جامعه:نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، محدودیت های ایجاد شده در زمینه تاسیس داروخانه ها را متوجه انجمن داروسازان ایران کرد و گفت:بعضی از اعضای قدیمی این انجمن مانع صدور آسان مجوزها شده اند .

عده ای در انجمن داروسازان مانع صدور مجوز تاسیس داروخانه اند

محمود مصدق:محمد حسین قربانی در گفت و گو با قدس تصریح  کرد: بعضی از اعضای قدیمی انجمن داروسازان ایران در ایجاد محدودیت ها و سخت گیری هایی که  برای راه اندازی داروخانه ها می شود، منافعی دارند که نمی توانند از آن ها چشم پوشی کنند .

وی با اشاره به این که امروز با بیکاری بسیاری از دانش آموختگان رسته های پزشکی بویژه داروسازی مواجه هستیم ، افزود : محدودیتی که  برای فعالیت  جامعه داروسازی کشور وجود دارد برای رشته های دیگر پزشکی نیست .

به گفته این نماینده مردم ، دانش آموختگان رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و علوم آزمایشگاهی برای دایر کردن مطب یا فضای کسب و کار هیچ محدودیتی ندارند اما برای جامعه داروسازی سخت گیری ها و محدودیت های زیادی ایجاد می شود به طوری که داروسازان برای دریافت مجوز تاسیس داروخانه باید سال های زیادی در نوبت قرار بگیرند و به انتظار بنشینند .

وی با اشاره به سختی جذب دانش آموختگان رشته داروسازی در حوزه های دیگر تصریح کرد:تاسیس داروخانه شاید برای بسیاری از این افراد تنها منبع درآمد و تامین معاش شان باشد .

قربانی، با تاکید بر این که نگاه کمیسیون بهداشت و درمان به رقابتی بودن رشته داروسازی به مانند دیگر رشته های پزشکی است افزود:این فرصت باید برای مردم ایجاد شود تا هرجا که قیمت ها مناسب تر و توزیع بالینی بهتری صورت می گیرد دارو تهیه کنند.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نگاه صرف تجاری به داروخانه ها را چندان خوب توصیف نکرد و گفت : شاید همین نگاه و  منافعی که بعضی از قدیمی های انجمن داروسازی دارند ، سبب شده است که آن ها خیلی به حل مشکل و رفع محدودیت ها در راه اندازی داروخانه ها ، تمایل نداشته باشند.

قربانی اصلاح آئین نامه صدور مجوز تاسیس داروخانه ها را ضروری ارزیابی کرد و گفت:در راستای رفع محدودیت ها تغییرآئین نامه صدور مجوز تاسیس  داروخانه ها در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است که البته برای این منظور سازمان نظام پزشکی  و انجمن داروسازان این باید با این وزارتخانه همکاری کنند .

به گفته وی اگرچه در آیین نامه وزارت بهداشت، به دانشگاه های علوم پزشکی تفویض اختیار شده تا داروخانه هایی در سطح شهر راه اندازی شود اما این دانشگاه ها خارج از مجموعه وزارت بهداشت نیستند و می توان روند  آنرا اصلاح کرد. البته باید اذعان کنم که تا آنجایی که بنده در جریان هستم  مشکل اصلی در صدور مجوزها مربوط به وزارت بهداشت یا دانشگاه های علوم پزشکی نیست بلکه از انجمن داروسازان کشور است.بنابراین یکی از مؤلفه هایی که در صدور مجوز داروخانه حتماً باید اصلاح شود باید انجمن داروسازان باشد .

وی در خاتمه  از آمادگی کامل مجلس برای رفع محدودیت ها در صدور مجوز تاسیس داروخانه ها در کشور خبر داد و گفت:این موضوع دوبار در کمیسیون مطرح شده و اخیراً هم کمیته ای در کمیسیون  بهداشت و درمان تشکیل دادیم تا مسائل را بررسی و اگر نیاز به وضع قانون جدید بود، اقدام کنیم که به نظرم در این زمینه خلاء قانونی نداریم .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.