ایلام- طرح تحول نظام سلامت، را باید با ضعف‌ها و قوت‌هایش دید از جذب پزشکان متخصص که مهم‌ترین دستاوردهای طرح تحول است تا افزایش ۴۴ درصدی ویزیت پزشکان خصوصی که از تبعات منفی اجرای این طرح بوده است.

طرح تحول نظام سلامت، ضعف‌ها و قوت‌ها

قدس آنلاین،  گروه استان‌ها – وحید صدر: حتی یک سرماخوردگی کوچک در خانواده، دیگر افراد خانواده را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و همه به تکاپوی درمان فرد بیمار می‌افتند تا عزیزشان زودتر سلامتی خود را به دست آورد. حال اگر در خانواده‌ای فردی به بیماری سخت و یا لاعلاجی مبتلا شود که شرایط برای همه سخت‌تر می‌شود. طرح تحول نظام سلامت در کشور بارقه‌ای از امید برای بسیاری از بیماران به وجود آورد، بیمارانی که در سال‌های گذشته به علت‌های مختلف برای تأمین دارو و تکمیل روند درمان خود با مشکلات بسیاری روبرو می‌شدند و اکنون طرح تحول نظام سلامت به یاری بسیاری از بیماران آمده است.

به نام دولتی به کام خصوصی

یکی از شهروندان بابیان اینکه درمانگاه‌های دولتی بایستی از مراکز خصوصی فاصله بیشتری بگیرند، می‌گوید: یکی از آسیب‌های اجرای این طرح این است که برخی مراکز دولتی به مراکز خصوصی اجاره داده‌شده که این موضوع باعث شده که بازهم برخی هزینه‌های درمان افزایش یابد.

محمد غلامی با اشاره به اینکه در برخی مراکز به نام دولتی، فعالیت خصوصی دارند، اظهار می‌دارد: متأسفانه در مراکز درمانی نظارت کافی وجود ندارد و بخش‌های دولتی تنها در ساعات محدودی فعالیت دارند و بعدازظهر فعالیت درمانگاه‌های دولتی به حداقل می‌رسد و برای درمان مجبور هستیم که بازهم به مراکز درمانی بخش خصوصی مراجعه کرده و هزینه‌های زیادی را صرف کنیم، این در حالی است که اگر درمانگاه‌های دولتی در ساعات بیشتری فعالیت داشته باشند، بیماران به‌راحتی و با صرف حداقل هزینه‌ها، روند درمان خود را طی می‌کنند.

وی بابیان اینکه بخش درمان در ایلام اگر دولتی بماند وضعیت بهتر خواهد بود، ادامه می‌دهد: بسیاری از مردم استان ایلام ازلحاظ اقتصادی در وضعیت چندان مطلوبی نیستند و توان هزینه‌های درمان در بخش خصوصی را ندارند که بایستی دولت در این استان با بها دادن به بخش دولتی، به یاری این اقشار ضعیف و کم‌درآمد بشتابد.

جذب پزشکان متخصص مهم‌ترین دستاوردهای طرح تحول

یکی از بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی استان بابیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت در ایلام دستاوردهای خوبی داشته است، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در استان انجام‌شده جذب پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف در استان است که با این اقدام دیگر نیازی نیست بیماران برای درمان به دیگر استان‌ها مراجعه کنند.

وی که نخواست نامش فاش شود با اشاره به اینکه علی‌رغم این‌همه تلاش در استان، بازهم کمبودهای فراوانی خصوصاً در مراکز درمانی استان و وضعیت ساختمان‌های آن مشاهده می‌شود، اظهار می‌دارد: طرح تحول نظام سلامت در کاهش هزینه‌های درمان خوب عمل کرده و بسیاری از بیماران را راضی کرده اما هنوز جای کار بیشتری وجود دارد و باید مسئولان کشوری و استانی در راستای رفع نواقص مراکز بهداشتی – درمانی استان تلاش بیشتری کنند.

افزایش ۴۴ درصدی ویزیت پزشکان

یکی از پزشکان ایلامی درباره اجرای طرح تحول نظام سلامت به خبرنگار ما می‌گوید: اجرای این طرح رضایت‌مندی مردم را به وجود آورده است و خوشبختانه توانسته پرداخت از جیب مردم در مراکز درمانی را به میزان بسیار چشمگیری کاهش دهد.

دکتر «فالح کوهن» با اشاره به اینکه هرچند در مراکز درمانی دولتی پرداختی از جیب مردم کاهش‌یافته اما پرداخت‌ها در بخش خصوصی و خصوصاً در مطب‌ها، افزایش بسیاری داشته است، اظهار می‌دارد: تعرفه ویزیت پزشکان در مطب‌ها از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تاکنون حدود ۴۴ درصد افزایش داشته که به‌عنوان نقطه‌ضعف اجرای این طرح محسوب می‌شود.

پزشک خانواده نیاز طرح تحول نظام سلامت

وی بابیان این مطلب که ایجاد کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی، کاهش پرداختی در مراکز دولتی، افزایش خدمات درمانی به بیماران و ... از نقاط قوت اجرای طرح تحول نظام سلامت است، ادامه می‌دهد: اگر در کنار اجرای طرح تحول نظام سلامت، طرح پزشک خانواده همانند کشورهای پیشرفته به‌صورت منظم و منسجم اجرا می‌شد، بازده اجرایی این طرح افزایش بیشتری می‌یافت.

دکتر فالح کوهن بابیان اینکه متأسفانه در حال حاضر یک بیمار به علت نقص در سیستم ارجاع برای درمان به چندین پزشک متخصص غیر مرتبط مراجعه می‌کند، می‌افزاید: این موضوع باعث افزایش هزینه‌های درمان توسط بیماران شده و اگر پزشک خانواده  به‌عنوان اولین پزشک بیمار را ویزیت کرده و بر اساس بیماری فرد، وی را به پزشک متخصص همراه با خلاصه پرونده ارجاع دهد، هم در کاهش هزینه‌ها و هم در کاهش زمان درمان صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته پزشک خانواده در جریان روند درمان بیماران قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: بر اساس مصوبه اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۲، بایستی خدمات پزشکی سطح‌بندی شده و پزشک خانواده برای بهبود روند درمان، با آگاهی از بیماری فرد، وی را به پزشک متخصص و مراکز درمانی ارجاع دهد.

فالح کوهن همچنین به خطاهای پزشکی اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در اجرای طرح تحول نظام سلامت پزشکان هرساله موظف‌اند ۲۵ امتیاز بازآموزی را کسب کرده و سازمان نظام پزشکی و معاونت نظارت بر درمان دانشگاه بر عملکرد پزشکان نظارت کامل داشته و هر پزشکی که درروند درمان خطا داشته باشد، توسط قضات سازمان نظام پزشکی پیگیری و مؤاخذه خواهد شد.

هزینه ۳۰ میلیارد تومانی توسعه فضاهای درمانی ایلام

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام بابیان اینکه قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیش از ۴۰ درصد از هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می‌شد، می‌گوید: در حال حاضر میزان هزینه پرداختی بیماران در مراکز درمانی و بستری به شش درصد در مراکز شهری و سه درصد در مراکز روستایی کاهش‌یافته و ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص در درمانگاه‌ها به کمتر از چهار هزار تومان رسیده است.

دکتر «علی دل پیشه» با اشاره به مراکز درمانی فعال در استان، اظهار می‌دارد: ۹ مرکز بیمارستانی دولتی، دو کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در مرکز استان و همچنین آزمایشگاه مرکزی استان با تعرفه‌های دولتی به مردم و بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی به مشکلات مردم در بخش دندانپزشکی اشاره می‌کند و می‌افزاید: اضافه و کم کردن خدمات بیمه‌ای از اختیارات این وزارت خانه نیست، اما برای رفاه حال مردم و بیماران، این دانشگاه دو مرکز خدمات تخصصی با حضور دندان‌پزشکان متخصص و مجرب در مرکز استان دایر کرده که در حوزه تخصصی با ۵۰ درصد تعرفه و در بخش اقدامات عمومی با ۲۰ درصد تعرفه به مراجعه‌کنندگان خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام بابیان اینکه در بخش هتلینگ بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز مراکز درمانی استان از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه شده است، خاطرنشان می‌سازد: در همین راستا ۶ بلوک زایمان طبیعی با ۲۵ اتاق استاندارد، شش اتاق عمل در بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام، بازسازی اتاق‌های عمل سایر بیمارستان‌های شهرستان‌ها، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی به مساحت یک هزار و ۹۵۰ مترمربع در سه‌طبقه و به ظرفیت ۲۵ مطب، کلینیک تخصصی در شهرستان‌های ایوان و بدره احداث‌شده است.

علی دل پیشه همچنین به احداث و تجهیز بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام با ۱۶ تخت، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: علاوه بر این بخش سی‌سی‌یو بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام، بخش ایزوله تنفسی در مراکز درمانی شهرستان‌ها به تعداد هشت تخت، تجهیز چهار بخش ویژه در بیمارستان‌های دهلران، ایوان، سرابله و دره شهر با ۱۶ تخت احداث‌شده است.

افزودن ۲۵ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان فوریت‌های پزشکی ایلام

وی بابیان اینکه سه بخش سی‌تی‌اسکن در بیمارستان شهید مصطفی ایلام، آبدانان و دهلران به بهره‌برداری رسیده است، اظهار می‌دارد: بخش ام آر آی در بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام احداث‌شده و علاوه بر این ۹ دستگاه رادیولوژی در مراکز تابعه استان نصب و راه‌اندازی شده و ۲۵ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان فوریت‌های پزشکی استان اضافه‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزایش بیش از ۶۰ تخت فعال در مراکز درمانی استان و تجهیز بیش از ۱۰۰ تخت سرشکن بزرگ‌سالان و ۳۰ تخت اطفال را از دیگر اقدامات این دانشگاه در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌داند و می‌افزاید: این دانشگاه تجهیزات تخصصی ازجمله ۱۲ دستگاه بیهوشی، ۱۰ دستگاه دیالیز، ۲ دستگاه سی آرم، اکو سونوگرافی و ... را در مراکز درمان استان تأمین کرده است.

انجام ۱۲۵ هزار عمل جراحی در ایلام

علی دل پیشه بابیان اینکه از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تاکنون به بیش از ۱۹۰ هزار بیمار خدمات بستری ارائه‌شده است، می‌گوید: از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان ارائه خدمات درمانی به حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار بیمار سرپایی، ۱۲۵ هزار عمل جراحی و ۱۳ هزار و ۵۰۰ زایمان طبیعی رایگان در مراکز درمانی استان انجام‌گرفته است.

وی به هزینه ۱۳۷ میلیارد تومانی اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان اشاره می‌کند و بیان می‌دارد: این میزان اعتبار در بخش‌های ارتقاء هتلینگ، ارتقاء ویزیت، ترویج زایمان طبیعی، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان به‌صورت مقیم در مراکز درمانی، کاهش پرداختی از جیب مردم و حمایت از بیماران صعب‌العلاج هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان، می‌گوید: در این رابطه ۱۵۴ پزشک متخصص، ۱۹ پزشک فوق تخصص، ۱۷ متخصص دندان‌پزشک و ۳۶ پزشک عمومی در مناطق مختلف استان جذب‌شده‌اند.

علی دل پیشه بابیان اینکه بدهی بیمه‌ها به دانشگاه تا اواسط سال گذشته پرداخت‌شده است، بیان می‌دارد: مانده بدهی شرکت‌های بیمه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی استان در ماه‌های آتی پرداخت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت، بهترین خدمت در حوزه بهداشت و درمان و از بهترین و شایسته‌ترین خدمات دولت به مردم و شهروندان است، یادآور می‌شود: با اجرای این طرح پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم کاهش چشمگیری داشته که از ابتدای انقلاب تاکنون بی‌نظیر بوده و رضایتمندی عموم مردم را به دنبال داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.