قدس آنلاین: اگر صنعت خودروسازی ایران به جای جذب مشتری و گران کردن خودروهای خود بدون افزودن کمترین آپشن یا افزایش کیفیتی به رقابت سازنده و ارتقاء کیفیت توجه می کرد مسلما نیازی به واردات خودروهای خارجی نداشتیم.بی شک انحصاری کردن واردات خودروی خارجی منجر به افزایش چند برابری قیمت آن طی ماه های آتی خواهد شد.

خودروهای وارداتی از اوایل تابستان گران می شوند /کیفیت پایین خودروهای داخلی عامل تقاضای بیشتر برای خودروهای خارجی است

اختصاصی قدس آنلاین- توان مالی امر مسلمی در انتخاب و خرید خودرو است. تا زمانی که خودروهای داخلی از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و همچنان در چرخه تولید همان اتومبیل هایی ساخته شوند که بیست سال پیش وارد بازار شده اند نمی توان از مردم انتظار داشت که تن به خرید خودرویی بدهند که در قیاس با خودروی خارجی از کمترین امتیاز و آپشن برخوردار است. مردم در ایران تمایل دارند که خودروهای اتوماتیک، لوکس و جدید و البته با کیفیت استفاده کنند و خودروسازان داخلی این خواسته‌ها را برآورده نمی‌کنند و به همین دلیل هجوم به سمت استفاده از خودروهای خارجی در ایران رخ داده و هر ساله در حال افزایش است. البته خدمات پس از فروش خودروها نیز امری مهم است، موضوعی که در داخل ایران عملکرد بسیار ضعیفی داشته است پایگاه خبری- تحلیلی. «قدس آنلاین» در گفتگو با سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل به بررسی وضعیت واردات اتومبیل های خارجی  و انحصاری شدن این واردات در دست برخی سازمانها و نهادها پرداخته است.

موتمنی با بیان اینکه ورود اتومبیل های خارجی نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است به قدس آنلاین گفت: تمامی خودروهای سفارشی در حال ترخیص است. طبق آخرین اخبار از تیرماه سال جاری ثبت سفارش واردات خارجی به گستردگی قبل وجود ندارد. هر چند خبرها حاکی از افزایش واردات خودروهای خارجی است اما با نگاهی به آمارها می توان دریافت که نسبت به سالهای گذشته افزایش چندانی در حوزه واردات خودروهای خارجی نداشته ایم.

وی با پیش بینی این موضوع که قیمت خودروهای خارجی در ماه های آینده افزایش خواهد یافت اظهار داشت: قیمت خودروهای وارداتی نسبت به ماه های پایانی سال ۹۵ کاهش یافته  است. به نظر می رسد عدم واردات خودرو از سوی وارد کنندگان متفرقه و انحصاری شدن آن از تیر ماه سال جاری منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در ماه های آینده شود. ۵۵ درصد عوارض گمرک، عوارض شماره گذاری واحتساب ارزش افزوده هزینه هایی است که قیمت  خودروی خارجی را افزایش می دهد بنابراین قیمت خودروی خارجی در کشور نسبت به سایر کشورها افزایش چشمگیری دارد.

 موتمنی افزایش واردات اتومبیل های خارجی را ناشی از تقاضای بازار به دلیل عدم کیفیت خودروهای داخلی دانسته و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش واردات  خودروری خارجی یا رویکرد و اقبال مردم به این خودروها ناشی از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی است. مردم بنا به توانایی مالی شان تا جایی که بتوانند سعی می کنند خودروی خارجی خریداری کنند چرا که با خیال راحت می توانند با آن مسافرت کرده و به امنیت آن مطمئن باشند. متاسفانه خودروهای داخلی کیفیت قابل توجهی ندارند و در طی سالهای گذشته نتوانستند خدمات وکیفیت به روزی را به مردم ارائه دهند ازاین رو امروز اکثر مردم متوجه این حقیقت شده اند که مهمترین ضرورت یک خودرو کیفیت و ایمنی  بالای آن است. وی ادامه داد: لذا تا زمانی که صنعت خودروسازی کشور تنها به افزایش قیمت ها بدون ارتقاء کیفیت توجه کند نباید انتظار داشت که مردم اقبالی به واردات خودروی خارجی نداشته باشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل با بیان اینکه اکثر خودروهای داخلی از استانداردهای جهانی برخوردار نیستند تصریح کرد: کاهش کیفیت خودروهای داخلی حتی آنهایی که مونتاژ می شوند منجر به خروج ارز وثروت ملی می شود. گزارش بازرسی که هر ماه توسط سازمان استاندارد اعلام می شود بیانگر این موضوع است که  بالاترین خودروهای داخلی ایران سه ستاره دارند در حالی که اکثر خودروهای با کیفیت خارجی دارای پنج ستاره هستند. متاسفانه برخی از خودروهای داخلی در حالی به مشتری تحویل داده می شوند که یک ستاره دریافت می کنند و از ایمنی های روز دنیا برخوردار نیستند.

موتمنی اظهار داشت: اگر صنعت خودروسازی ایران به جای جذب مشتری و گران کردن خودروهای خود بدون  افزودن کمترین آپشن یا افزایش کیفیتی به رقابت سازنده و ارتقاء کیفیت توجه می کرد مسلما نیازی به واردات خودروهای خارجی نداشتیم. بی شک انحصاری کردن واردات خودروی خارجی منجر به افزایش چند برابری قیمت آن  طی ماه های آتی خواهد شد، مثلا انتظار می رود توسان که در حدود  ۱۷۸ میلیون  تومان به فروش میرسد در ماه های آینده در حدود ۲۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشد.

این فعال بازار خودرو با بیان اینکه عدم ورود اتومبیل های خارجی منجر به افزایش قیمت و عدم رقابت پذیری اتومبیل های خارجی خواهد شد تصریح کرد: مساله دیگری که بسیار قابل تامل بوده و لازم است مسئولین با دقت بدان توجه کنند این است که اگر مانع واردات خودروی خارجی به کشور شوند باید منتظر کاهش کیفیت خودروهای داخلی باشیم. این یک موضوع تجربه شده است چرا که خودروسازان داخلی بیش از آنکه به ارتقای کیفیت اهتمام داشته باشند به فروش اهمیت می دهند واین موضوع تبعات اقتصادی وجانی زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: براساس تجارب گذشته اگر مانع واردات خودروی خارجی شویم، خودروسازان داخلی خود را صاحب بازار می بینند وبا یکه تازی دراین عرصه، عرضه خودرو را کاهش خواهند داد. این مساله  منجر به افزایش قیمت خودروهای  داخلی می شود. در صورتی که واردات خودرو کاهش یابد  تامین خودروهای مورد نیاز مردم با مشکلاتی مواجه و تبعات بعدی آن متوجه متقاضی ایرانی خواهد شد. بی شک سازمان صنعت باید مانع انحصارخودروهای خارجی شود چرا که نتایج منفی آن بیش از نتایج مثبت آن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.