معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به اینکه برای مصرف و تأمین ۵۵ هزار مگاوات آمادگی داریم و اگر مصرف کشور به ۵۷ هزار مگاوات برسد، ۲ هزار مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت گفت:سه راهکار برای مقابله با خاموشی برق پیش بینی شده است.

احتمال کمبود ۲ هزار مگاواتی برق در کشور/۳ راهکار مقابله با خاموشی

    به گزارش «قدس آنلاین»،  محمودرضا حقی فام در پاسخ به این سوال که چرا کشور با رشد ۹۹ درصدی مصرف برق مواجه شده‌ است، گفت: امسال با دو پدیده رشد متوازن صنعت و افزایش دمای هوا مواجه شده‌ایم، البته رشد متوازن صنعت خبر خوبی است و وقتی صنعت در کشور رشد پیدا می‌کند، مصرف انرژی بیشتری طلب می‌شود و معنی آن این است که تولیدات صنعتی روبه‌افزون است.

حقی‌قام افزود: درکنار این موضوع با پدیده افزایش دما و گرمای زودرس در کشور مواجه شده‌ایم، به‌ طوری‌ که در مناطق جنوبی و سیستان و بلوچستان دمای هوا به ۵۴ درجه رسیده است.

وی ادامه داد: مراکز مصرف انرژی عمدتاً در بوشهر، خوزستان، هرمزگان و تهران است که این افزایش گرما باعث شده است میزان رشد مصرف برخلاف انتظار به حدود ۱۰ درصد نزدیک شود.

*تنها برای ۵ درصد افزایش مصرف برق آمادگی داشتیم

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر خاطرنشان کرد: ما برای ۵ درصد افزایش مصرف برق خود را آماده کرده بودیم، ‌ اما در حال حاضر این رشد مصرف به ۱۰ درصد رسیده است که نگرانی بزرگی برای کشور ایجاد کرده است.

حقی‌فام در پاسخ به این سوال که برای تأمین و قطع احتمالی برق در کشور چه تدابیری اندیشیده شده است، اظهار داشت: سال گذشته پیک بار مصرف برق ۵۳ هزار مگاوات بود و در حال حاضر بخش تولید برق می‌تواند تا ۵۵ هزار مگاوات برای کشور تأمین برق انجام دهد، پس کشور برای مصرف و تأمین ۵۵ هزار مگاوات آمادگی دارد.

وی ادامه داد: بالاتر از عدد ۵۵ هزار مگاوات مجبور هستیم خاموشی اعمال کنیم یعنی به عبارتی وقتی خود را برای رشد ۵ تا ۷ درصد آماده کرده بودیم، به یکباره رشد مصرف برق به ۱۰ درصد نزدیک شد بنابراین انتظار داریم که در پیک مصرف اگر درجه حرارت هم همین‌گونه باقی بماند با خاموشی مواجه شویم.

*احتمال کمبود ۲ هزار مگاواتی/۳ راهکار برای مقابله با خاموشی

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: این بدین معناست که اگر کشور به ۵۷ هزار تا ۵۸ هزار مگاوات برسد در این صورت ۲ هزار مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت، پس برای اینکه به این مشکل نرسیم، سه راهکار را پیش‌بینی کردیم.

وی افزود: اولین راهکار این است که تولید برق را افزایش دهیم که این تولید در حال حاضر توسط نیروگاه‌های برقابی انجام می شود که حداکثر استفاده را از این نیروگاهها می‌بریم.

حقی فام ادامه داد:خوشبختانه سال آبی خوبی را داشتیم و پشت سدها آب خوبی ذخیره شده است، اما برای استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی، محدودیت ظرفیت داریم و نمی‌توانیم بیش از حد از این نیروگاه‌ها کمک بگیریم.  

وی با اشاره به اینکه جدا از این موضوع، شبکه انتقال و توزیع برق محدودیت‌هایی دارد، گفت: طرح‌هایی در کشور اجرا کرده‌ایم که بتوانیم شبکه انتقال و فوق توزیع را تقویت کنیم، چرا که در شبکه توزیع برق مشکل کمتر است، اما متأسفانه در بخش فوق‌توزیع، در برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان، خوزستان و تهران محدودیت‌هایی داریم.  

حقی‌فام ادامه داد: به هر حال تولید برق هم نیازمند زمان و هم نیازمند اعتبارات مالی مناسبی است تا این طرح‌ها را اجرا کنیم.  

وی ادامه داد: پس اگر حتی منابع مالی هم دراختیارمان باشد، زمان آن را نداریم که اقدام به تولید و ساخت نیروگاه کنیم.  

حقی‌فام اضافه کرد: راهکار سوم، راهکار سهل‌الوصول است و آن این است که با همگرایی ملی به صنعت، اقتصاد و امنیت کشور که وابسته به صنعت برق است، در کاهش مصرف برق به ما کمک شود.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.