محمدحسین مروج کاشانی: رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی مدیریت فرهنگی حرم مطهر امام رضا(ع) از ارتقای سامانه پوشش تصویری بارگاه ملکوتی رضوی خبر داد.

ارتقای سامانه پوشش تصویری حرم مطهر رضوی

منصور رستمی در گفت وگو با خبرنگار قدس با اعلام این خبر افزود: در این سامانه، تعداد ۱۲ دستگاه نمایشگر پهن پیکر از ۲۰ تا ۳۵ مترمربع در ابعاد مختلف در صحن‌های اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی به طور ثابت در تمام ایام سال فعال بوده و علاوه بر آن تعداد ۲۴ دستگاه نمایشگر ۱۰ و ۱۵ مترمربعی به طور موقت برای خدمت رسانی در مناسبت‌های خاص و از جمله لیالی قدر تدارک دیده شده بود.

وی ادامه داد: هم اکنون در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به تعداد ثابت و موقت این نمایشگرها و همچنین نمایشگرهای LCD موجود در رواق‌ها، حدود ۴۸ ایستگاه پخش تصاویر در صحن‌ها و رواق‌های اماکن متبرکه حرم منور امام هشتم(ع)، تصویر زنده مراسم را پوشش می‌دهند.

رئیس این اداره اضافه کرد: بعد از لیالی پرفیض قدر، تعداد ۲۴ دستگاه نمایشگر موقت ۱۰ و ۱۵ مترمربعی جمع آوری شده و در طرح توسعه این سامانه، پوشش تمامی صحن‌ها و رواق‌های اماکن متبرکه با نمایشگر ثابت پیش بینی شده است.

وی تأکید کرد: این طرح توسعه‌ای از سال جاری آغاز و پیش بینی می‌شود تا سه سال آینده به طور کامل انجام شود و با اجرای کامل این طرح تعداد ۱۲ دستگاه نمایشگر فعلی، به ۳۸ دستگاه در صحن‌ها و رواق‌های مختلف ارتقا یابد.پ

اهداف اجرای این طرح

رستمی در بیان این اهداف و مزایای اجرای این طرح بازگو کرد: از مزایای اجرای این طرح اطلاع رسانی لحظه به لحظه مراسم و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حرم مطهر امام رضا(ع) برای زائران و پوشش زنده تصاویر و مراسم گوناگون در صحن‌ها و رواق‌های بارگاه مقدس رضوی می‌باشد.

وی تأکید کرد: با این اقدام تا حدود زیادی از ازدحام زائران و دلباختگان حرم مطهر در رواق های مرکزی در مناسبت‌ها و ایام خاص و ویژه که با توجه به خیل عظیم زائران همواره شاهد حضور انبوه آنان در اماکن متبرکه امام هشتم(ع) هستیم، جلوگیری به عمل آمده و زائران برای استفاده از برنامه‌ها و مراسم حرم مطهر نیازی به حضور مستقیم در صحن‌ها و رواق‌های مرکزی حرم مطهر ندارند.

رئیس این اداره ادامه داد: از دیگر اهداف اجرای این طرح، پخش پیام‌های تصویری اطلاع رسانی مناسبتی و معرفتی برگرفته از فرمایشات و سخنان حضرات ائمه اطهار(ع)، بزرگان دینی و شخصیت‌های مذهبی از جمله امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و ... جهت استفاده زائران می‌باشد که نقش بسزایی در افزایش معرفتی مخاطبان خواهد داشت.

وی متذکر شد: پس از خرید این نمایشگرها، تمامی مراحل تولید محتوا، نصب، راه اندازی و پشتیبانی فنی آن‌ها توسط کارشناسان و متخصصان فنی این اداره انجام می‌شود.

سامانه اشتراک محتوای رادیویی (WI-FI)

رستمی در ادامه سخنانش به سامانه اشتراک محتوای رادیویی(WI-FI) با نام سامانه پیام آفتاب در حرم مطهر امام هشتم(ع) اشاره کرد و افزود: در این سامانه زائران توسط تلفن همراه خود، از نسخه دیجیتال محصولات فرهنگی تولید شده در آستان قدس رضوی بهره‌مند می‌شوند.

وی در بیان مزایای این سامانه تصریح کرد: دریافت بدون واسطه محصولات فرهنگی از طریق دریافت نسخه دیجیتالی در کمترین زمان، پرهیز از مراجعه حضوری و مستقیم به دفاتر سامانه توزیع محصولات در مدیریت فرهنگی حرم مطهر، صرفه جویی در وقت و زمان زائران و امکان استفاده بهینه از محصولات تولیدی در حداقل زمان و... از جمله مزایای این سامانه به شمار می‌آید.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر هشت ایستگاه این سامانه در دفاتر و پایگاه‌های اطلاع رسانی فرهنگی بارگاه منور رضوی (کیوسک‌های راهنمای زائر) در صحن‌های پیرامونی حرم مطهر امام هشتم(ع) دایر بوده و طرح توسعه و گسترش ایستگاه‌های این سامانه از مدتی پیش آغاز شده است.

رستمی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود این طرح توسعه‌ای تا اواخر نیمه اول سال جاری به اتمام رسد، به گونه‌ای که هشت ایستگاه فعلی این سامانه به ۴۷ ایستگاه ارتقا یابد.

وی یادآور شد همچنین از طریق حدود ۱۵۰ استند و تابلوهای تبلیغات محیطی موجود در صحن‌های حرم مطهر رضوی و بست‌های اماکن متبرکه، به مباحثی همچون اطلاع‌رسانی برنامه‌های فرهنگی مذهبی بارگاه مقدس امام رضا(ع) و مناسبت‌های خاص (از جمله شب‌های قدر، مراسم عرفه، روز قدس، دهه کرامت و...) و نیز پیام‌های معرفتی با استفاده از سخنان و فرمایشات گهربار ائمه اطهار(ع) و شخصیت‌ها و بزرگان دینی و مذهبی از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(ره) درخصوص مسائل مهم دینی، سیاسی و اجتماعی پرداخته می‌شود که تمامی مراحل تولید محتوا، نصب و نظارت مربوط به این استندها و تابلوهای تبلیغات محیطی از طریق کارشناسان کمیسیون تبلیغات محیطی این اداره انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.