قزوین- رئیس دادگستری کل استان قزوین گفت: در سال گذشته ۲۹۰ هزار پرونده به دادگستری و شورای حل اختلاف استان قزوین ورود پیدا کرده است.

ورود بیش از ۲۰۰ هزار پرونده به دادگستری و شورای حل اختلاف قزوین/ ۴۵ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی است

به گزارش قدس آنلاین، جمال انصاری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه ظهر امروز در سالن جلسات دادگستری‌کل استان قزوین برگزار شد، با قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران در ماه مبارک رمضان و تبریک و گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: قوه قضائیه گستره بزرگی از خدمات عمومی مردم جامعه را در اختیار داشته که بنابراین موضوع دایره مطالبات مردم هم وسیع و گسترده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قوه قضائیه باید تنوع و افزونی در مطالبات عمومی مردم را پاسخگو بوده در همین راستا باید دستگاه قضا روزآمد شود.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین با بیان اینکه میزان رشد عمومی پرونده‌های قضایی این استان هشت تا ۱۰ درصد بوده است، ادامه داد: مقتضیات پرونده‌ها با هم متفاوت بوده و دستگاه قضایی در تنظیم امور امنیتی، تنظیم امور اجتماعی و سازماندهی یا پشتیبانی دستگاه‌های حاکمیتی برای برگزاری مناسبت‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها همراه و همیار بوده است.

انصاری با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت دستگاه قضائی احقاق حق و اجرای عدالت است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته تدابیر بسیار سازنده برای ارائه خدمات الکترونیک ترسیم شده که ضمن توسعه این خدمات الکترونیک باید تلاش شود حجم مطالبات عمومی کاهش یابد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان ورودی پرونده‌های دادگستری و شورای حل اختلاف استان قزوین ۲۹۰ هزار پرونده بوده که از این تعداد ۲۱۰ هزار پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین یادآور شد: سال گذشته نسبت به سال ۹۴ دستگاه قضایی استان قزوین حدود هفت درصد رشد پرونده داشته و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته استان قزوین جز استان‌هایی بوده که کمترین رشد پرونده را داشته است.

انصاری مطرح کرد: بیشترین پرونده در سال گذشته در خصوص پرونده‌های کیفری به ترتیب مربوط به سرقت، توهین به اشخاص عادی و ضرب و جرح عمدی بوده و در خصوص پرونده‌های حقوقی هم مطالبه خسارت، مطالبه وجه چک و تأمین خواسته‌ها بیشترین پرونده‌ها را دارا بوده است.

وی عنوان کرد: در دادگاه‌های خانواده‌ هم بیشترین مطالبه یا پرونده‌های ورودی خواسته طلاق توافقی بوده که رشد پنج درصدی داشته و پس از آن مطالبه مهریه، دعوی تمکین و طلاق به درخواست زوجه به ترتیب بیشترین پرونده‌ها را به خود اختصاص داده اما رشد وجود نداشته است.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: میانگین اعمال رسیدگی در یک مرحله دادرسی متفاوت بوده به گونه‌ای که میانگین چرخه یک بار پرونده در حدود پنجاه روز است و در دادگاه‌های عمومی خانواده میانگین ۵۵ تا ۶۰ روز بوده و میانگین دادگاه‌های کیفری هم ۴۰ تا ۵۵ روز است.

انصاری با اشاره به تخلفات انتخابات بیان کرد: در انتخابات در حوزه ریاست جمهور در استان قزوین برای افراد شکایتی وجود نداشته است اما در خصوص دستگاه‌های اجرایی شکایاتی وجود داشته که حداکثر تا تیر ماه سال جاری این پرونده‌ها تعیین و تکلیف می‌شود.

این مسؤول مطرح کرد: در استان قزوین هیچ مصداق مرتبط با گروه‌های تروریستی نداشته‌ایم و هیچ‌گونه دستگیری و تشکیل پرونده هم وجود نداشته است.

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: در استان قزوین ۴۵ درصد از ابلاغ‌ها به صورت ابلاغ‌های الکترونیکی بوده که از نیمه دوم سال گذشته سامانه ابلاغ الکترونیکی در این استان راه‌اندازی شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.