کرج- یکی از محیط‌هایی که مردم و به‌ویژه‌ خانواده‌ها و کودکان برای رهایی از دغدغه‌های روزمره مورداستفاده قرار می‌دهند، شهربازی است که این واژه برای کودکان البرزی کمی غریب به نظر می‌رسد.

«شهربازی» در البرز به بازی گرفته نمی‌شود

قدس آنلاین- گروه استان ها: کلان‌شهر کرج به‌عنوان مرکز استان البرز با جمعیتی بالغ‌بر یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای ۲۷۰ بوستان کوچک و بزرگ است که به‌رغم نیاز و خواسته شهروندان اما این مکان‌ها اغلب فاقد امکانات تفریحی و سرگرمی مناسب برای شهروندان هستند.

به گفته شهروندان، دو بوستان شهید چمران و نبوت درواقع پارک‌های تفریحی بزرگ کلان‌شهر کرج هستند که اگرچه در سال‌های اخیر اقداماتی برای بازسازی و توسعه آن‌ها صورت گرفته اما جوابگوی جمعیت میلیونی این کلان‌شهر نیست.
نبود امکانات تفریحی و سرگرمی مناسب، خاص مرکز استان نبوده بلکه ساکنان ۱۵ شهر دیگر البرز هم از این کمبودها رنج می‌برند.

آن‌طور که برخی کارشناسان می‌گویند، حتی وسایل بازی و امکانات سرگرمی کودکان و نوجوانان در پارک‌های استان البرز به‌ویژه مرکز استان به لحاظ رعایت استانداردها مناسب نبوده و ضرورت دارد در این بخش خانه‌تکانی صورت گیرد.

افزایش سرانه امید

یک کارشناس ارشد امور اجتماعی در این رابطه می‌گوید: وجود شهربازی‌ها و مکان‌های تفریحی مناسب در یک کشور سبب افزایش سرانه سن امید به زندگی در آن کشور می‌شود.

علی شایان فر ادامه می‌دهد: وجود شهربازی می‌تواند باعث ایجاد ارتباط بین فرهنگ و اقوام گوناگون و گروه‌های سنی مختلف شود که در اشاعه فرهنگ صحیح زندگی و ارتباط بین نسل‌ها حائز اهمیت است.

وی اظهار می‌کند: یکی از عوامل مؤثر و مهم در شهربازی‌ها، داشتن شکل و طرحی دلپذیراست که از دید یک مراجعه‌کننده و مشتری این طرح‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها لذت ببرند و خواستار گذران وقت بیشتری در محوطه شهربازی و غرفه‌های اطراف آن باشند.

وی با اشاره به اینکه به جهت رشد بلوغ فکری و ذهنی کودکان  طراحی و ایجاد بخش‌های فرهنگی و علمی مناسب در محیط‌ های شهربازی از اهمیت بسزایی برخوردار است یادآور می‌شود: از سایر فواید راه‌اندازی و احداث شهربازی، پذیرش و به وجود آمدن فرصت‌های شغلی گوناگون برای یک منطقه است، زیرا شهربازی‌ها نقش مهمی در جذب مشتری و توریست برای آن منطقه را دارند.

وی بیان می‌کند: این مهم موجب ایجاد زمینه‌های شغلی بیشتری شده و به‌تبع اوضاع اقتصادی منطقه را نیز بهبود می‌بخشد.

شهربازی‌های فرتوت

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به اینکه در این کلان‌شهر شهربازی به معنای مدرن و امروزی وجود ندارد اظهار می‌کند: در حال حاضر در کرج سه شهربازی با متراژهای پایین و امکانات محدود فعال است.

محمدرضا زین‌العابدینی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در کلان‌شهر کرج این دیدگاه که شهربازی احداث شود موج نمی‌زند و متأسفانه در شهرداری‌ها، شهربازی را یک حرفه تجاری می‌دانند و همین امر سبب شده تاکنون نسبت به ایجاد شهربازی هیچ اقدامی صورت نگیرد.

وی بیان می‌کند: بااین‌وجود سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج مقدماتی فراهم کرده است تا در ضلع شرقی پارک نبوت که هسته مرکزی این کلان‌شهر محسوب می‌شود، محدوده‌ای برای احداث شهربازی در نظر گرفته شود.

احداث ۳ شهربازی

وی بابیان اینکه شهربازی پارک نبوت قرار است به‌صورت پیشرفته، سرپوشیده و درخورشان شهروندان احداث شود یادآور می‌شود: همچنین قرار است در ضلع شرقی شهر کرج و در پارک جهان‌نما نیز نسبت به جانمایی یک شهربازی اقدام شود که مطالعات آن به پایان رسیده و در مرحله جذب سرمایه‌گذار هستیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج ادامه می‌دهد: در اراضی باغستان و ضلع غربی کلان‌شهر کرج نیز سومین شهربازی احداث خواهد شد.

زین‌العابدینی اذعان می‌کند: با سرمایه‌گذارانی که برای احداث شهربازی به کلان‌شهر کرج می‌آیند در مذاکره و گفت‌وگو هستیم که امیدواریم به‌زودی شاهد آغاز احداث این شهربازی‌ها در کلان‌شهر کرج باشیم.

وی می‌افزاید: شهربازی با استهلاک بالایی همراه است و گرفتن ورودی نیز نمی‌تواند هزینه‌های آن را جبران کند که همین امر سبب شده تا مورد اقبال شهرداری‌ها و سازندگان شهربازی قرار نگیرد.

بازی‌های غیراستاندارد

فرسودگی دستگاه‌های بازی موجود در برخی از شهرهای البرز موجب شده تا به دلیل عدم‌تأیید ایمنی، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی البرز نسبت به تعطیلی و پلمپ برخی از این دستگاه‌ها اقدام کند.

مدیرکل استاندارد استان البرز بابیان اینکه شهربازی‌ها می‌بایست بر اساس استانداردها، طراحی، نصب و بهره‌برداری شوند تا ایمنی و سلامت شهروندان تأمین شود بیان می‌کند: این اداره کل اقدام به بازرسی‌های مستمر از شهربازی‌ها کرده و برای شهربازی‌هایی که وسایل و تجهیزات آن‌ها مورد تأیید قرار گیرد، تأییدیه استاندارد صادر می‌کند.

فتانه شکرالهی اظهار می‌کند: شرکت‌های بازرسی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران شهربازی‌های که تجهیزات آن‌ها غیراستاندارد باشد پلمپ می‌کند لذا این اداره کل اخطارهایی مبنی بر رفع نواقص و استانداردسازی تجهیزات مستقر در شهربازی و عدم استفاده از آن‌ها تا زمان اخذ تأییدیه استاندارد را می‌دهد که در صورت بی‌توجهی نسبت به رفع نقص شهربازی پلمپ می‌شود.

وی بیان می‌کند: مطابق ماده ۹ قانون اصلاح مجموعه قوانین و مقررات استاندارد ایران، شهربازی مشمول مقررات استاندارد اجباری است و هرگونه خسارات وارده مالی و یا جانی به دلیل بی‌توجهی به این موضوع، به عهده مدیریت شهربازی است.

شکرالهی تأکید می‌کند: شهروندان و خانواده‌ها می‌خواهند برای مدتی هرچند کوتاه به‌صورت صحیح، قانونمند و شرعی در یک محیط بانشاط به شادی و تفریح سالم بپردازند و ما مسؤولیت داریم که این فضا را برای آن‌ها فراهم کنیم.

تعطیلی ۶ شهربازی

مدیرکل استاندارد استان البرز با اشاره به این موضوع که طرح‌های نظارتی در مورد شهربازی‌های استان البرز با جدیت اجرا و دنبال می‌شود همچنین از پلمب فعالیت شش شهربازی که شرایط استاندارد را رعایت نکرده بودنددر سال گذشته خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.