ایلام - مدیرکل سازمان انتقال خون ایلام گفت: اجرای طرح پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز در این استان ایلام آغاز شده است.

طرح پذیره نویسی سلول های بنیادی در ایلام آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، دکترمهدی اکبری دهبالایی در این زمینه گفت: پذیره نویسی روز دوشنبه هر هفته انجام می شود و قرار است که ماهانه در طول سال ۶۰۰ داوطلب ثبت نام شوند.
وی با یادآور اینکه اجرای طرح پذیره نویسی سلول های بنیادی زمستان پارسال در برخی استان های کشور آغاز شد گفت: ضرورت رفع برخی کاستی های تجهیزاتی و آموزش نیروهای متخصص موجب تغییر در زمان اجرای این طرح در استان ایلام و موکول شدن ان به زمان کنونی شد.
وی پذیرش و نامنویسی اهداکنندگان مستمر خون را اولویت این طرح ذکر کرد و افزود:در قالب این طرح نمونه خون اهداکنندگان برای انجام آزمایش های تخصصی به بانک خون سلول های بنیادی کشور ارسال می شود.
وی اظهار کرد: اهداکنندگان شرکت کننده در پذیره نویسی سلول های بنیادی باید از سلامت کامل برخورده بوده و فاقد بیماری هایی چون ایدز، هپاتیت، کلیوی، ریوی، سرطان، دیابت و بیماری های عفونی، عدم اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، خوراکی و استنشاقی و میانگین سن آنها نیز بین ۱۸ تا ۵۰ باشند.
مدیرکل انتقال خون ایلام گفت: در این روش با انجام آزمایش های تخصصی شباهت آنتی ژن ها و سازگاری بافتی ( HLA ) نمونه خون فرد اهدا کننده مشخص می شود.
وی افزود: در صورتی که میزان تشابه آنتی ژن ها و سازگاری بافتی زیاد باشد با توجه به اینکه سلول های بنیادی خونساز در بدن شخص مسئول ساختن اجزای خون هستند درصد موفقیت پیوند عضو همچون پیوند مغز استخوان برای غیرخویشاوندان از نژادهای مختلف از طریق این سلول های بنیادی افزایش می یابد.
اکبری دهبالایی یادآور شد: با استفاده از پیوند سلول های بنیادی خونساز مغز استخوان و بند ناف روند بهبودی و درمان بیماران بدخیم خونی و دارای اختلالات سیستم خونساز یا بیماری های ژنتیکی خونی از طرف اهدا کنندگان سلول های بنیادی خون ساز غیر خویشاوند افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، هر ساله هزاران نفر به سرطان خون و یا سایر بیماری‌های خونی وخیم مبتلا می‌شوند که پیوند سلول های بنیادی خون‌ساز تنها درمان موثر در بسیاری از این بیماری ها است و با توجه به اینکه دهنده و گیرنده پیوند باید از نظر خونی و بافتی باهم سازگار باشند در بسیاری از موارد فرد مناسب در بین خویشاوندان بیمار یافت نمی‌شود.
در کل دنیا ۲۸ میلیون داوطلب اهدای سلول های بنیادی وجود دارد و تا کنون یک میلیون و ۲۱۰ هزار پیوند از طریق پذیره نویسی سلول های بنیادی انجام شده است.
در کشور ایران نیز پذیره نویسی سلول های بنیادی در برخی استان های کشور در حال اجرا یا شکل گیری است.
شاخص اهدای خون در استان ایلام به ازای هر یک هزار نفر ۲۸ نفر است در حالیکه متوسط شاخص کشور ۲۶ نفر به ازای یک هزار نفر است.
استان ایلام در زمینه اهدای خون بانوان جزء استان های برتر کشور است و هشت درصد اهداکنندگان خون استان بانوان هستند.
استان ایلام در حوزه اهدا کنندگان مستمر خون با ۵۴ درصد اهدا کننده مستمر نیز وضعیت مطلوبی در کشور دارد و در زمره استان های برتر است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حبیب سلمانهوری ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    سلولهای مغزم مسدود شده سمت راستم داره فلج میشه من دوبار سکته کردم غلظت خون دارم ادرس کجاست