مشهد- مالکان خانه‌های تاریخی یا سرمایه گذاران علاقه‌مند به تغییر کاربری این خانه می‌توانند با مراجعه به بخش فرهنگی – گردشگری شهرداری، با برخورداری از امتیازات ویژه اقدام‌های لازم را برای استفاده توسط گردشگران را انجام دهند.

۶۳ خانه تاریخی ثبت شده در مشهد آماده تغییر کاربری برای استفاده گردشگران

هنگامه طاهری: مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد، روز گذشته در نشست خبری کاربری بخشی خانه‌های تاریخی ضمن اظهار این مطلب گفت: از آنجا که این خانه‌ها براساس ظرفیت ویژه علاوه بر بیان هویت مشهد، می‌توانند برای این شهر آورده اقتصادی نیز داشته باشند، شهرداری مشهد بر آن شد تا با ارائه تسهیلات و امتیازات ویژه به مالکان یا سرمایه گذاران به احیای این خانه‌ها بپردازد.
علی قناویزچی در این خصوص بیان داشت: تا کنون ۶۳ خانه تاریخی در مشهد به ثبت آثار ملی رسیده و طبق شناسایی کارشناسان شهرداری، بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ خانه هم قابلیت ثبت در آثار ملی را دارند.
وی افزود: برای مالکان خانه‌های تاریخی علاوه بر برخی بخشودگی‌ها و تخفیف عوارض، پروانه ساختمان و پایانکار رایگان برای تغییر کاربری خانه‌ها صادر خواهد شد.
به گفته او الحاقات مورد نیاز هر خانه تاریخی شامل پارکینگ، سرویس بهداشتی و حمام و... از این معافیت پرداخت جرایم برخوردار خواهند شد.
وی ادامه داد: درخواست مالکان خانه‌های مذکور به کمیته‌ای متشکل از معاون فرهنگی – اجتماعی شهرداری به عنوان عضو اصلی،یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر به عنوان ناظر،مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری به عنوان دبیر کمیته، معاون اقتصادی و معاون معماری و شهرسازی شهرداری، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهردار منطقه به عنوان میهمان کمیته ارائه و بررسی خواهد شد.
او خاطر نشان کرد: همزمان با تصویب این طرح در حال تهیه بسته‌هایی برای سرمایه گذاران نیز هستیم.
قناویزچی تصریح کرد: هدف شهرداری تسهیل و تسریع ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه است تا کاربری بخشی مناسبی به این خانه‌های تاریخی به عنوان یک سرمایه شهری صورت گرفته و موجبات کارآفرینی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار فراهم شود.
وی ادامه داد: احیای این فضاها، هم خروجی اجتماعی داشته و هم باعث پرداختن به بحث‌های فرهنگی و هویتی با حفظ سیما و منظر شهری و بحث‌های گردشگری خواهد شد.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد مقدس بیان داشت: تاکنون بسیاری از افرادی که خانه‌های تاریخی داشته‌اند به شکلی بلاتکلیف نمی‌توانند، ملک خود را تخریب و نوسازی و یا از آن بهره‌برداری کنند، اما با مصوبه جدید بسیاری از این مکان‌ها تعیین تکلیف می‌شوند.
قناویزچی افزود: در حال حاضر نازیبایی‌های زیادی در ساختمان‌های شهر به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۷ و پایتخت فرهنگی جهان اسلام بودن شهر مشهد قرار داریم با اجرای این طرح تا کنون ۱۰۰ بنای ممتاز را از لحاظ معماری شناسایی کرده‌ایم.
وی در مورد هدف اجرای این طرح گفت: هدف از این طرح شناسایی و بزرگداشت بناهای ممتاز ایرانی و اسلامی در شهر مشهد است که باعث ترویج معماری ایرانی و اسلامی، کیفی بخشی به بناهای جدید شهر و در نهایت شناسایی، تشویق و اکران این بناها می‌شود.
قناویزچی تصریح کرد: معماران، مالکان و مردم می‌توانند از طریق تماس با تلفن ۳۱۲۰۸، کانال تلگرامی هویت ۸ و شماره پیامک ۱۰۰۰۱۸۸نسبت به معرفی بناهای ممتاز اقدام کنند تا ما ضمن شناسایی، دسته بندی و بزرگداشت این بناها، در خصوص معرفی این بناها در قالب کتاب و همچنین اکران در سطح شهر اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.