ایلام- مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از پایان کاوش لایه نگاری تپه علی کش در شهرستان دهلران خبر داد.

کاوش لایه نگاری تپه علی کش دهلران پایان یافت

به گزارش قدس آنلاین، عبدالمالک شنبه‌زاده بیان کرد: این تپه دارای ۷ متر نهشته فرهنگی است و در ترانشه ایجاد شده، ۱۸۳ کانتکست شناسایی و ثبت شد، در عمق حدود یک متری ترانشه، بخش هایی از دو تدفین متأخر به دست آمد، اما بیشترین تدفین ها مربوط به فاز علی کش بوده که طی آن بقایای ۱۱ تدفین اولیه و یک تدفین ثانویه شناسایی شد.

وی اظهارکرد: بر این اساس طی لایه نگاری نمونه خاک برای شناورسازی، گرده شناسی، فایتولیت و ریزریخت شناسی به همراه نمونه های تاریخ‌گذاری کربن ۱۴ و OSL از کانتکست های مختلف برداشت شد، علاوه بر این، طی کاوش نمونه هایی از تدفین، قطعات قیر طبیعی و گل اخرا نیز به دست آمد تا در آینده مطالعات تکمیلی بر روی آنان انجام شود.

شنبه‌زاده عنوان کرد: در تحتانی ترین لایه حجم بسیار زیادی از صنایع سنگی با تراکم بالا بر روی خاک بکر یافت شد، خاک بکر در ترانشه در عمق ۱۰/۷ متر شناسایی شد که کاوش در آن تا یک متر نیز ادامه یافت، پس از پایان کاوش، ترانشه دوباره با خاک و ماسه پر شد.

گفتنی است، نظر به اهمیت بالای تپه در باستان شناسی نوسنگی و همچنین ابهام شدید در نتایج تاریخ گذاری های قبلی، کاوش لایه نگاری حاضر با هدف بازنگری گاه‌نگاری آن با مجوز پژوهشکده باستان شناسی در اردیبهشت و خرداد به مدت ۴۰ روز به سرپرستی دکتر حجت دارابی عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام گرفت.

منبع: خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.