ایران و عربستان تاثیرگذارترین کشورها در جهان اسلام هستند و قطعاً اختلاف بین این دو کشور ضررهای زیادی برای مسلمانان درپی خواهد داشت. ما باید با عربستان وارد گفت‌وگو شویم و روی نقاط مشترک خود با آنها مانور دهیم. برای مثال از اعتقادات و دین و کتاب مشترکی که داریم برای همدلی و همفکری استفاده کنیم. اگر این اقدامات صورت گیرد، قطعاً روابط ما با عربستان بهتر از وضعیت فعلی می‌شود و این موضوع هم به نفع ماست هم به نفع خود سعودی ها

ایران هراسی؛ عامل ائتلاف سران سعودی و آمریکایی

    به گزارش «قدس آنلاین»،  محسن صادقی، استاد دانشگاه فرهنگیان اراک به تحلیل اقدامات اخیر آمریکا و عربستان در خاورمیانه پرداخت.
وی درباره سفر ترامپ به عربستان و تحریم های جدیدی که سنای آمریکا علیه ایران تصویب کرده، افزود: «سیاست آقای ترامپ در منطقه تفرقه افکنی و ایران‌هراسی است. آنها از این طریق به دنبال فروش تسلیحات خود به کشورهای همسایه هستند و هدف اصلی‌شان نجات کارخانه های اسلحه‌سازی از ورشکستگی است. لذا تا به حال در این زمینه موفق عمل کردند و توانستند به هدف خود برسند».
استاد دانشگاه فرهنگیان اراک، خاطرنشان کرد:
«به عقیده من، اگر دولت ما بتواند تعاملی سازنده در جهت روشنگری کشورهای منطقه داشته باشد، امکان بهبود شرایط سیاسی و شکست پروژه ایران‌هراسی وجود دارد. کشورهای خاورمیانه اگر متوجه این شوند که اتحاد به نفعشان است و نباید بگذارند کشوری از بیرون برای ما تصمیم بگیرد، ثبات در منطقه حاکم خواهد شد و این درگیری ها خاتمه می‌یابد. مطمئن باشید تنها کسی که از این اختلافات بین کشورهای خاورمیانه بهره می‌برد آمریکا است. کشورهای منطقه به دلیل ثروتمند بودن و وجود ذخائر نفتی بازار خوبی برای آمریکا و غرب هستند. آنها نیز این موضوع را دریافته اند و برای اختلاف‌افکنی و ایران‌هراسی در منطقه برنامه های زیادی طراحی کرده‌اند».
وی درخصوص اقدامات اخیر عربستان و سیاستی که ما باید نسبت به آنها در نظر بگیریم، تصریح کرد:
«ایران و عربستان تاثیرگذارترین کشورها در جهان اسلام هستند و قطعاً اختلاف بین این دو کشور ضررهای زیادی برای مسلمانان درپی خواهد داشت. ما باید با عربستان وارد گفت‌وگو شویم و روی نقاط مشترک خود با آنها مانور دهیم. برای مثال از اعتقادات و دین و کتاب مشترکی که داریم برای همدلی و همفکری استفاده کنیم. اگر این اقدامات صورت گیرد، قطعاً روابط ما با عربستان بهتر از وضعیت فعلی می‌شود و این موضوع هم به نفع ماست هم به نفع خود سعودی ها».
وی در پایان درباره اقدامات اخیر امیر قطر و شرکت نکردن وی در ائتلاف ضد ایرانی اضافه کرد:
«قطری ها و امیرانشان منطقی‌ترین رفتار را در میان کشورهای منطقه داشتند. آنها با نگاه به گذشته فهمیدند رابطه با ایران به نفعشان است و به همین جهت ترجیح دادند در نشست آمریکایی-عربی شرکت نکنند».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.