اصفهان- رییس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان تاکید کرد: ناکارآمدی بخش دولتی حاکمیتی در بخش فرهنگ و رکود حرکت های مردمی عوامل مهم دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای فرمان آتش به اختیار فرهنگی بود.

آتش به اختیار فرهنگی در پی ناکارآمدی بخش دولتی حاکمیتی در بخش فرهنگ

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر امیر حسین بانکی ظهر چهارشنبه درجمع خبرنگاران پیرامون تبیین آتش به اختیار فرهنگی در بخش رویکردها، نمونه ها و افق ها گفت: حمله موشکی ایران به مواضع داعش مصداق بارز تحقق عبارت آتش به اختیار بود و البته رسانه ها به خوبی وارد این مقوله شدند و ابتکار عمل را انعکاس دادند.

وی با تاکید بر اینکه آتش به اختیار بر اساس مؤلفه های آزادی و استقلال فکری است، افزود: یکی از مخاطبان آتش به اختیار رسانه ها هستند که البته به خوبی به آن نپرداخته اند.

رییس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان ادامه داد: متأسفانه مقوله فرهنگ در جامعه ما سیاسی شده و این موضوع مایه تاسف است.

وی تصریح کرد: واژه آتش به اختیار فرهنگ می تواند یک موج جدیدی ایجاد کند که عقبه های آن هم مهم است.

دکتر بانکی با اشاره به بند «م» وصیت نامه امام خمینی (ره) که سند استوار نظام انقلاب اسلامی می باشد، گفت: در این بند آمده است:از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به‌طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می‌باشند و مردم و جوانان حزب‌اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند، به دستگاه‌های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند.

وی با بیان اینکه برای گروه های خودجوش جامعه آتش به اختیار واژه تازه ای نیست، اظهارکرد: آتش به اختیار پیامی به گرو ه های دولتی دارد که سیستم های فرهنگی ما مختل است.

رییس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان ادامه داد: واژه خلاقیت در آتش به اختیار واژه بسیار مهمی است که در این رابطه باید خلاقیت به خرج داد چرا که کارهای سلسله مراتبی در این راستا مؤثر نیست.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در عرصه رسانه گاهی یک سرمقاله یا خبر موجی را در جامعه ایجاد کرده است، باید خلاء ها را تشخیص داد و آتش به اختیار بود.

دکتر بانکی تصریح کرد: ناکارآمدی بخش دولتی حاکمیتی در بخش فرهنگ و رکود حرکت های مردمی عوامل مهم دغدغه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای فرمان آتش به اختیار فرهنگی بود.

وی با تاکید بر اینکه آتش به اختیار فقط مختص جنگ نرم است، گفت: دلیلی که برای تشبیه آن وجود دارد، این است که جنگ نرم از جنس معقولات است اما در جنگ سخت فقط یک تجربه جلوی چشم داریم.

رییس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان اظهارکرد: آتش به اختیار حقیقتی بود که نمایان شد، البته آتش به اختیار به هسته های فکری و عملی جهادی، فکری و فرهنگی در سراسر کشور توصیه شده است.

وی با بیان اینکه آتش به اختیار تیری در تاریکی زدن نیست، گفت: برای تحقق آتش به اختیار هیأت اندیشه ورز لازم است که راهبردها را درست منتقل کنند و گرنه این اتش به اختیار لاجرم خراب می شود.

دکتر بانکی ادامه داد: در انجام کار فرهنگی اگر عشق و دغدغه فرهنگی وجود نداشته باشد، به فرهنگ جامعه آسیب می زند.

بعضی تلاش دارند آتش به اختیار را به بی قانونی تفسیر کنند!

در ادامه این نشست خبری مدیر دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در سخنانی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷ خردادماه سال جاری با دانشجویان، گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار مسأله فرهنگ را دغدغه خود دانستند، از این رو امروز کنفرانس آتش به اختیار فرهنگی رویکردها، نمونه ها و افق ها برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی ادامه داد: مقام معظم رهبری دانشجویان را افسران جنگ نرم خواندند و گفتند نخبگان جامعه جایگاه افسری دارند، بنابراین نخبگان در همه جوانان حلقه های واسط به شمار می روند و می توانند ارزش های جامعه را پررنگ تر کنند.

وی افزود: افسران جنگ نرم وقتی در میدان احساس می کنند، باید حرکتی در راستای توسعه فرهنگ انجام دهند تا آسیب کمتری به جامعه وارد شود و در این مسیر چنانچه ارتباط با فرماندهی به دلایلی قطع شود؛ افسران باید با هوشمندی محیطی و فهم و توان خود کارها را پیش ببرند و منتظر سند بالادستی نمانند.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: در فرماندهی فرهنگی افسران باید مسیر خود را با قوت و قدرت پیش ببرند؛ البته قوت قلب افسران جنگ در میدان باید تقویت شود تا سنگرها را از دست ندهیم.

وی تاکید کرد: استان اصفهان با ظرفیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی بالایی که دارد، می تواند به عنوان الگوی «استان آتش به اختیار فرهنگی» نقش سازنده ای ایفا کند.

حجت الاسلام قطبی یادآور شد: نگرانی ما در این بابت بر این است که بعضی تلاش دارند آتش به اختیار را به بی قانونی تفسیر کنند، در حالی که دغدغه اصلی مقام معظم رهبری کارهای فرهنگی در جامعه است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.