وقتی مشکل تورم وجود داشته و ثروت و پول از کشور خارج شده و ثروت ملی خرج مسئله زرق و برق می شود. وی افزود: وقتی اشتغال و تربیت درست وجود نداشته و مدیریت و بهره برداری درستی روی منابع ملی صورت نگیرد آسیب های ناشی از فقر چون طلاق و جدایی ، اعتیاد و جرم و جنایت هم در جامعه افزایش می یابد.

افزایش بدبینی های سیاسی یکی از تبعات فقر در جامعه است/  برخی از رفتار های دولت ها به ویژه در توزیع ثروت در گسترش فقر موثر است

اختصاصی قدس آنلاین- فقر از جمله معضلات و پدیده های اجتماعی است که باعث ایجاد ناهنجاری ها و آسیب های بسیاری در جامعه می شود.  طبق آمار ها و نظرات کارشناسی، فقر در ایران سال‌ به ‌سال رو به افزایش است و این پدیده به ویژه در مناطق حاشیه ای شهر های بزرگ نمود بیشتری دارد. ضمن اینکه به همان اندازه آسیب های اجتماعی ناشی از آن در جامعه نیز رو به گسترش است. با این حال بسیاری از رفتارشناسان بر این باورند که فقر سوای از بروز رفتارهای ضد اجتماعی و ناهنجاری های مشکل زا در جامعه با الگو برداری های نامناسب سبب شکل گیری پدیده هایی چون اعتیاد به مواد مخدر و الکل که از  مخرب ‌ترین عاداتی است که برخی برای کنار آمدن با استرس و ناامیدی ناشی از فقر به آن روی می‌آورند، خواهد شد. اعتیاد نیز به نوبه خود عدم تفاهم و بر هم خوردن تعادل زندگی خانوادگی، طلاق، جدایی و مشکلات پس از آن را به دنبال می آورد. تصادف‌های منجر به نقص ‌عضو به سبب محیط‌ های غیرایمن کار، مسکن و شرایط زندگی نامناسب و ابتلا به انواع بیماری ها به دلیل فقر مواد غذایی  را می توان از دیگر معضلات گسترش فقر در جامعه کنونی دانست.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص معضلات ناشی از گسترش فقر در جامعه به قدس آنلاین می گوید: مولای متقیان حضرت علی(ع) می فرمایند، وقتی فقر وارد جامعه ای شود همه چیز از آن جامعه خارج می شود، مشابه این حرف را  آنتیگون هم گفته است که شکم گرسنه هیچ دین و ایمانی ندارد. بنابراین فقر ام الفسادی است که باعث می شود شکم گرسنه برای رسیدن به غذا دست به هر کاری بزند.

توزیع نابرابر ثروت و رخنمایی پلیدی های فقر در جامعه

وی معتقد است: منشا تمام بدبختی ها، زشتی ها و پلیدی ها فقر است. این پدیده حتی سبب غم و غصه و افزایش بدبینی سیاسی می شود. حالا چرا فقر به وجود می آید خود این ناشی از بیکاری، توزیع ناعادلانه ثروت و اقتصاد بیمارگونه است. وقتی ظرف یکی دو سال عده ای تازه به دوران رسیده میلیارد ها دلار را مصرف می کنند یا حقوق های آنچنانی می گیرند گسترش فقر، بی بندباری، فحشا، طلاق و انواع آسیب های اجتماعی چون دزدی، قتل، جرم و جنایت دور از ذهن نیست.

قرائی مقدم با بیان اینکه فقر پدیده کوچکی نیست بلکه مساوی با بدبختی است، افزود: در جامعه سرمایه داری اصولا عده ای ثروت های هنگفت دارند و در مقابل عده زیادی در تنگدستی و بدبختی به سر می برند. چرا که اصولا سرمایه داری فقر را به دنبال دارد.

این جامعه شناس بر این اعتقاد است که عمده افرادی که فقیر هستند خودشان هم کوشش نمی کنند و تن به کار نمی دهند چرا که اصولا وظیفه شناس و مسئولیت پذیر نیستند و این هم یکی دیگر از آسیب های فقر در جامعه است که  افراد فقیر ذات و جوهر وجودیشان، بینش و نگرششان باعث می شود در فقر و بدبختی بمانند هر چند بسیاری از بزرگان از دل همین فقر بلند شده اند.

قرائی مقدم اظهار داشت: در بروز پدیده فقر و به دنبال آن آسیب های ناشی از آن برخی رفتار های دولت ها به ویژه در توزیع ثروت  مقصر هستند ولی خود انسان و جوهر وجودیش هم در فقر و بدبختی موثر است.

وی بر این باور است که برخی رفتارهای سیاسی دولت ها هم می تواند در افزایش فقر و بدبختی افراد جامعه موثر باشد. با این حال فقر  ده ها عامل دارد که اول خانواده،  دوم توزیع ناعادلانه  ثروت در جامعه و سوم بیکاری از عوامل موثرتر در شکل گیری آن در جامعه محسوب می شود با این حال فقر باید هم  از دید شخصیتی و هم از دید اجتماعی مورد مطالعه قرار بگیرد. البته دید شخصیتی نباید از دید اجتماعی جدا باشد.

قرائی مقدم در خاتمه خاطرنشان کرد: وقتی مشکل تورم وجود داشته و ثروت  و پول از کشور خارج شده و ثروت ملی خرج مسئله زرق و برق می شود. وی افزود: وقتی اشتغال و تربیت درست وجود نداشته و مدیریت و بهره برداری  درستی روی منابع ملی صورت نگیرد آسیب های ناشی از فقر چون طلاق و جدایی، اعتیاد و جرم و جنایت هم در جامعه افزایش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.