بر اساس آخرین آمار حدود 50 هزار نفر از استادان دانشگاه‌های سراسر کشور عضو این سازمان اند که تقریباً حدود نیمی از بدنه استادان کشور را تشکیل می‌دهند

اساتید بسیجی مدیران آینده را شناسایی می‌کنند

فرهنگ/ زهره کهندل: سازمان بسیج اساتید، سازمانی متشکل از فرهیختگان و نخبگان بسیجی است که با روحیه‌ای جهادی در راه اعتلای کشور خدمت‌گزار عرصه علم هستند. تحقق دستورات و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ بسط فرهنگ و تفکر بسیجی در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها؛ دفاع از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی؛ کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاش‌های علمی و پژوهشی؛ ارتقای اندیشه و توسعه خدمت به کشور در دانشگاه‌ها؛ کمک به ارتقای معرفت و آگاهی دینی و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه؛ و همچنین مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق برقراری ارتباط و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی از جملة اهداف و مسئولیت‌های سازمان بسیج اساتید است. همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران که به نام روز بسیج اساتید نام‌گذاری شده است، با دکتر حسن مروتی معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور درباره عملکرد و برنامه‌های پیش روی این سازمان گفت‌وگو کردیم که حاصل آن را می‌خوانید.

با توجه به اینکه نام بسیج با خدمت گره خورده و و نام اساتید هم با علم و پژوهش، سازمان بسیج اساتید چه برنامه‌هایی در حوزه خدمت علمی و پژوهشی کشور و علمداری دانش در کشور داشته است؟

سازمان بسیج اساتید با عضویت استادان دانشگاه‌های سراسر کشور تشکیل شده است و 50 هزار عضو در این سازمان در رشته‌های مختلف مشغول فعالیت هستند؛ از حوزه علوم انسانی گرفته تا فنی و مهندسی، کشاورزی و سایر علوم. استادان بسیجی روحیه بسیجی دارند و در اکثر پروژه‌ها و کارهای تحقیقاتی کشور فعالیت می‌کنند. سازمان بسیج اساتید وظیفه خودش می‌داند که زمینه‌های ارتباط استادان بسیجی با مراکز صنعتی و مراکزی که نیاز به خدمت‌رسانی دارند را فراهم کند. در جلسات و همایش‌های مختلفی که برگزار می‌شود ضمن تبیین موضوعات مختلف، استادانی که در این موضوعات می‌توانند کمک کنند به یکدیگر معرفی می‌شوند. در سازمان بسیج اساتید حدود 3 هزار و 700 حلقه علمی تشکیل شده که هر حلقه علمی شامل استاد، دانشجویان و متخصصانی است که در صنایع یا جامعه کار می‌کنند. این حلقه‌های علمی جلسات مستمری را تشکیل می‌دهند و حول محورهای مختلف با هم تبادل نظر می‌کنند. ضمن اینکه روحیه بسیجی این استادان به سایر دانشجویان منتقل می‌شود، دانشجویان نخبه شناسایی می‌گردند، و کسانی که بتوانند در کادر مدیریتی کشور مفید باشند، تربیت می‌شوند. از سوی دیگر، اگر هر کدام از نهادهای کشور درخواست‌های علمی و پژوهشی داشته باشند، حلقه‌های علمی به آن درخواست‌ها رسیدگی می‌کنند. این حلقه‌های علمی با هم مرتبط هستند و موضوعات نزدیک به هم پس از شناسایی، هم‌افزایی می‌شوند. همچنین برخی امور پژوهشی که لازم است در برخی از استان‌ها انجام شود، به کمک این حلقه‌ها صورت می‌پذیرد. تمام این موارد باعث می‌شود که استادان بسیجی بتوانند گام‌هایی مؤثر در راستای اعتلای کشور بردارند.

سازمان بسیج اساتید یکی از اهداف خود را تلاش برای تحقق شعار سال و منویات رهبری قرار داده است. این سازمان در حوزه تولید و اشتغال چه برنامه‌ها و عملکردی داشته است؟

خوشبختانه بسیج یکی از پیشگامان تولید و اشتغال است. از سال گذشته و قبل از اینکه امسال به عنوان سال تولید و اشتغال نام‌گذاری شود، سند تولید، اشتغال و صادرات در سازمان بسیج اساتید تدوین گشت و در 31 استان 31 تیم تحقیقاتی تشکیل شد. در هر کدام از تیم‌ها متخصصین مختلفی حضور داشتند و مسئول این تیم‌ها، اقتصاددان‌ها بودند. هدف این بود که پتانسیل‌های تولید، اشتغال و صادرات هر استان مورد بررسی قرار بگیرد. در تهران هم تیم تلفیق تشکیل شد تا گزارش‌هایی که از تیم‌های استانی می‌رسد را با هم تلفیق کرده و سند یکپارچه‌ای را تدوین کند. کاربرگ‌هایی حدود 220 صفحه وجود داشت که تیم‌های تحقیقاتی بر اساس دستاوردهایشان آن را پر می‌کردند. با ارزیابی شرایط موجود، ظرفیت‌های استان‌های سراسر کشور شناسایی شد که کار بزرگی است. این پروژه از سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ حرکتی خودجوش که بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده و با روحیه بسیجی استادان انجام می‌شود تا بتوان با راهکارهای علمی، تولید و اشتغال افزایش یابد و نهایتاً به صادرات منجر شود. ببینید! 80 میلیون ظرفیت بازار داخلی خودمان است و 400 میلیون نفر در صف اول مشتریان کشورهای اطراف ایران قرار گرفته‌اند که اگر تولید، اشتغال و صادرات به هدف نهایی خودش برسد، می‌تواند بخش قابل توجهی از این بازار را به دست بیاورد.

با توجه به اهمیت جایگاه و مأموریت سازمان بسیج اساتید که محل گرد هم آمدن نخبگان دانشگاهی است، این مجموعه نسبت به اتفاقات و مباحث روز چه واکنش‌هایی دارد. مثلاً درباره سند 2030، این سازمان چه ورود علمی داشت تا به مسائل هیجانی و غیرعلمی در این باره و موارد مشابه دامن زده نشود؟

اگر گذری به همایش‌های انجام‌شده در سال گذشته داشته باشید، میبینید که این سازمان نسبت به مسائل روز واکنش‌های خوبی داشته است. مثلاً همایشی با عنوان «پیامدهای برجام» برگزار و این موضوع به‌صورت علمی بررسی شد. در مورد سند 2030 جلسات متعددی تشکیل شد و بسیج اساتید هیچ واکنش هیجانی در این باره نداشت. کلیه ابعاد این سند را توسط متخصصان و صاحب‌نظران این حوزه مورد بررسی قرار دادیم و نتایج بعضی از کارهای پژوهشی در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است. درباره این سند در تدارک یک همایش بودیم که گفتند شورای عالی انقلاب در حال تصیم‌گیری است و پس از لغو این سند، دیگر نیازی به برگزاری آن همایش هم نبود. البته این انتقاد که سازمان بسیج اساتید در واکنش به مسائل روز کمی با کندی پیش می‌رود، تا حدودی وارد است. ولی مسئله سند 2030 از سال گذشته مطرح گشت و در آستانه انتخابات نگاه‌ها متوجه این موضوع شد ولی ما برنامه‌هایمان را روی روال پیش می‌بردیم و سعی کردیم در این باره منطقی پیش برویم که نهایتاً به لغو این سند منجر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.