مشهد- توقف طولانی مدت کامیون‌های ترانزیتی در مرز دوغارون، صف‌های طویلی را پشت این مرز ایجاد کرده و مشکلاتی را برای رانندگان و نیز موضوع صادرات و ترانزیت در پی داشته است.

کامیون های ترانزیتی سرگردان در مرز دوغارون/افغانستان ظرفیت پذیرش ندارد

فاطمه معتمدی: به گفته برخی رانندگان، از حدود ۴۰ روز پیش، کامیون‌های حامل بار ترانزیت و صادرات پشت مرز دوغارون با توقف‌های بیش ازیک هفته ای روبه‌رو شده‌اند و این مسئله در کنار افزایش هزینه با توجه به کم بودن امکانات، شرایط ماندن در مرز را برای رانندگان با مشکل روبه‌رو کرده است.

توقف ۱۰ روزه پشت مرز!

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در این باره اظهار داشت: مشکل توقف طولانی در مرز دوغارون برای کامیون‌های حمل بار از حدود ۴۰ روز پیش ایجاد شده است، به طوری که میزان این توقف‌ها بعضاً به ۱۰ روز هم رسیده است.
احمد زمانیان یزدی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:البته با برنامه‌ریزی و تمهیدات اندیشیده شده میزان توقف‌ها کاهش یافته و اکنون وضعیت بهتر شده است.
وی تصریح کرد: کامیون‌ها شامل ترانزیت،ویژه حمل مواد سوختی و کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی از مرز دوغارون وارد افغانستان می‌شود و معمولاً ۴ تا ۵ روز زمان می‌برد تا کامیون‌ها از مرز وارد افغانستان شود.

افزایش ۳۵ درصدی ورود کالا به افغانستان

وی ادامه داد:با این حال ظرف سه ماهه اخیر حجم کالاها برای ورود به افغانستان اعم از صادرات و ترانزیت حدود ۳۵ درصد افزایش یافته است که برای جلوگیری از توقف و تسریع در کار باید امکاناتی برای پذیرش این حجم افزایش تدارک دیده شود، این امکانات در طرف افغانستان کم است و در ایران هم کمبود نیروی انسانی برای انجام اموری مانند کمرگ و گذرنامه وجود دارد، بنابراین کندی کار، توقف چندین روزه کامیون‌ها پشت مرز را به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد:این در حالی است که برخی کامیون‌ها حامل کالاهای حساس است و باید پیش از عید فطر به افغانستان برسد، بنابراین پیگیری شد تا مشکل توقف طولانی و ۱۰ روزه کامیون‌ها پشت مرز دوغارون برطرف شود و از سوی ناظر کمرگات خراسان رضوی دستوراتی صادر شد و وضعیت کمی بهبود یافت.
زمانیان یزدی با تأکید بر ضرورت افزایش پذیرش کامیون‌ها در کمرگ با هدف کاهش توقف پشت مرز دوغارون ادامه داد: هم اکنون در کمرگ اولویت خروج کامیون‌ها از مرز با کامیون‌های حامل مواد سوختی و صادراتی است، در حالی که کالاهایی از سراسر دنیا از طریق ترانزیت از ایران وارد افغانستان می‌شود و باید پذیرش این کامیون‌ها روزانه و سریع باشد.

توقف‌های خطرناک

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی خاطر نشان کرد:بحث توقف کامیون‌ها پشت مرز خطرناک است، با این توضیح که برخی از این خودروها حامل موادسوختی و موادغذایی فساد پذیر است و از نظر امنیتی هم موضوع قابل بحث است.
زمانیان با بیان اینکه البته با برنامه‌ریزی انجام شده احتمالاً طی روزهای آینده میزان توقف کامیون‌ها پشت مرز دوغارون کاهش بیشتری خواهد داشت، گفت: البته از آنجا که هفته آینده زمان تعطیلات عید فطر است شمار کامیون‌های برای ورود به افغانستان در مرز دوغارون بیشتر می‌شود، بنابراین تا چند روز باقی مانده به عید فطر باید پذیرش خودروها برای خروج از مرز در کمرگ افزایش یابد تا کامیون‌های پشت مرز سریع‌تر وارد افغانستان شوند و صف‌های طولانی و توقف‌ها به روز باشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کامیون پذیرش می‌شود، گفت: تا ۳۰۰ کامیون هم از طرف ایران پذیرش می‌شود اما نکته این است که اولویت بیشتر مربوط به بارهای صادراتی و مواد سوختی است و کامیون‌های ترانزیتی در اولویت بعد قرار دارند، در حالی که ترانزیت باید بیشتر پذیرش شود.

معطلی ۱۰۰۰ کانتینر در بندرعباس

وی در توجیه این مسئله یادآورشد: اکنون حدود هزار کانتینر برای بارگیری به افغانستان در بندرعباس به خاطر کمبود ناوگان حمل و نقل متوقف شده و این به خاطر توقف‌های طولانی کامیون‌ها در پشت مرز دوغارون است.
وی درباره ظرفیت افغانستان برای پذیرش کامیون‌های متوقف شده پشت مرز دوغارون اظهار داشت:طرف افغانستان مدعی است ظرفیت لازم را برای پذیرش کامیون‌ها از مرز دوغارون دارد و هر تعداد کامیون از طرف ایران وارد شود قادر به پذیرش است، اما مشکلاتی مانند کمبود باسکول وجود دارد و از سوی دیگر کمبود امکانات در داخل افغانستان سبب شده است با توجه به انجام کارهای اداری تا ساعت ۱۴ رانندگان تمایلی برای ورود به افغانستان تا پیش از ساعت یاد شده ندارند، بنابراین طرف افغانستان باید ساعت کاری خود را با کمرگ ایران که تا ساعت ۱۸ است، هماهنگ کند.

وی ادامه داد: مسئولان مرزی دولتی اعم از پایانه،کمرگ،و مرزبانی باید با طرف افغانستان جلسات بیشتری بگذارند تا مشکل توقف طولانی کامیون‌ها در مرز دوغارون بر طرف شود تا حجم کالاهایی که به دلیل کمبود ناوگان اکنون در بندرعباس برای ورود به افغانستان متوقف شده است از این بلاتکلیفی خارج شود.

لزوم پذیرش روزانه

وی درباره گفته مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی مبنی بر رفع موقت مشکل توقف طولانی کامیون‌ها در مرز دوغارون تصریح کرد:زمانی می‌توان گفت مشکل رفع شده است که پذیرش کامیون‌ها به روز باشد و هر خودرویی که صبح وارد می‌شود تا ظهر از مرز عبور کند و وارد افغانستان شود.اینکه توقف‌ها از ۶ روز به ۳ روز رسیده باشد به معنای رفع مشکل نیست، در تمام دنیا کارهای پذیرش کامیون‌ها سریع انجام می‌شود، در حالی که در مرز دوغارون معمولاً ۳ تا ۴ روز توقف دارند که البته باید گفت شرایط بهتر شده است، ولی باید ریشه ای و کامل حل شود.  
 لازم به ذکر است شنبه گذشته مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از رفع موقت مشکل توقف کامیون‌های ترانزیتی در مرز دوغارون خبر داد.
علی رسولیان اظهار داشته بود: در دو هفته اخیر افزایش حجم تردد کامیون‌های ترانزیتی در پایانه مرزی دوغارون به توقف بیش از حد کامیون‌ها و معطلی رانندگان منجر شده بود که با انجام اقداماتی به صورت موقت این مشکل برطرف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.