سخنگوی طالبان در فایل صوتی در واکنش به حملات اخیر کابل و به ویژه حمله به مسجد الزهرا(س) اعلام کرد: این حملات توسط داعش به منظور ایجاد تفرقه مذهبی صورت گرفته است.

طالبان: صلح با حضور نظامی آمریکا معنی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار فایل صوتی درباره گروه تروریستی داعش اعلام کرد: پدیده داعش جایی در افغانستان ندارد و این فتنه‌گران از سوی مردم این کشور طرد شده‌اند.

وی افزود: طالبان با همکاری مردم علیه داعش در شرق افغانستان مبارزه می‌کند اما بالگردهای آمریکایی از داعشی‌ها حمایت می‌کنند و این اقدام نشان می‌دهد که دست آمریکا پشت پرده داعش در افغانستان است.

آمریکا بدنبال ایجاد تفرقه مذهبی در افغانستان

مجاهد ادامه داد: آمریکا اهداف خود را از طریق داعش دنبال می‌کند و تجربه عراق نشان داد که آمریکایی‌ها در آنجا نیز به تفرقه مذهبی دامن زدند و مساجد و زیارتگاه‌ها را منفجر کردند. باوجود تلاش آمریکا، اما داعش در افغانستان قدرتی ندارد.

سخنگوی طالبان درباره حملات اخیر کابل نیز گفت: در حالیکه داعش در تماس با تلویزیون المیادین مسئولیت این حمله را به عهده گرفت اما حکومت تلاش دارد تا طالبان را بدنام و برای خود کسب همدردی کند.

وی درباره پیشروی گروه داعش در شرق افغانستان و تصرف منطقه «توره بوره» نیز اظهار داشت: رسانه‌های غربی بدنبال بزرگنمایی داعش بودند اما مردم و طالبان متوجه این موضوع هستند.

مجاهد درباره برخی گزارش‌ها از گسترش داعش در ولایت‌های «کنر»، «غور» و «ننگرهار» نیز تصریح کرد: یک فرمانده شبه نظامی وابسته به ژنرال دوستم در غور به یک روستا تسلط دارد و خود را حامی داعش اعلام کرده است که بزودی توسط طالبان از بین خواهد رفت.

در ولایت ننگرهار نیز گروهی بوسیله حمایت تدارکاتی آمریکا و حضور در مناطق کوهستانی فعالیت محدودی دارند.

داعش از بین خواهد رفت؛ مشکل اساسی حضور آمریکا است

وی تاکید کرد که داعش مشکل اساسی افغانستان نیست زیرا این پدیده در مدت کوتاهی از بین خواهد رفت در صورتی که حضور نظامی آمریکا و کشورهای غربی در افغانستان پایان یابد.

سخنگوی طالبان با در استفاده از «مادر بمب» آمریکا علیه آمریکا در شرق افغانستان اظهار داشت:  آمریکا و سازمان امنیت ملی افغانستان به دنبال تثبیت داعش در این کشور هستند زیرا تلاش دارند تا علیه طالبان یک جبهه مذهبی دیگری ساخته شود، حتی انفجارهای کابل تحت عنوان داعش صورت می‌گیرد اما این گروه توانایی انجام آن را ندارد.

مجاهد در پاسخ به اینکه آیا طالبان با تلاش‌های صلح کشورهای منطقه همگام خواهند شد نیز گفت: از نظر طالبان تاکنون تلاش‌هایی که تحت عنوان روند صلح صورت گرفته برای تحقق اهداف آمریکا بوده‌اند بنابراین اگر اگر مراد از صلح تسلیم و خلع سلاح در برابر آمریکا در افغانستان باشد بدون توجه به شرایط افغان‌ها از سوی آمریکا و خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این روند هیچ ارزشی نخواهد داشت و سبب تامین صلح در کشور نیز نخواهد شد.

وی تاکید کرد که از طریق گفت‌وگو، آمریکا به حضور نظامی خود در افغانستان پایان نخواهد داد زیرا این کشور اهداف اطلاعاتی در منطقه دارد بنابراین کشورهای منطقه باید کمک کنند.

طالبان با هدف خروج کامل نیروهای خارجی می‌جنگند

این مقام طالبان همچنین گفت: سهم در حکومت کابل راه چاره نیست زیرا طالبان با هدف خروج کامل نیروهای خارجی می‌جنگد که در صورت تحقق صلح هیچ تضمینی وجود ندارد که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

راه حل بحران افغانستان اعلام حمایت کشورهای منطقه از داعیه افغان‌ها است و مشروع دانستن مبارزه طالبان و نیز حمایت از سوی نهادهای اجتماعی تا غربی‌ها وادار به تخلیه این منطقه شوند.

سخنگوی طالبان درباره بوجود آمدن روند صلح بین‌الافغانی از سوی چین و رسیه نیز گفت که تنها اقداماتی مورد استقبال ما قرار می‌گیرد که این کشورها از خواست مردم افغانستان حمایت کنند همانطور که در گذشته گفته بودند طالبان حق دفاع دارند.

با این حال، هرگونه تلاشی که برای توقف جنگ صورت گیرد در واقعیت به معنی تحقق توطئه و دوام اشغال افغانستان است زیرا آمریکا اصلا در نظر ندارد تا به حضور خود در افغانستان به سادگی پایان دهد.

اخیرا اشرف غنی در حاشیه نشست اجلاس شانگهای با پاکستان توافق کرد تا نشست‌های چهارجانبه و دوجانبه در رابطه با روند صلح بین افغانستان و پاکستان از سر گرفته شود.

گفته می‌شود این بار چین تلاش دارد تا با پادرمیانی بین کابل و اسلام‌آباد ابتکار عمل در مورد روند صلح افغانستان را در دست گیرد.

گرچه حکومت افغانستان همواره پاکستان را متهم به کارشکنی در روند صلح کرده اما طالبان نیز همیشه از حضور و یا شرکت در هر گونه نشست صلح با دولت را رد کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.