شهرکرد- استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش‌ از ۱۵۰۰ چشمه‌ جوشان، آبشارها، تالاپ‌ها، رودخانه‌ زاینده‌رود و ‌کوه‌های سر به‌فلک کشیده در مناطق مختلف به بهشتی می‌ماند که سالانه هزارارن گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

هفشجان مظهر جهانبین و چشمه های خروشان

حیدر صادقی هفشجانی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با قدس آنلاین گفت: کوه جهانبین رشته کوهی است به طول حدود ۳۰ کیلومتر که از جنوب روستای شمس‌آباد تا غرب روستای مصطفی‌آباد امتداد دارد. جهت این رشته شمال غربی- جنوب شرقی است و مرتفع‌ترین قلل آن دالانک با ۳۳۴۲ متر، ناهفشجان با ۳۳۱۵ متر، ناشمس‌آباد با ۳۱۳۸ متر ارتفاع می‌باشد.

صادقی هفشجانی  افزود: تعدد چشمه‌ساران، دامنه‌های سرسبز شمال شرقی، صخره‌های مرتفع و غارهای ژرف از جذابیت‌های این کوه محسوب می‌شود. فاصله نزدیک آن به شهرکرد مرکز چهارمحال‌وبختیاری و سهولت دسترسی باعث شده تا این کوه به یکی از پرطرف‌دارترین کوه‌های استان برای صعودهای یک‌روزه محسوب شود و از جمله محسنات این کوه، طبیعت چهارفصل آن است که امکان صعود کوهنوردان، یخ‌نوردان و صخره‌نوردان را در تمام فصول سال فراهم می‌کند.

صادقی عنوان کرد: یکی از چشمه‌های مهم در چهارمحال‌وبختیاری چشمه‌زنه در شهر هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد است. این چشمه زیبا یکی از کانون‌های گردشگری بسیار دلپذیر و دارای آب‌وهوایی مطبوع و دل‌انگیز بوده که ساعاتی پرخاطره‌ را برای گردشگران این منطقه به یادگار می‌گذارد.

معاون گردشگری ادراه‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: اقامت‌گاه بوم‌گردی شهر هفشجان که فضا و ساختاری قدیمی و سنتی دارد ذهن را به گذشته‌ای نه‌چندان دور می‌برد، زمانی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان در خانه‌های قدیمی کاه‌گلی خود زندگی ساده‌ اما دلنشینی داشتند.

وی تصریح کرد: معماری، فضاسازی و استفاده از فرش و وسایل سنتی، وجود پرندگان خانگی در بیشه و همچنین پذیرایی با غذاها و لبنیات محلی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این اقامت‌گاه برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی است.

صنایع‌دستی هفشجان

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اظهار داشت: سنگ‌تراشی یکی از صنایع‌دستی این شهر است که از قدیم‌الایام کلیه مصنوعات و ابزارکار موردنیاز شامل سنگ‌های آسیاب، آردچی، ناودان، هاون، انواع شیرهای سنگی و ... با استفاده از این هنر دستی ساخته می‌شد.از گذشته هفشجان یکی از مراکز مهم حجاری و سنگ‌تراشی در استان بوده و این رشته از هنرهای زیبایی است که از طریق آموزش‌های کاربردی وارد استان شده است. در این رشته انواع سنگ‌های معدنی قیمتی و نیمه‌قیمتی استخراج شده از معادن با استفاده  از ابزار مخصوص تراش‌سنگ تبدیل به فروارده‌های گوناگون مانند نگین انگشتری، گردنبند، دستبند و .... می‌شود.

احجام سنگی و فلزی

صادقی تصریح کرد: از دیگر صنایعی که همواره در هفشجان موردتوجه بوده تولید احجام سنگی و فلزی با استفاده از سنگ، گچ، سیمان و فلز است که هنرمند با استفاده از ذوق هنری، ابتکار و مهارت خود، مجسمه‌های مختلف را تولید می‌کند.

او با بیان اینکه این رشته جزو رشته‌های وارد شده به استان است، توضیح داد: ویژگی منحصربه‌فرد آن استفاده از ضایعات فلزی بوده و هم‌اکنون در دانشکده هنرفارسان تدریس می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی هفشجان

وی گفت: تپه‌های تاریخی اسکندری اولین آثار به‌ثبت رسیده استان چهارمحال‌وبختیاری به شماره ۸۸۶ در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ ۱/۱/۱۳۴۸ است که متعلق به‌ دوران پیش‌از تاریخ است. با توجه به گمانه‌زنی‌ها این تپه‌های باستانی در عصر نوسنگی مورد سکونت بشر بوده و آثار استقرار در هزاره‌های هفتم، ششم وپنجم پیش‌از میلاد مسیح بر تپه‌ مرکزی اسکندری آشکار است.

صادقی مطرح کرد: قبرستان تاریخی، قبرستان ارامنه روستای سیرک و سنگ‌نگاره گرنوشته هفشجان از دیگر آثار تاریخی این شهر است.

گفتنی است،شهر هفشجان در ۱۲  کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال‌‍وبختیاری قرار دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.