مشهد- معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی از تحویل دو هزار واحد مسکونی تا پایان مهر ماه بر اساس طرح هادی در روستاهای زلزله زده و به متقاضیان خبر داد.

۲۰۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده تا پایان مهرماه واگذار می شود

هنگامه طاهری: معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی با اعلام این خبر به قدس گفت: بانک‌ها هیچ مشکلی برای انعقاد قرار ندارند چنانکه تاکنون ۷۰۰ قرارداد با بانک‌های عامل برای پرداخت ۲۰ میلیون وام به روستاییان حادثه دیده توسط بنیاد بسته شده است، اما این وام مرحله به مرحله به روستاییان پرداخت می‌شود.
حسن حسینی افزود: دستورعمل این وام که باید برای ساخت خانه صرف شود، سال ۸۴ صادر شد و طبق آن در هر مرحله از ساخت تأییدیه آن باید توسط ناظر به امضا رسیده و تحویل بانک شود تا مبلغی از وام آزاد گردد.
وی ادامه داد: دریافت پول توسط مردم تنها بر اساس عقد قرار داد ممکن و این موضوع حتی در خصوص وام پنج میلیونی بلاعوض هم صادق است.
او بیان داشت: در مورد وام بلاعوض نیز در قبال پی کنی ۵/۱ میلیون، در قبال فونداسیون ۵/۱ میلیون دیگر و در قبال سقف دو میلیون از آن آزاد می‌شود.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ارائه مبالغ ۲۵ میلیون پیش از ساخت موجب می‌شود مردم این مبلغ را خرج کرده و خانه ای هم ساخته نشود؛ در حالی که ما بنا داریم روستاها را طبق طرح هادی بازسازی کنیم.
وی افزود: تاکنون ۶۰۷ مورد مرحله اول وام بلاعوض، متناسب با پیشرفت فیزیکی، به حساب زلزله زدگان واریز شده است.
او یادآور شد: حتی برای تسهیل کار مردم از بانک‌ها نماینده ای برای انعقاد قرارداد به شهرهای نزدیک و بعضاً به روستاها برده‌ایم.
حسینی علاوه بر این از خرید هزار تن آرماتور، تجهیز کارگاه‌های تولید اسکلت پیش ساخته،ارائه سازه‌های بتنی پیش ساخته و تأمین ۱۲ هزار تن سیمان رایگان به عنوان هدیه رهبری از گرگان خبر داد و اضافه کرد: از این مقدار ۲۰۰۰ تن در حال حمل است و ۵۰۰ تن در حال تحویل به مردم است.
وی اذعان داشت: از دو هزار واحدی که قرار است بازسازی شود، هزار و ۸۸۲ نفر تشکیل پرونده داده‌اند،۷۰۰ نفر با بانک قرار داد بسته‌اند، برای هزار و ۷۲۵ فقره پروانه ساخت صادر شده، ۹۵۸ مورد آوار برداری شده، هزار و ۶۶ واحد پی کنی و برای ۴۶۵ واحد آرماتوربندی انجام شده است.
وی همچنین از اجرای۳۲۲ واحد فونداسیون و نصب ۳۶ واحد اسکلت نیز خبر داد.
او با اشاره به همکاری خوب یکی از زلزله زدگان در بازسازی خانه‌اش بیان کرد: ساخت یک واحد هم که ۲۳ فروردین در دو قلعه بُراشک فریمان آغاز شده بود، به پایان رسیده است.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، در روستاهای خراسان رضوی۴۴۳ هزار واحد مسکونی وجود دارد که از این شمار ۱۳۴ هزار معادل ۳۰ درصد خانه‌ها که توسط بنیاد ساخته شده‌اند مقاوم است و ۳۱۹ هزار واحد، معادل ۷۰ درصد آن‌ها در مقابل زلزله مقاوم سازی نشده‌اند. این در حالی است که متوسط واحدهای مقاوم کشور ۵۰ درصد است.
او در پایان بر مشارکت حداکثری مردم برای تسریع در روند بازسازی خانه‌های آسیب دیده از زلزله تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.