اقتصاد - مهدی شهرآبادی: حال وهوای بورس ماه‌هاست که رونق چندانی ندارد.

خزان بورس در بهار 96

اقتصاد - مهدی شهرآبادی: حال وهوای بورس ماه‌هاست که رونق چندانی ندارد.

شاخص بورس در جریان داد و ستدهای آخرین روز معاملاتی سال ۹۵، با رشد ۴۹۲ مواجه شد و به ارتفاع ۷۷ هزار واحد صعود کرد بررسی این شاخص درچندماه سال جاری نشان می‌دهد شاخص بورس در پایان فروردین امسال ۱۴۲۱ واحد رشد کرد و به ارتفاع ۷۸۶۵۱ واحد رسید.

در دومین ماه نخستین فصل امسال با رشد 2/3 درصدی مواجه شد ودر ارتفاع 81 هزار و 194 واحد قرار گرفت اما درخردادماه دوباره و در کانال 79 هزار و 285 واحد قرار گرفت.

دیروز نیز شاخص بورس با افت 294 واحدی به کانال 78 هزار واحدی سقوط کرد.

البته کارشناسان اقتصادی هم معتقدند که افت وخیزهای بورس مربوط به چند ماه گذشته نیست بلکه بازار سرمایه به دلیل رکود چهار ساله هنوز نتوانسته در مسیر اصلاح قیمت‌ها و یا جذب فعال سرمایه گذاران عمل کند و از سویی به دلیل هیجانات ناشی از انتخابات هنوز قد راست نکرده است.

* بازار سرمایه در حد اقتصاد کشور نیست

در این زمینه کارشناس بازارسرمایه با اشاره به بحث رکود، انتخابات واتفاقات اخیر در کشور وبه تبع اثرات آن در اقتصاد کشور و بازار سرمایه به خبرنگار ما می‌گوید: بازار سرمایه هنوز در ادامه روند ضعیفی که طی سه سال اخیر داشته گام بر می‌دارد چرا که حجم وگردش معاملات بسیار کاهش پیدا کرده واین وضعیت در حد اقتصاد کشور نیست.

وی با اشاره به این که چشم بازار سرمایه به تغییر وتحولاتی در عرصه بین المللی، منطقه ای وداخلی دوخته شده است، خاطرنشان کرد: این مسئله بدان معناست که باید عاملی تغییر کند واتفاق مطلوبی در این عرصه‌ها رخ دهد تا بتواند روی شاخص‌ها اثرگذار باشد که متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

دکتر میر معینی با اشاره به این که پیش‌بینی درباره آینده بورس وبازار سرمایه خوش بینانه نیست، اظهارداشت: با توجه به وضعیت فعلی بازارها در آینده روند رو به رشدی را برای بازار سرمایه متصور نیستیم واتفاق خاصی نسبت به تغییرات سهام شرکت‌ها رخ نخواهد داد وشاید تک سهم هایی به دلیل اتفاقات خاصی خرید وفروش شود.

* افزایش ریسک بازار

وی با اشاره به این که هم اکنون ریسک بازار از بازده بیشتر است و به همین علت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه نمی‌آید، تصریح کرد: به همین دلیل تقاضایی هم برای خرید شکل نمی‌گیرد و جریان عرضه سهام بیشتر است.

وی افت شاخص‌ها به زیر 80 هزار دراردیبهشت ماه را به همین دلیل دانست.

وی تصریح کرد: به عبارتی می‌توان گفت که حجم معاملات خرد ما در یک سال اخیر بسیار کاهش یافته چرا که سرمایه گذاران تمایلی برای ورود به این بازار ندارند.

به گفته وی اگر سند تحول بازار سرمایه را داشتیم، می‌توانستیم افق خوبی را برای آن رقم بزنیم واز سویی می‌توانستیم در اقتصاد کشور تعیین کننده و تأمین کننده مالی باشیم که متأسفانه در بازار سرمایه چنین نشانه ای نمی‌بینیم و مأموریت بازار سرمایه بخوبی ایفا نمی‌شود.

وی با بیان این که وضعیت بازار صنایع در بورس نیز به حالت افت و رکود رسیده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ریسک اقتصادی کشور برای سرمایه گذار بالا رفته که این موضوع همه فعالیت‌های اقتصادی وفضای کسب و کار را تحت والشعاع قرار داده است وبه عبارتی کلیات بازار دچار ضعف است واز سویی روند معاملات کاهش یافته که این موارد بورس را زمین گیر کرده است.

* عوامل رکود بازار سرمایه

دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با بیان این که مسئله بازار سرمایه وابسته به مسائل نظام بانکی ماست، تصریح کرد: هم اکنون عمده علت رکود در کشور به دلیل بحران نظام بانکی است که تا این مسائل رفع رجوع نشود نمی‌توان انتظار تحولی از بورس داشت.

میثم رادپورافزود: با توجه به مسائل جدی که نظام بانکی ما دارد در حال حاضر بازار سرمایه نمی‌تواند خلق ارزش مالی به صورت جدی انجام دهد.

وی مشکل اصلی در نظام اقتصادی را به علت دریافت سودهای بالا از سوی بانک‌ها دانست و با اشاره به وجود سهام شرکت‌های تولید وصنعتی در بورس گفت: سود بالا حتی موجب شده تا تولید وصنعت از رونق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: از سویی هم اکنون وضع بانک‌ها هم خراب است و نظام بانکی در کشور با بحران جدی مواجه است که اگر دولت برای جلوگیری از این بحران وگسترش آن دست به کار نشود بزودی با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد.

رادپور با اشاره به این که بانک‌ها در عرصه اقتصاد مولد نیستند، خاطرنشان کرد: هم اکنون اموال ودارایی بانک‌ها فریز شده واز رونق افتاده اند وخیلی از وام‌ها به دلیل بالا بودن نرخ بهره نکول شده اند. وی خاطرنشان کرد: از سویی این مسئله بدهی بانک‌ها را نیز افزایش داده که اگر نرخ بهره پایین بود اقتصاد رونق پیدا می‌کرد وخیلی از دارایی بانک‌ها از حالت انجماد خارج می‌شد ومطالبات معوق هم کاهش پیدا می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد:ازطرفی بدهی بانک‌ها نیز این قدر بزرگ نمی‌شد که به تبع بخشی از پول‌ها نیز به بازار سرمایه بازمی‌گشت و این قدر مسائل ومشکلات بانکی حاد نمی‌شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.