خررم آباد- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان هدف از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع را تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی، اختلاف قومی و قبیله‌ای، آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی دانست و گفت: طی بررسی‌های انجام شده در لرستان در ۱۰ سال گذشته ۹۰ درصد از آتش سوزی‌ها عمدی بوده است.

۹۰ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌های لرستان عمدی است

به گزارش قدس آنلاین، نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: کشور ما در یکی از مناطق حادثه‌خیز کره زمین قرار گرفته، به طوری که از ۴۰ نوع بلایای طبیعی در جهان بیش از ۳۰ نوع آن در ایران رخ می‌دهد.

وی افزود: از این میان عوامل مختلف مخرب، جنگل و مرتع یکی از خطرناک و مخرب‌ترین عوامل تخریب محسوب می‌شود و همه ساله بخش‌های وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار داده و خسارات سنگینی را به این منابع تحمیل می‌کند.

نجفی گفت: مجموع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در سال گذشته ۸۸۴ هکتار بوده که نسبت به سال قبل از آن ۶۷ درصد کاهش حریق را نشان می‌دهد. سرانه جنگل در استان به ازای هر نفر ۶۹۱۴ متر مربع و در شهرستان دورود ۱۱۶۵ متر مربع است.

وی افزود: در سال ۹۵ سطحی معادل ۸۴۴ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان دچار ۴۸ حریق بوده که از این میان ۱۸ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان دورود طعمه سه فقره حریق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه تعداد ۱۵۰ نقطه بحرانی حریق در جنگل‌ها و مراتع استان شناسایی شده است گفت: از این تعداد ۱۵ نقطه بحرانی حریق در جنگل‌ها و مراتع دورود مشخص شده و مجموع مساحت این نقاط در این شهرستان ۲۳ هزار و ۲۴۱ هکتار است.

وی افزود: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار یک نفر است که در ایران به ازای هر ۱۳ هزار هکتار و در لرستان به ازای هر ۲۷ هزار هکتار یک نفر و در شهرستان دورود با توجه به تعداد افراد مسئول اطفاء حریق ۶ نفر به ازای هر ۱۴ هزار و ۹۰۸ هکتار است.

منبع: خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.