اگر سرتان را بیندازید پایین و یک‌راست بروید تهران، خیابان ۱۵ خرداد، روبه‌روی ناصرخسرو، جلوخان شمالی، مسجد امام خمینی(ره) بازار، دست راست، شماره ۱۸، کله‌تان می‌خورد به در مدرسه حوزه علمیه صدر که یک ساختمان قدیمی ۲۰۰ ساله بلکم بیشتر است. ولی کاشی‌های آبی و ستون‌های قدیمی و پنجره‌ها و حجره‌های این ساختمان نباید گولتان بزند.

متفاوت درس بخوانیم

اگر سرتان را بیندازید پایین و یک‌راست بروید تهران، خیابان ۱۵ خرداد، روبه‌روی ناصرخسرو، جلوخان شمالی، مسجد امام خمینی(ره) بازار، دست راست، شماره ۱۸، کله‌تان می‌خورد به در مدرسه حوزه علمیه صدر که یک ساختمان قدیمی ۲۰۰ ساله بلکم بیشتر است. ولی کاشی‌های آبی و ستون‌های قدیمی و پنجره‌ها و حجره‌های این ساختمان نباید گولتان بزند. چون اینجا یک حوزه علمیه متفاوت است که تصمیم گرفته مدرن باشد و آن‌طوری که از جوانب امر پیداست، درست و حسابی هم از پسش برآمده است.



داستان تولد یک حوزه

ظاهراً طرح تحول نظام آموزشی حوزه‌های علمیه از آن بحث‌های استخوان‌داری است که حدود دهه ۷۰ رهبر انقلاب برای اولین بار  دغدغه‌اش را مطرح کرده‌اند؛ دغدغه‌ای که بر لزوم ایجاد حوزه علمیه‌ای متناسب با نیازهای امروز جامعه و کشور تأکید می‌کرد. از آن سال حرکت‌هایی برای رسیدن به نظامی که پاسخگوی این دغدغه باشد، در حوزه‌های علمیه و بین نخبگان حوزوی آغاز شد. حوزه علمیه صدر هم بدون شک یکی از این تلاش‌هاست که در سال ۱۳۸۸ با طرح تحول مدارس حوزه علمیه که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان طراحی شده بود، راه‌اندازی شد. مجتمع حوزه‌ای صدر (طرح مشکات) مجموعه‌ای از مدارس و مراکز حوزه‌ای است که در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره تحول در نظام حوزه علمیه تأسیس شده و اداره می‌شود. مسئولان این مجتمع معتقد هستند که همه تلاششان را کرده‌اند تا حوزه‌ای را ایجاد و اداره کنند که نتیجه‌اش تربیت طلبه‌های جوان و به‌روز و کارآمد باشد.



چرا این حوزه متفاوت است

همان‌طور که گفتیم، نظام آموزشی این حوزه با حوزه‌های سنتی تفاوت دارد. چون آن‌طوری که مسئولان این حوزه می‌گویند، یک عده از کار درست‌های حوزه علمیه و استادان فرهیخته دور هم جمع شده‌اند و نظام آموزشی و دروس آن را نوشته‌اند. این حرف خودمانی‌اش این می شود که واحدهای درسی که در این حوزه ارائه می شود با حوزه‌های سنتی تفاوت دارد. به عنوان مثال، در موضوع قرآن و حدیث و بعد از آن در مورد درس فقه سختگیری‌ها و توجه‌های زیادی شده و طلبه‌ها در چند سطح متفاوت روی قرآن و حدیث و فقه کار می‌کنند. اگر به جدول درسی این حوزه نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که طلبه‌ها در این حوزه درگیر مطالب رشته‌های انسانی هم هستند. اما بدون شک این تنها نقطه تمایز این مجتمع نیست. خود دست‌اندرکاران اینجا معتقد هستند که نقطه قوت حوزه صدر در استادان قوی و طلبه‌های متفاوتش است. ظاهراً استادان برجسته و بزرگی از قم و تهران در این مجتمع حضور دارند. همچنین، طلبه‌هایی که پس از گذراندن آزمون ورودی و مصاحبه به اینجا راه پیدا می‌کنند، به اعتقاد مسئولان مجتمع یک سر و گردن از دانش‌آموختگان جاهای دیگر بالاتر هستند. دانش آموختگان این حوزه در ۲ مقطع مقدماتی و پیشرفته ثبت‌نام می‌کنند. طلبه‌های دوره مقدماتی جوان‌های دیپلمه‌ای هستند که به دنبال تجربه مسیر متفاوت و کار درست به سراغ این حوزه آمده‌اند. پیشرفته‌ها نیز دانشگاه‌رفته‌هایی هستند که داخلشان استادان و تحصیل‌کرده‌های خارج‌رفته هم پیدا می‌شود. هرچند این ۲ موضوع می‌تواند مورد توجه باشد اما به اعتقاد ما مهم‌ترین ویژگی این مجتمع، ارتباط ویژه‌ای است که بین استادان و طلبه‌ها شکل گرفته است. بر عکس جاهای دیگر، اینجا دانش‌آموزان به دنبال استادان هستند و ازشان کار می‌کشند و البته استادهای راهنمایی هم در کنار طلبه‌ها هستند که ارتباط صمیمی با آن‌ها داشته و همه‌جوره همراه بچه‌ها هستند.

 

چه کسانی می‌توانند به این حوزه بروند

برای ثبت‌نام در این حوزه فقط مهم است که به تجربه مسیری متفاوت علاقه‌مند باشید. بعد از آن هم یادتان باشد اینجا محل تحصیل طلبه‌های باهوش و بااخلاقی است که خاص هستند و دوست دارند که توی حوزه فرهنگی و اجتماعی فعال باشند. اگر دلتان می‌خواهد بعد از گذراندن دوره متوسطه به این مجموعه هم به عنوان گزینه‌ای برای ادامه تحصیل فکر کنید، قبلش خدمتتان عرض کنم که این حوزه یک تفاوت دیگر هم با حوزه‌های سنتی دارد. اینجا همه چیز حسابی به‌روز شده و همگی، از سیستم‌های درسی گرفته تا کلاس‌ها و حتی طلبه‌ها، به تکنولوژی روز مجهز شده‌اند. توی کلاس‌های این مجتمع طلبه‌ها روی زمین نمی‌نشینند. اینکه چیزی نیست. آن‌ها همه درس و مشق‌هایشان را تایپ می‌کنند و از ضبط صوت تا لپ‌تاب در اختیارشان است. برای همین اگر شانس آوردید و در این مجتمع پذیرفته شدید، قبلش باید یک دوره آموزشی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار بگذرانید. حواستان باشد که پذیرش طلبه در مجتمع حوزه‌ای صدرا (مدارس مشکات) در سال ۱۳۹۶ـ ۱۳۹۷ آغاز شده است و تا ۱۵ تیرماه با مراجعه به نشانی hmeshkat.ir می‌توانید برای ثبت‌نام اقدام کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.