اصفهان- کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: برنامه‌ریزی‌های سال 96 درباره بوم گردی و اقامتگاه‌هایی از این دست بسیار جدی و چشمگیر است و ظرفیت‌های کل استان در این موضوع بررسی و مکان‌یابی‌ها نیز آغاز شده‌ است.

مزیت های بوم گردی در توسعه اقتصادی/ طبیعت‌گردی در استان اصفهان گردشگری را رونق دهد
به گزارش قدس آنلاین، مهدیه لطفی در این باره اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۵ اقامتگاه بوم گردی در استان اصفهان به صورت مصوب در حال فعالیت هستند و در واقع موافقت اصولی، مجوز ساخت یا پروانه بهره‌برداری در دست دارند، این ۱۸۵ واحد کاملا به صورت هدفمند ساماندهی و مصوب شده‌اند و به کار و فعالیت خود در راستای بحث اقامتگاه بوم گردی ادامه می‌دهند.
وی با بیان اینکه عمده اقامتگاه‌های بوم گردی استان اصفهان در منطقه شرق و خور و بیابانک قرار دارند، افزود: با توجه به آموزش‌ها و جلساتی که با فرمانداری‌ها و دهداری‌های سراسر استان انجام گرفته امروز غرب و شمال غرب استان نیز تحولات زیادی در خصوص بوم گردی را تجربه می‌کنند و شدیدا به موضوع بوم گردی  روی خوش نشان داده‌ است.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث اقامتگاه بوم گردی و سیاست‌های بخش روستایی و عشایری در دستور کار دولت قرار گرفته و با توجه به ریشه دوانی اقامت بوم‌گردی در دو بخش روستایی و عشایری این موضوع مورد توجه جدی دولت است و با حساسیت خاصی دنبال می‌شود.
لطفی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها سال ۹۶ در مورد بوم گردی و اقامتگاه‌هایی از این دست بسیار جدی و چشمگیر است و ظرفیت‌های کل استان در این موضوع بررسی و مکان‌یابی‌ها نیز آغاز شده‌ تا مکان‌های مناسب جهت ارائه خدمات بوم گردی شناسایی شود؛‌ این موضوع برای عشایر درآمدزا و ‌ اشتغال‌زا است.
وی به موضوع سند طبیعت‌گردی اشاره کرد و گفت: این سند ملی یک مرجع کاملا شناخته شده و یک اقدام مشترک بین طبیعت‌گردی با سیاست‌گذاری‌های بخشی و فرا بخشی است؛ در زمینه طبیعت‌گردی سیاست‌ها، راهکارها، برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور در این سند در نظر گرفته شده است.
این کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری با اشاره به اینکه این سند بر ۴ پایه تدوین خواهد شد، گفت: ارجاع طرح‌های طبیعت‌گردی بر اساس طرح‌های مصوب با رویکرد حفاظت و بهره‌برداری از جاذبه‌های طبیعی، برنامه‌ریزی و تدارک مالی که حاصل مشارکت بخش خصوصی است و بر اساس آن می‌توان تسهیلاتی برای مناطق شناخته شده و یا نقاط قوت‌دار بحث طبیعت‌گردی در نظر گرفت.
لطفی اضافه کرد: تقویت مشارکت جوامع محلی میزبان، تشکیل تشکل‌های مردم‌نهاد، مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی برای مشاوره و اجرای طرح‌ها در مبحث طبیعت‌گردی و از همه مهم‌تر استفاده از تجارب بین‌المللی مواردی است که در این سند به آن توجه شده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر کمیته ملی طبیعت‌گردی در اصفهان تشکیل شده و مسئول ارزیابی و عملکرد سالانه فعالیت‌های دستگاه‌ها ذی‌ربط شامل جهاد کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی است.
این کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه رشد اقتصاد گردشگری به طور عام و طبیعت‌گردی به طور خاص به دلیل داشتن مزیت‌های نسبی سهم موثری در رشد توسعه اقتصادی مستمر و پرشتاب از جمله اشتغال و افزایش درآمد در سرانه استان و کشور داشته است این دو مقوله در کشور به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته است.
لطفی ادامه داد: طبیعت‌گردی در حال حاضر به شدت مورد استقبال قرار گرفته و به همین منظور دولت و مخصوصا سازمان میراث فرهنگی وظیفه خود دانسته تا سریع‌تر بتواند یک سند ملی برای این موضوع تهیه و ارگان‌های دولتی که قرار است در این سند همکاری داشته و کاملا ذینفع هستند با ضوابطی وارد میدان شوند؛ کاملا مشخص است که هرکدام از دستگاه‌ها مکلف به انجام چه کارهایی برای پیشرفت و توسعه بحث طبیعت‌گردی هستند.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه صنعت گردشگری و بوم گردی در بحث اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: برخی از راهکارها و برنامه‌ریزی‌هایی ارائه شده و نقاط طبیعت‌گردی در استان اصفهان کاملا مشخص و وضعیت موجود هر نقطه نیز ارزیابی شده است؛ در هر منطقه آموزش و فرهنگ‌سازی در حال اجرا است چراکه نباید میان سرمایه‌گذاران و جامعه میزبان مشکلی پیش بیاید.
این کارشناس برنامه‌ریزی گردشگری با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی به عنوان نقطه قوت ما در این صنعت قرار گرفته است، اظهار کرد: امکانات، قابلیت‌ها، تنگناها و محدودیت‌ها همه مشخص شده است و مناطق مستعد برای رشد و شکوفایی در بحث طبیعت‌گردی مثل کویرهای ما کاملا اشباع هستند.
لطفی خاطرنشان کرد: همه تلاش بر این است که بتوانیم این سند را در استان اصفهان فعال کرده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای این سند اجرایی شود چراکه طبیعت‌گردی در استان اصفهان می‌تواند بحث گردشگری را رونق دهد.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.