بجنورد- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی گفت: برگشت اعتبارات پژوهشی به خزانه از سوی دستگاه های اجرایی استان پذیرفتنی نیست و مدیران دستگاه ها باید اهتمام لازم را برای جذب و هزینه کرد این اعتبارات داشته باشند.

برگشت اعتبارات پژوهشی پذیرفتنی نیست

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمود دلپسند در هشتمین نشست کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان اظهار داشت: این اعتبارات به سختی و با پیگیری های مستمر استان، مدیران دستگاه های اجرایی و همچنین با مساعدت و حمایت دولت و وزارتخانه های مربوطه و با هدف گذاری توسعه پژوهش و نوآوری در سطح استان فراهم شده است و بنابراین باید تمامی اعتبارات پژوهشی استان به درستی هزینه شود.

وی به گزارش هزینه کرد اعتبارات پژوهشی استان توسط سازمان برنامه و بودجه اشاره داشت و افزود: اعتبار برای پژوهش کل استان در سال گذشته ۳۵۳ میلیون تومان بوده است که بنا بر گزارش اعلام شده ۶۶ درصد از این اعتبارات توسط ۱۶دستگاه اجرایی استان هزینه شده است.

وی ادامه داد: هزینه اعتبارات پژوهشی توسط دستگاههای اجرایی یک تکلیف و الزام است و بنابراین دستگاه هایی که در سال گذشته هزینه کردی برای این اعتبارات نداشتند باید توضیحات و دلایل خود را ارائه کنند.

وی تخصیص یک درصدی اعتبارات دستگاههای اجرایی به پژوهش را جزئی از مقررات دانست و تصریح کرد: مدیران دستگاه های اجرایی باید جهت هزینه کرد این اعتبارات توجیه شده باشند و اقدام مناسب و به موقعی را برای ثبت طرح های پژوهشی و جذب و هزینه اعتبارات داشته باشند.

دلپسند ادامه داد: اعتبارات حوزه ی پژوهش و فناوری باید در این عرصه استفاده شده و صرف سایر هزینه ها نشوند که تحقق این امر مستلزم حمایت دولت و تعامل دستگاه های اجرایی استان است.

وی مطرح کرد: اهداف دستگاه های اجرایی در حوزه پژوهش باید بلند مدت باشد و به محض درخواست اعلام اولویت پژوهشی توسط سازمان برنامه و بودجه اولویت های خود را با برآورد هزینه اعلام نمایند و به منظور پرهیز از موازی کاری دستگاه ها در طرح های مشترک با یکدیگر تعاملات لازم را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه در مباحث آموزشی دو رویکرد متفاوت وجود دارد، گفت: بخشی از این فعالیت ها در قالب آموزش و توانمند سازی کارکنان ادارات و دستگاه ها توسط همان دستگاه است که تامین اعتبارات لازم برای این آموزش ها از محل منابع مالی دستگاه مربوطه است.

محمود دلپسند افزود: در بخشی دیگر تمامی کارکنان ادارات و دستگاه ها به صورت کلی جامعه هدف این آموزش ها هستند که ارائه برنامه ها و طرح های کارشناسی هدفمند و تاثیرگذار لازمه تحقق این امر است.

دلپسند اشاره داشت: بر اساس قانون نیم درصد اعتبارات جاری و عمرانی دستگاه ها می تواند صرف کار های پژوهشی شود و بنابراین دستگاه های اجرایی باید از تمامی اعتبارات قانونی جهت افزایش بهره وری و اثر بخشی طرح های پژوهشی بهره مند شوند.

شایان ذکر است در این جسله کلیات طرح برگزاری دوره های آموزش خانواده با نشاط و پویا و با محوریت بانوان شاغل جهت تحکیم بنیان خانواده تصویب شد و همچنین زمان بندی هزینه کرد اعتبارات پژوهشی استان در سال جاری از سوی دانشگاه دولتی بجنورد پیشنهاد و مورد نقد و بررسی اعضاء کارگروه قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.