انجام دادند انجام می دهند، اگر حضرت مسائل را بیان نمی کردند چه می شد؟

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.