سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه افغانستان، منطقه و جهان، پس از گذشت بیش از یک دهه از تهاجم آمریکا امن‌تر نشده، گفت: ناامنی در افغانستان ریشه‌های عمیقی دارد و افزایش صرف حضور نظامی چاره ساز نیست.

افغانستان پس از گذشت بیش از یک دهه از تهاجم آمریکا ناامن تر شده/حمایت ایران از صلح و ثبات در این کشور

    به گزارش «قدس آنلاین»،  غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در بحث شورای امنیت تحت عنوان «وضعیت افغانستان» طی سخنانی ضمن ابراز همدردی و محکومیت حمله تروریستی اخیر در کابل که منجر به کشته شدن دهها نفر و مجروح شدن صدها نفر و آسیب رسیدن به منطقه دیپلماتیک کابل شد و به تعداد زیادی از اماکن دیپلماتیک از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، آسیب وارد شد، گفت: گزارش دبیرکل  سازمان ملل بار دیگر نشان می دهد که وضعیت امنیتی در افغانستان باز هم روبه وخامت گذاشته است و به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۱ رسیده است.

وی افزود: این واقعیت نشان می دهد که افغانستان، منطقه و جهان، پس از گذشت بیش از یک دهه از تهاجم آمریکا امن‌تر نشده است. ناامنی در افغانستان ریشه‌های عمیقی دارد و لذا افزایش صرف حضور نظامی چاره ساز نیست.

خوشرو با بیان اینکه طالبان، داعش و گروههای وابسته به آنها به عملیات نفرت آور خود علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهند و تدارک عملیات تروریستی پیچیده‌تر همانند حادثه کابل و جلال آباد را می بینند، اظهار داشت: افزایش و تنوع گروههای تروریستی در افغانستان اقدام هماهنگ جامعه بین المللی را برای مبارزه با آنها ضروری می سازد.

نماینده دائم ایران ادامه داد: لازم است که جامعه بین المللی به حمایت خود از دولت وحدت ملی افغانستان در مبارزه این دولت با گروههای تروریستی و افراطی و نیز ایجاد کنندگان و حامیان این گروهها ادامه دهد.

خوشرو با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران توافق صلح بین دولت حزب اسلامی را نشانه ای از علاقه دولت افغانستان به صلح می داند و از هر تلاشی برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کند، گفت: در همین چارچوب دولت ایران در هر دو پروسه مسکو و کابل مشارکت کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.