دولت یازدهم در این مدت تمام تلاش خود را به کار بست تا مسیر تنش‌زدایی را در منطقه طی کند. آنها بحث گفت‌وگو با ملت های جهان را در دستورکار قرار دادند و شاید یکی از دلایلی که مجددا مردم به آنها اعتماد کردند همین گفتمان در سیاست خارجی بود.

چرا سیاست تنش زدایی دولت یازدهم نتایج معکوسی داد؟

    به گزارش «قدس آنلاین»،  یاسر لطفی، استاد دانشگاه آزاد ایلام به تحلیل عملکرد سیاست خارجی آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ پرداخت.
وی درخصوص اقدامات اخیر ترامپ در قالب ائتلاف عربی، تشدید تحریم ها علیه ایران و رویکردی که دولت دوازدهم باید در این رابطه در پیش گیرد، افزود:
«دولت یازدهم در این مدت تمام تلاش خود را به کار بست تا مسیر تنش‌زدایی را در منطقه طی کند. آنها بحث گفت‌وگو با ملت های جهان را در دستورکار قرار دادند و شاید یکی از دلایلی که مجددا مردم به آنها اعتماد کردند همین گفتمان در سیاست خارجی بود».
لطفی در رابطه با سفرهای اخیر ترامپ و قراردادهای تسلیحاتی او با کشورهای عربی، اظهار داشت:
«به عقیده من، آقای ترامپ یک فرد تاجر است. اگر به وعده ها و شعارهای تبلیغاتی او در زمان تبلیغات ریاست جمهوری توجه کنید متوجه این موضوع می‌شوید. او گفته بود اگر در انتخابات پیروز شود، سهم ناتو را پرداخت نخواهد کرد بلکه دیگر کشورهای عضوِ این سازمان را مجبور به پرداخت عضویت می کند. از طرفی دیگر ترامپ معتقد است عربستان در قبال حمایت های آمریکا از این کشور، هزینه چشمگیری پرداخت نمی‌کند. دولت عربستان نیز از همان ابتدا مایل بود کلینتون رأی بیاورد اما با پیروزی ترامپ موضع خود را تغییر داد. ترامپ نیز در اولین سفر خارجی خود به عربستان سفر کرد و یکی از سنگین‌ترین قراردادهای تسلیحاتی را با این کشور بست».
وی در همن راستا ادامه داد:
«به همین جهت من فکر می‌کنم ترامپ بیشتر مسائل را با نگاهی اقتصادی و منفعت طلبانه می نگرد. این خلاف رویه رؤسای جمهور قبلی آمریکاست که به اکثر مسائل فقط دید سیاسی داشتند. برای مثال می‌توان به توئیتی که ایشان بعد از سفر به عربستان نوشت اشاره کرد. ترامپ در آن توئیت نوشت ما به عربستان سلاح فروختیم و پول زیادی دریافت کردیم، این یعنی شغل، شغل، شغل. پس مشخص می‌شود هدف اصلی ترامپ نجات اقتصاد آمریکا و ایجاد اشتغال برای جوانان این کشور است. حالا فرقی نمی‌کند در چه زمینه‌ای شغل ایجاد شده باشد».
لطفی در پایان درباره موضع دولت جمهوری اسلامی نسبت به آمریکا، خاطرنشان کرد:
«موضعی که پس از انتخاب ایشان(ترامپ) گرفته شد، اقدام درستی بود. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد و مواضع ما در قبال آمریکا روشن است. اما در مواردی اصلاً نباید کوتاهی کنیم و باید قاطعانه مقابل مواضع آمریکا ایستادگی کنیم. برای مثال در بحث کشتار مردم یمن و جنگ‌افروزی عربستان در این منطقه نباید ذره ای با آنها مماشات کنیم. ما باید ائتلاف خود را با روسیه، عراق و سویه در منطقه حفظ کنیم و هرجا که کارشکنی های آمریکا در منطقه مشاهده شد، پاسخ قاطع داده شود».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.