حل مشکلات جامعه عشایری به عنوان یکی از جوامع سه گانه کشور در کنار جوامع شهری و روستایی به دلیل پراکندگی در سراسر کشور و نگاههای بیرونی و نیز مولد بودن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.اما جامعه عشایری به همان نسبت سهمی که در تولید ملی دارند آیا از سرانه درآمدهای ملی و بودجه عمومی کشور نیز سهمی دارند یا به فراموشی سپرده شده اند؟

ییلاق مشکلات در قشلاق عشایر /نظام برنامه ریزی در تضاد با زندگی عشایری است

محمدرضایی: حل مشکلات جامعه عشایری به عنوان یکی از جوامع سه گانه کشور در کنار جوامع شهری و روستایی به دلیل پراکندگی در سراسر کشور و نگاههای بیرونی و نیز مولد بودن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.اما جامعه عشایری به همان نسبت سهمی که در تولید ملی دارند آیا از سرانه درآمدهای ملی و بودجه عمومی کشور نیز سهمی دارند یا به فراموشی سپرده شده اند؟

سیاه چادرعشایر نمونه موفق اقتصاد مقاومتی   

کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایری کشور در این باره می گوید: حفظ کرامت انسانی عشایر را در تعامل با آنها با مرتع و دام از جمله سیاست های جدی دولت است و در این زمینه نیاز اولیه سرپناه را برای دامداران تا حدود زیادی حل کرده ایم و اکنون سیاه چادرعشایر، نمونه موفق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه ساده سازی بروکراسی برای عشایر در دستور کار این سازمان قرار دارد، می افزاید: در همین راستا سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد به عشایر همه استانهای کشور پرداخت شد که این تسهیلات برای رفع نیاز سرپناه و تامین مواد اولیه و معیشتی شان هزینه شده است.

همچنین امسال نیز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با همین شرایط به عشایر کشور پرداخت خواهد شد و پیشنهاد دادهایم تا برای دامدار و عشایر بین ۷۰ تا ۱۲۰ متر مجوز ساخت منزل داده شود تا استقرار عشایر وخانواده آنان وجود داشته باشد.

عشایر باید حمایت شوند

به گزارش قدس آنلاین،علی اکبری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در این باره با تایید مشکلات معیشتی عشایر به خبرنگار ما می گوید: هرگز دامداری عشایری از بین نخواهد رفت. البته مشکلات دارای ابعاد گوناگون هستند و به نظر من باید از این گونه جمعیتی به دلیل مولد بودن وکم آبی و کمبود منابع کشاورزی در کشور حمایت شود زیرا بصورت جدی کم آبی در کشور مشکل ساز شده است.

این نماینده تصریح می کند: آب و هوا و اقلیم در ایران برای زندگی شبانی در مناطق عشایری فراهم است و فقط با این نوع زندگی مبتنی بر کوچ و سفر میتوان از برخی منابع طبیعی ارتفاعات کشور بهره گرفت، ولی راه اندازی شبکه های اعلام خطر و تأمین نیاز انرژی مورد نیازشان قابل انجام و یک ضرورت اولیه است.

به گفته اکبری، عشایر حتماً به محل زندگی شان برمی گردند و دلیلش بازگشت عشایر از استان های ایلام و کرمانشاه و خوزستان بود که پس از جنگ و بازگشت از جبهه ها دوباره سیاه چادرها را در مناطق ییلاقی و قشلاقی برپا کردند. آنها حتی روی مین هم می روند، ولی دست از زندگی عشایری بر نمی دارند.

تضاد نظام برنامه ریزی با زندگی عشایری 

نماینده مردم شیراز در خانه ملت وعضو کمیسیون منابع طبیعی با بیان اینکه باید بگذاریم خودشان زندگی شان را انتخاب کنند، می افزاید: متأسفانه نظام برنامه ریزی ما در تضاد با زندگی عشایری است چون بخشی و بر اساس جغرافیای استانی است و حتماً باید در این زمینه در قوانین و اسناد بالادستی کشور تجدید نظر صورت پذیرد.

وی درباره اقدام مجلس دراین باره تصریح میکند: من در دورهای رئیس سازمان عشایری کشور بودم که آیین نامه ساماندهی عشایر را مصوب و شرح وظایف همه وزارتخانهها را مشخص کردیم و اگر این قانون اجرا شود، مشکلات حل میشود، اما الآن عمل به آن کمرنگ است و با تغییر وزرا و جابه جایی مسئولان، عشایرعزیز به کلی فراموش می شوند.

اکبری اضافه می کند: سازمان عشایری به تنهایی کارآمدی فراگیر ندارد یعنی همان گونه که در بحث آموزش و تشکیل مدارس آموزش و پرورش وارد شد، نهادهای عمرانی، فرهنگی و بهداشتی نمیتوانند، وارد شوند و این معضل را باید خود وزارتخانهها باید با تشکیل ستاد،کارگروه و نیزهمراهی و تلاش رفع کنند. 

الزام دولت به توسعه ۵ درصد رشدی عشایر 

این عضو خانه ملت می افزاید: همچنین در برنامه ششم مصوب شده و با پیگیری کمیسیون منابع طبیعی در بودجه امسال هم تأکید شد که به گونهای از بودجه کشور برای سالانه پنج درصد رشد شاخص های توسعه ای در عشایر منابع اختصاص یابد و این حرکت آغاز خوبی برای پایان دادن به محرومیت این عزیزان است.

هیچ برنامه ای برای زندگی عشایر نداریم

دکتربرات قبادیان، معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ ﺑﺮﺗﺮ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﺪرس -از ﺳﺎل۸۴ تا۹۵- که خودش عشایر زاده است در این باره به خبرنگار ما می گوید: واقعیت این است که در قوانین و اسناد اصلی کشور اصولاً هیچ برنامه ای برای بهبود زندگی عشایر نداریم.

وی میافزاید: طبیعی است که اهالی جامعه عشایری در ایران مشکل داشته باشند و اگر مشکل نداشته باشند، باید تعجب کرد زیرا این عزیزان در عین کم هزینه بودن و ویژگی تولیدکنندگی و اشتغال زایی شان به کلی مورد غفلت واقع شدهاند و کسی به فکر ارتقای سطح زندگی آنان نیست.

نبود راهبرد ومجریان توانمند 

 وی نبود برنامه کارآمد به عنوان راهبرد و مدیران اجرایی توانمند را مهمترین مشکلات در حوزه عشایر دانسته و میافزاید: به گفته رهبر کبیر انقلاب «عشایر ذخایر انقلابند» اما این ذخایر فراموش شدهاند و اکنون به راهبرد مدیریتی و توسعهای ومجریان توانمند نیاز ضروری داریم.

به گفته دکتر قبادیان، باید مدیران اجرایی توانمند به عنوان خادم وارد کارشوند واعتقاد قلبی وعشق به عشایرداشته باشند و مانند رهبری آنان را ذخایر انقلاب بدانند و با دقت وضعیت دامداران را بررسی کنند و بدانند یک دامدار آن هم در مناطق سخت گذر و بدون امکانات عشایرنشین با چه مشقاتی زندگی می کند.

تولید یک چهارم گوشت کشور توسط عشایر

صفرزاده، قائم مقام سازمان امور عشایر با بیان اینکه عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند، می گوید: در حال حاضر ۲۸ درصد جمعیت دام سبک، چهار درصد جمعیت دام سنگین و ۳۸ درصد مراتع کشور در اختیار عشایر است.

 وی با اشاره به اینکه امروز عشایر در حوزه های گوناگون صنایع دستی، لبنیات، پرورش گیاهان دارویی و گردشگری دارای تولیدات و ظرفیت های متنوعی هستند، خاطرنشان می‌کند: ایجاد تنوع شغلی در بین عشایر و افزایش میزان اشتغال آنان از جمله برنامه های سازمان امور عشایر است.

قائم مقام سازمان امور عشایر می‌افزاید: جامعه عشایری با وجود دارا بودن کمتر از دو درصد جمعیت کشور، نقشی بسیار مهم و حیاتی در تولید و اقتصاد کشور ایفا میکند، آنها یک جامعه کاملاً مولد هستند و زندگی شان بر مبنای کوچ و بهره برداری از شرایط اقلیمی و طبیعی و با تکیه بر دامداری پایه ریزی شده واین شیوه زندگی بهترین شیوه تولید و بهره برداری از منابع طبیعی و ضامن حفظ محیط زیست و منابع پایه به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.