اگر ما از سوریه یا عراق این اقدام را انجام می‌دادیم توان و دقت موشک هایمان در خاورمیانه به چشم نمی‌آمد و پیام هشدار به عربستان و اسرائیل داده نمی‌شد.

غرب و آمریکا بداند جمهوری اسلامی روی توان موشکی خود مذاکره نمی‌کند/ برجام و نتایج آن برای سالها عبرت‌آموز است

    به گزارش «قدس آنلاین»،  احمد پارسایی، استاد دانشگاه قزوین به تحلیل اقدام سپاه پاسداران و حمله موشکی به مقر تروریست های داعشی در سوریه پرداخت.

وی درخصوص این اقدام و پیامدهایی که این حمله در آینده برای جمهوری اسلامی خواهد داشت، گفت: «اقدام سپاه در برابر حرکت تروریستی داعش در تهران یک کار فوق العاده بود و به عقیده من باید خیلی زودتر از اینها دست به چنین اقدامی می‌زدیم. چنین تحرکاتی نشان دهنده قدرت و صلابت ما در منطقه خواهد بود و بار دیگر به کشورهای منطقه ثابت می‌کند، ایران تأثیرگذارترین کشور درجهت مبارزه با تروریسم در منطقه است. از طرفی به کشورهای غربی و اروپایی ثابت می‌شود اگرچه در مسئله ای مانند هسته ای به توافق رسیدیم اما بحث موشکی ما قابل مذاکره نیست و تحریم های آنها در این جهت بی‌اثر خواهد بود».

پارسایی، در همین راستا ادامه داد:
«یکی دیگر از پیام های اصلی این اقدام معطوف به عربستان است. عربستان باید بداند اگر بخواهد به رجزخوانی های بدون پشتوانه خود در منطقه ادامه دهد، با جواب های قاطع جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد و اگر قصد مداخله جویی و ایجاد ناامنی در ایران را داشته باشد، به عاقبت سختی دچار خواهد شد. لذا مجموعاً این اقدام سپاه را اقدام شجاعانه، به موقع و مطلوبی ارزیابی می‌کنم».

وی درباره تاثیرات حملات موشکی بر روند سیاست خارجی کشور و اجرای برجام و امکان تشدید تحریم ها، افزود:
«خیر. طرف مقابل باید باند بحث موشکی ما با موضوع هسته ای و برجام فرق دارد. غربی ها و آمریکایی ها فکر کرده بودند با اعمال فشار و تحریم می‌توانند صنعت موشکی کشور را مانند هسته ای دچار محدودیت کنند. اما ما با عملکرد خود نشان دادیم بر سر امنیت کشور و موشک های خود هیچ‌گاه مذاکره نمی‌کنیم و این موضوع خط قرمز جمهوری اسلامی است. هدف از توافق برجام گشایش امور اقتصادی به نفع مردم بود. اما اگر قرار باشد هرجا که جمهوری اسلامی به پیشرفتی رسیده از سوی طرف مقابل مورد مذاکره و توقف قرار گیرد، هیچ‌گاه به پیشرفت و تکامل کامل نمی‌رسیم».

پارسایی در رابطه با میزان ادامه دار بودن این حملات از خاک ایران، خاطرنشان کرد:
«هدف اینکه ما از خاک خودمان مقر داعش را نشانه گرفتیم این بود که نشان دهیم موشک های ما از فاصله ۷۰۰ کیلومتری و از خاک خودمان قادر به نشانه گیری دقیق و مورد هدف قرار دادن مقاصد خود از این فاصله است. اگر ما از سوریه یا عراق این اقدام را انجام می‌دادیم توان و دقت موشک هایمان در خاورمیانه به چشم نمی‌آمد و پیام هشدار به عربستان و اسرائیل داده نمی‌شد. از سوی دیگر باتوجه به حمله مقتدرانه سپاه و کشته شدن چند نفر از فرماندهان اصلی داعش و از بین رفتن تعداد زیادی از تجهیزات و امکانات آنها، احتمال اینکه دوباره فکر تجاوز به ایران به ذهنشان بزند بسیار پایین است».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.