یزد – دیار کهن و دارالعباده یزد از قدیم الایام مهد فرهنگ وتمدن بوده واین شهر کهن آئین ها وآداب رسوم بسیاری را در دل خود جای داده که باگذشت هزاران سال هنوز در جریان می باشد و بسیاری از مراسم های ماه مبارک رمضان در استان یزد ریشه در آئین های کهن این دیار دارد.

 کودکان یزدی با آئین «دوست علی خوانی» به درب منازل می کوبند

به گزارش قدس آنلاین، سمیه شرف دینی- درشب بیست وهفتم ماه مبارک آیین های چون دوست، دوست علی، دوخت پیراهن مراد، رسم شکستن گردو، حلقه مراد، پخت نان بیست وهفتمی در یزد برگزار می شود که این رسوم با گذشت سالیان، هنوز به فراموشی سپرده نشده و در بسیاری از نقاط استان یزد همچنان با شوروشوق خاصی برگزار می شود.

مراسم دوست دوست علی

در این آیین جمعی از کودکان و نوجوانان بصورت گروه های کوچک در محله های خود به درب منازل رفته و با قرائت اشعار و مطالب موزون، درخواست کمک می کنند.

این افراد که بعضا حتی صورت خود را نیز پوشانده اند به درب هر منزلی که رسیدند با خواندن “دوست دوست دوست علی – امام اول علی” و یا “این خونه شربت و قنده ،امام علی درش را نبنده” یا “من درویشم، کلاه ریشم تا نگیرم رد نمی شم” تقاضای کمک می کنند.
و در صورتی که صاحب خانه باشد و جواب دهد، افراد در جواب صاحبخانه می گویند : این خونه رو به طبسه – صابش(صاحبش) به مکه برسه

مردم استان دارالعباده یزد معتقدند که این رسم پس از شهادت مولا علی و به یاد ایشان و کمک هایی که آن حضرت به یتیمان کوفه داشتند صورت می گیرد.

همچنین براساس اعتقاد موجود کسانی که به مراسم “دوست دوست، دوست علی” می روند چیزهایی که هر صاحبخانه به آنها می دهد به عنوان تبرک به مال خود اضافه و در طول سال از آن برای برکت زندگی استفاده می کنند.

مردم مومن یزد با عشق و ارادت خاصی که به ائمه اطهار(ع) و مولای متقیان دارند از شب های قبل از بیست وهفتم ماه مبارک رمضان با خریدن شیرینی، نبات، آبنبات، نخود ،خرما و سایر مواد خوردنی مناسب، آماده پذیرایی از برگزار کنندگان این آیین می شوند.

کیسه دوزی و لباس مراد

در برخی از خانواده های یزدی موسوم است که برای برآورده شدن حوائج شرعی خود وجه نقد تهیه و به عنوان برکت در کیسه های دست ساز پارچه ای به نام “کیسه بیست و هفتمی” به میهمانان تقدیم می کنند.

از دیگر آداب و رسوم مردم یزد که اکنون نیز به همان شکل و سیاق گذشته ادامه دارد و برگزار می‌شود، مراسم کیسه دوزی و پیراهن مراد است.

در این رسم باستانی که ریشه در آیین نیکان و گذشتگان دارد و از آریایی‌ها به ارث رسیده است، در شب ۲۷ ماه رمضان، در میان نماز ظهر و عصر پارچه‌ای را به نیت شفا برای بیمار تهیه می‌کنند و آن پارچه را برش می‌دهند تا کار دوخت روی آن انجام شود.

دوختن پیراهن در این رسم که بیشتر توسط زنان انجام می‌شود، گاهی در همان مسجد انجام می‌شود و گاهی نیز به بعد از نماز موکول می‌شود و در منزل اقدام به دوخت آن می‌کنند. البته این رسم بیشتر در مسجد امیر چخماق یزد که سنگی را با نام مراد در خود دارد انجام می‌شود، اما در سایر مساجد نیز مرسوم است.

حلقه مراد و نان بیست و هفتمی از دیگر رسوم مردم این استان است که در روز بیست هفتم ماه رمضان انجام می شود.

رسم شکستن گردو  

یکی دیگر از رسوم این شب  رسم شکستن گردو هم  بازگشایی بخت دختران دم بخت می باشد که اکنون هم کم و بیش وجود دارد ادامه داد: افرادی که دختر دم بختی داشتند مفداری ‌گردو تهیه کرده و از پله های مسجد جامع بالا می رفتند ودر هر پله یک عدد گردو را زیرپا می شکستند و زمانی که به بالای مسجد رسیدند بر گنبد مسجد دعای خاصی می خواندند و هفت دور می چرخیدند و از پله ها پایین می‌آمدند در دست دختر دم بخت، قفل و شیرینی بود که وقتی دختر از پله های مسجد جامع پایین آمد به اولین نفری که جوان بود می رسید قفل را به وی می داد تا آن را باز کند و به وی شیرینی تعارف می کرد که معتقد بودن بخت دختر باز شده و همسر مناسبی پیدا می کند.

پختن نان مراد یا نان بیست و هفتمی

پختن نان مراد یا نان بیست و هفتمی از دیگر رسوم یزدی ها در این شب می باشد  که این نان در استان یزد به«سوروک» هم معروف است که آرد را از هفت نفر که اسم فاطمه دارند گرفته و سراغ مغازه ای که رو به قبله بوده و صاحب آن فرد خوب و مومنی بود می رفتند و پولی می گرفتند و نان را می پختند و به برش های کوچکی تقسیم کرده و به مردم می دادند و معتقد بودند اگر فردی باید به سربازی برود این نان را بخورد از خدمت سربازی معاف می شود و یا اگر در زندان است آزاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.