۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۲

باکتری‌های مقاوم دربرابر آنتی‌بیوتیک یکی از بزرگترین بحران‌های امروز علم پزشکی به شمار می‌روند، که سالانه دست کم دو میلیون نفر تنها در آمریکا را درگیر خود می‌سازند.

تولید آنتی‌بیوتیک از  خاک ایتالیا

به گزارش قدس آنلاین، سالانه نزدیک به ۲۳ هزار نفر درنتیجه آلوده شدن به این باکتری‌ها جان خود را از دست می‌دهند، ‌اما کشف جدید می‌تواند جان بسیاری از این افراد را از مرگ نجات دهد.

محققان موسسه میکروب‌شناسی دانشگاه روتگرز موفق به ابداع آنتی‌بیوتیکی جدید با استفاده از خاک کشور ایتالیا شده‌اند که pseudouridimycin نام دارد و به نظر می‌آید در مبارزه با بسیاری از انواع باکتری‌های مقاوم عملکردی عالی دارد.

محققان فرایند مطالعه خود را بازگشت به رویکرد کلاسیک کشف آنتی‌بیوتیک نامیده‌اند و در آن از تکنیک‌های پیچیده نظارتی برای آزمایش میکروب‌های موجود در خاک استفاده کرده و موفق به کشف عوامل آنتی‌باکتریال جدیدی در خاک شدند که تا پیش از این مشاهده نشده‌بودند.

pseudouridimycin یا PUM به شیوه‌ای متفاوت با باکتری‌ها مبارزه می‌کند، پلیمراز RNA باکتری‌ها را مسدود می‌سازد، پلیمراز آنزیمی است که در رونویسی از دی‌ان‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آنتی‌باکتری خود را به شکل یکی از سنگ‌بناهای سازنده RNA که برای آغاز حیات بسیار کلیدی است درآورده و خود را با بخش‌های حیاتی از آنزیم‌های مورد نیاز باکتری پیوند می‌زند و به طور کامل آن را خنثی می‌سازد.

تعامل میان PUM و پلیمراز RNA باعث می‌شود مقاوم شدن باکتری دربرابر دارو به امری غیرممکن تبدیل شود. این دارو تاکنون در مقابله با باکتری‌ MRSA، یکی از ابرباکتری‌های مقاوم که در بیمارستان‌ها دردسرساز شده‌، موفقیت‌آمیز عمل کرده است. با این همه این دارو نمی‌تواند برای همیشه موثر باشد، زیرا روند تکامل روند هوشمند و ادامه‌دار است، و همیشه راه‌های جدید برای مقاوم‌شدن باکتری‌ها ایجاد می‌شوند.
منبع: همشهری آنلاین