اقتصاد - مهدی شهرآبادی: تازه‌ترین بررسی وضعیت ساخت داخل یا تولید مشترک در قراردادهای داخلی جدید که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده نشان می‌دهد هیچ کدام از خودروهای زیر 50 میلیون تومان، دارای ایمنی واستانداردهای مربوط به آن نیستند.

ردپای وزیر صنعت در بی کیفیتی خودروهای زیر 50 میلیون تومان

اقتصاد - مهدی شهرآبادی: تازه‌ترین بررسی وضعیت ساخت داخل یا تولید مشترک در قراردادهای داخلی جدید که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده نشان می‌دهد هیچ کدام از خودروهای زیر 50 میلیون تومان، دارای ایمنی واستانداردهای مربوط به آن نیستند.

به عنوان مثال پراید، پژو 405، تیبا، تیبا2، پارس، سمند،‌ام وی‌ام 110،‌ام وی ‌ام 550 و لیفان ایکس 60 با اخذ تنها یک ستاره بی کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی در فروردین ماه 96 معرفی شدند.

این در حالی است که در جدیدترین گزارش شرکت بازرسی و استاندارد ایران هم که در اردیبهشت ماه امسال منتشر شده، پراید، پژو 405، تیبا، پارس، سمند، ‌ام وی ‌ام 110 سایپا 131، 132 و111 جزو بی کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی معرفی شدند. بر همین اساس عدم بهبود کیفی این خودروها نشان می‌دهد که در کشور به سلیقه وخواست مشتریان برای تغییر آپشن خودرو و مسائلی شامل کیفیت، ایمنی و رفاه آن هیچ توجهی نمی‌شود وخریدار مجبور است هر تولیدی که در شرکت‌های خودروساز داخلی صورت می‌گیرد با دل وجان (والبته اجباری) بپذیرد.

این مسائل ومشکلات تاجایی پیش رفته که صدای مجلس را هم درآورده ومرکز پژوهش‌ها با واکاوی ماجرا و با گزارشی نقادانه، نقایص موجود در صنعت خودروسازی را به آنان گوشزد کرده است.

*خودروهای 2 خودروساز بی کیفیت هستند

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با انتقاد از وضعیت فعلی صنعت خودروسازی در کشور بخصوص خودروهای زیر 50میلیون تومان به خبرنگار ما گفت: البته مجلس وکمیسیون صنایع هم به این نتیجه رسیده که خودروهای زیر 50میلیون تومان شرکت هایی مانند ایران خودرو وسایپا و همچنین خودروهای وارداتی چینی کیفیت لازم وشرایط استفاده لازم را ندارند که این روند تولید باید متوقف شود.

عبدالله رضیان با بیان این که مردم باید به ساز خودروسازان داخلی گوش دهند، گفت: ما در خصوص ارتقای کیفیت تولیدات داخلی با خودروسازان جلساتی داشتیم ودر این جلسات آن‌ها را تحت فشار قرار داده‌ایم تا کیفیت محصولات خود را بالا ببرند تا ضمن رعایت استانداردها واحترام به مشتریان مردم نیز از کیفیت تولیدات داخلی رضایت داشته باشند.

وی با تأیید این که در کمیسیون صنایع حتی در خصوص خدمات پس ازفروش به خودروسازان فشار آورده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این خصوص حتی به صورت تأکیدی فشارهایی به وزیر صنعت و مسئولان صنعت خودروسازی وارد آورده‌ایم تا ایرادات خودروهای تولید داخل برطرف شود.

 رضیان همچنین در خصوص آمار شکایت مردم از خودروسازان وکیفیت خودروهای تولید داخلی گفت: در این خصوص شکایت هایی به کمیسیون اصل 90و یا کمیسیون صنایع مجلس می‌رسد.

*ورود مجلس به کیفیت خودروها

یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز با بیان این که رقم 50میلیون تومان برای خرید خودرو رقم کمی نیست وبا این قیمت در دنیا خودروهای بسیار پیشرفته ودارای استانداردهای روز تحویل مشتری می‌دهند به خبرنگار ما گفت: این که چه بلایی بر سر بازار تولید داخل آمده که با 15هزار دلار باید یک خودرو بی کیفیت خرید، قطعاً مشکل به جای دیگر باز می‌گردد.

فریدون احمدی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر خودروسازان ما به حقوق مصرف کننده بی اعتنایی کردند.

وی با بیان این که مجلس برنامه هایی در این زمینه دارد، گفت: در سال 96مجلس و بخصوص کمیسیون صنایع با جدیت به موضوع کیفیت تولیدات داخلی ورود پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی حمایت از تولید شده وخودروسازان باید برای تولید با کیفیت تکان بخورند، تصریح کرد: برخلاف حمایت‌های مردمی از این صنعت نیز خودروسازان جواب قابل قبولی به مردم ندادند.

وی با تأیید اینکه در خصوص ارتقای تولیدات داخلی فشارهایی به وزیر صنعت وارد شده، خاطرنشان کرد: عامل اصلی مشکل کیفیت در صنعت خودرو خود وزارت صنعت است چرا که این وزارتخانه در تعیین مدیران شرکت‌هایی مثل ایران خودرو و سایپا دخالت می‌کند واین به مفهوم تصدیگری این وزارتخانه در امر تولید است و کسی هم که برای صنعت تولید مدیر تعیین می‌کند نمی‌تواند از حقوق مصرف کننده دفاع کند.

احمدی سیاستگذاری ونظارت را کار اصلی وزارت صنعت دانست وگفت: این وزارتخانه باید کار تصدیگری و بنگاهداری را رها کند تا ما نیز بتوانیم از بنگاه‌های تولید حساب کشی کنیم.

*بررسی میدانی کیفیت خودروهای داخلی

درهمین حال عضو دیگر کمیسیون صنایع ومعادن مجلس گفت: در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت مشکلات کیفیت خودروهای تولید داخل را بررسی می‌کنیم.

حمید گرمابی با اشاره به گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص فقدان ایمنی لازم در خودروهای تولیدی زیر 50میلیون تومان تصریح کرد: متأسفانه کیفیت خودروها در اکثر تولیدات زیر 50میلیون تومان قیمت، بسیار پایین است.

وی افزود: به عبارتی اشکال اینجاست که در تولید خودرو و افزایش کیفیت هزینه‌ها بالاست و به اذعان خودروسازان اگر هزینه‌ها بالاتر برود قیمت نیز افزایش می‌یابد وسپس خودروسازان برای فروش این خودروها با مشکل مواجه می‌شوند که به عنوان نمونه اگر بخواهند بر روی پراید کیسه هوا نصب کنند، این مسئله چند میلیون به اصل قیمت خودرو اضافه می‌کند که از عهده خریداران نیز خارج خواهد بود.

گرمابی با بیان این که به تبع خودروهای ارزان قیمت نمی‌توانند تمام آپشن‌های مختلف را داشته باشند، خاطرنشان کرد: به طور قطع رسیدگی به بحث کیفیت خودرو پس از ماه مبارک رمضان در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: پس از ماه مبارک اعضای کمیسیون صنایع بررسی‌های میدانی خود را با بازدید از شرکت‌های خودروساز وبررسی کیفیت تولیدات آن‌ها آغاز می‌کنند که در این زمینه حساسیت‌های لازم را داریم و تذکرات لازم را نیز به خودروسازان ارائه می‌دهیم. 

وی تأکید کرد: این مشکلات باید در جلسات با خودروسازان برطرف شود که در این خصوص و در جلسه‌ای با وزیر صنعت هم پرسش‌هایی را درباره علت بی کیفیتی برخی خودروهای داخلی زیر 50میلیون قیمت مطرح خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.