زنجان- معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: تعداد زیادی از مدارس روستایی زنجان سرویس بهداشتی ندارد.

تعداد زیادی از مدارس روستایی زنجان سرویس بهداشتی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، سیدبیوک موسوی در جلسه سلامت و امنیت غذایی، با اشاره به اینکه طی اواخر سال گذشته به مدیرکل نوسازی و مدارس استان زنجان دستور داده شد که نسبت به احداث سرویس بهداشتی در مدارس روستایی استان زنجان اقدام کند، افزود: متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است. همچنین تعداد زیادی از مدارس روستایی استان سرویس بهداشتی ندارد و این مورد قبول نیست و تا اول مهرماه باید سرویس‌های بهداشتی در تعداد زیادی از این روستاها احداث شود و در این زمینه با کسی شوخی نداریم.

  وی ادامه داد: اگر امروز ۱۰ سرویس بهداشتی را راه‌اندازی نکنیم باید تخت بیمارستانی را برای دانش‌آموزان و معلمان ایجاد کنیم و این نبود مدیریت و برنامه‌ریزی، مشکلات و تبعات بدی را به دنبال دارد.

  معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: ارائه عملکرد تنها هدف ما در این جلسه نیست، بلکه مشکلات و نواقصات دستگاه‌ها مطرح و برای رفع آن‌ها مدیریت شود و هدف خدمت به مردم است و باید مشکلات مردم رفع و سلامت مردم تقویت شود.

  وی ادامه داد: تیمی برای نظارت جدی از کشتارگاه‌ها که شبانه هم فعالیت می‌کنند تشکیل شود و سر زده از این کشتارگاه‌ها بازدید کرده و گزارشات لازم را ارائه دهند.

  این مسئول با بیان اینکه نظارت لازم و جدی از کشتارگاه‌های استان انجام شود، گفت: باید ارائه خدمات در این واحدها با کیفیت باشد. همچنین باید نسبت به تامین آب شرب سالم در استان توجه شود و فاضلاب انسانی و پسماندهایی که در جنوب شهر زنجان تخلیه می‌شود برای آن چاره‌ای شود.

  در ادامه این جلسه، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی اظهار کرد: شایع‌ترین راه‌های انتقال بیماری وبا، بیماری‌های میکروبی و گوارش، آب است.

  محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه روستاهایی که با مشکل آب شرب مواجه هستند، متاسفانه بیشترین موارد ابتلا به بیماری‌های اسهالی را دارند، تصریح کرد: میزان کلر باقی‌مانده در ۷۳ درصد از مراکز آب روستاها در استان پایین است.

  معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه باید در مناطق روستایی بیشترین دسترسی به آب سالم روستایی باشد، اضافه کرد: نبود سرویس بهداشتی در برخی از مدارس استان هم یک فاجعه است.

  صائینی در زمینه بیماری اچ‌آی‌وی نیز با تاکید بر اینکه فقط ۳۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری شناسایی شده و ۷۰ درصد آن‌ها شناسایی نشده است، یادآور شد: این افراد از بیماری خود مطلع نبوده و در جامعه حضور دارند.

  وی با بیان اینکه شناسایی ۹۰ درصد از مبتلایان به اچ‌آی‌وی یکی از مهم‌‏ترین اهداف دانشگاه علوم‌پزشکی استان به‌شمار می‌ رود، ادامه داد: باید شرایط لازم برای شناسایی این افراد در استان زنجان فراهم شود.

  معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه افرادی که بیماری آن‌ها در استان کشف شده و به روش‌های مختلفی بوده است، افزود: بستری اتفاقی در بیمارستان، مراجعه به انتقال خون برای اهدای خون، مراجعه افراد دارای روابط پرخطر به مراکز مشاوره‌ای استان، شناسایی مبتلایان در زندان و بررسی میدانی در مکان‌هایی چون کمپ‌های ترک اعتیاد از جمله راه‌هایی بوده که افراد مبتلا در استان زنجان شناسایی شده‌اند.

  صائینی با اشاره به اینکه بررسی کودکان خیابانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: در مجموع آمارهایی که از تعداد افراد مبتلا ارائه می‌شود، شامل آمار حداقلی است.

  وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بر اساس بررسی‌های به عمل آمده نزدیک ۵۰ درصد از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی از طریق روابط جنسی مبتلا شده‌اند، افزود: بالاترین عامل ابتلا در کشور اعتیاد تزریقی بوده که جای خود را به عامل روابط جنسی می‌دهد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.