مساله قدس و کل مساله فلسطین صرفا مساله فلسطینی ها نیست بلکه مساله ای است که به کل جهان اسلام مرتبط است. مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان و سومین حرم شریف بعد از مکه مکرمه ومدینه منوره به شمار می رود بنابراین این مساله به هویت مسلمانان ارتباط پیدا می کند. قدس صرفا یک شهر یا یک تکه ای سرزمین نیست بلکه یک سنبل هویت و استقلال برای مسلمانان و مسیحیان به شمار می رود چرا که هم مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی و هم مقدسات مسیحی در بیت الحم و کنیسه قیامت در قدس قرار دارند بنابراین نباید تصور کرد که این مساله صرفا اشغال یک سرزمین است که باید آزاد شود بلکه این مساله با هویت واستقلال جوامع اسلامی مرتبط است.

قدس سمبل هویت مسلمانان و مسیحیان جهان به شمار می رود / بسیاری از کشورهای عربی در توطئه بر علیه فلسطین با غرب و رژیم صهیونیستی همراه شدند

اختصاصی قدس آنلاین- (قدس شریف) در نگاه وحیانی و اسلامی به دلیل وجود مسجدالاقصی از ارزش والا و اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است.

اهمیت قدس شریف به دلیل آن است که این سرزمین مقدس، محل زندگی و بعثت انبیای الهی، نخستین قبله مسلمانان و محل معراج آسمانی پیامبر اعظم (ص) بوده است، کما اینکه بیت المقدس برای یهودیان و مسیحیان نیز به لحاظ دینی و مذهبی دارای اهمیت خاصی است.  

قدس شریف از زمان اشغال صهیونیست ها در سال ۱۹۶۷، پایتخت  اسرائیل اعلام شد. تمام نگاه ها به قدس دوخته شده و قلوب مسلمین و مسیحیان متوجه آن است، به همین دلیل یهودیان تلاش می کنند برای خود تاریخی بسازند و تمام تلاش خود را بر یهودی کردن و «یهودی سازی» آن متمرکز کرده و ادعا می کنند «دیوار ندبه» از آن ایشان است. قدس را با توجه به اهمیت جایگاهی که از آن برخوردار است، باید از شهرهای بسیار مهم و حساس جهان تلقی نمود، به گونه‌ای که در حال حاضر تبدیل به اساس منازعه میان رژیم غاصب صهیونیستی از یک طرف و مسلمانان، بالاخص ساکنین و مالکین اصلی قدس و سرزمین های اشغالی از طرف دیگر شده است. اهمیت اصلی این شهر از آن حیث است که مرکز سه دین آسمانی اسلام، مسیحیت و یهودیت بوده است؛ نقطه مشترکی که بیانگر و مجسم کننده مقوله اسلامی است و با آیین ها و ادیان دیگر متفاوت است. خداوند مسجدالاقصی را در این شهر قرار داد و آن را مبارک گردانید و این شهر را برگزید تا نقطه تماس و ارتباط سه دین آسمانی باشد. اما سیاست یهودی سازی و احداث شهرک های مسکونی یهودی و خود احتکارسازی و از بین بردن آثار و نمادهای اسلامی و وحیانی در کنار سایر سیاست های توسعه طلبانه و نژادپرستانه این رژیم که در حال حاضر در قدس در حال وقوع است، شدیداً با هویت، ماهیت و مفهوم واقعی این شهر مقدس، در تضاد و تعارض است. اهمیت قدس به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی وهویتی مسلمانانو آگاهی از اهداف دشمنان اسلام در این منطقه امام خمینی (ره) را برآن داشت تا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس در جهت حمایت از آزادی قدس شریف اعلام کنند. پایگاه خبری- تحلیلی «قدس آنلاین» در گفت و گو با دکتر محمد علی مهتدی سفیر اسبق ایران در لبنان و پژوهشگر مطالعات استراتژیک خاورمیانه و جهان عرب به بررسی تاریخی شکل گیری اشغال فلسطین، نقش غرب و دلایل چرایی عدم  موفقیت دنیای اسلام در براب رسران غاصب صهیونیستی پرداخته است.

مهتدی با اشاره به نقش بریتانیا در تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی به قدس آنلاین گفت  : بعد از فرو پاشی امپراطوری عثمانی دو فاتح جنگ اول جهانی یعنی بریتانیا و فرانسه متصرفات عثمانی را در خاورمیانه تجزیه و به کشورهایی چون  سوریه، عراق و ...تبدیل کردند تا عوامل خود را  در راس این  حاکمیت ها قرار دهند. در کنار کشورهای یاد شده کشوری به نام اردن تشکیل شد و یکی از  پسران شریف حسین از حکمرانان حجاز  را به عنوان پادشاه در آنجا بر تخت نشاندند. بریتانیا با برنامه ریزی های قبلی درصدد بود دولتی یهودی در منطقه خاورمیانه ایجاد کند و با توجه به اینکه  لرد بالفور درصدد بود تا دولتی یهودی به وجود آورد دولت یهودیان تشکیل  و موج  مهاجرت یهودیان از اروپا به خاورمیانه و فلسطین آغاز شد به طوری که مهاجرت یهودیان بیش از حد انتظار بود. یهودیان از طریق تشکیل گروه های تروریستی به شهرها و روستاهای فلسطین حمله کردند تا در نهایت در سال ۱۹۴۸ در جنگ صورت گرفته کشورهای عربی شکست خوردند و دولت اسرائیل به شکلی کاملا غیر قانونی تشکیل شد. وی در ادامه افزود: به طور کلی غرب درصدد بود از یک سو از محله های یهودی نشین خلاص شود و در ثانی میخواست در شرق مدیترانه پایگاهی برای ارتباطات خود ایجاد کند و از سوی دیگر ارتباط میان منطقه شام و شمال آفریقا را قطع کند تا مانع شکل گیری هویت اسلامی در این منطقه شود تا مبادا قدرت بزرگ اسلامی در این منطقه ایجاد شود.

مهتدی با بیان واقعیت های تاریخی و نقش آمریکا در جلوگیری از شکست رژیم صهیونیستی در برابر کشورهای منطقه اظهار داشت: در جنگ سال ۱۹۶۷ ارتش صهیونیستی کرانه باختری رود اردن که شامل شرق بیت المقدس بود را اشغال کرد و  نوار غزه را بعد از شکست ارتش مصر، سوریه و اردن اشغال نمود. در جنگی که مصر و سوریه علیه رژیم صهیونیستی در اکتبر  سال ۱۹۷۳ به پا کردند مصری ها در صحرای سینا شروع به پیشروی کردند و  در حالی که شکست رژیم صهیونیستی مبرهن بود هنری کسینجر وزیر امور خارجه آمریکا که اوضاع را به ضرر غرب و اسرائیل می دید با دخالت و ارائه طرح صلح گام به گام توانست ارتش مصر را متوقف کند. این توقف منجر به برقراری مذاکراتی بین اسرائیل و دولت مصر در دوره انور سادات شد، در نهایت تصمیم بر جداسازی مصر گرفته شد و در سال ۱۹۸۸ بین سادات و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کمپ دیوید صلح برقرار شد و بر این اساس مصر  صحرای سینا را باز پس گرفت. از آن پس اسرائیل همه توان خود را برای از بین بردن جبهه شرقی یعنی سوریه و لبنان  به کار گرفت چرا که بعد از صلح  کمپ دیوید اردن  وارد کمپ صلح شد و سوریه تنها ماند.

سفیر اسبق ایران در لبنان در ادامه در خصوص فریب کاری سران رژیم صهیونیستی افزود: در سال ۱۹۸۲ ارتش اسرائیل در پی حمله ای کل لبنان را اشغال کرد به نحوی که توانست سازمانهای مقاومت فلسطینی را از لبنان اخراج کند. در این شرایط در سال ۱۹۹۳ در صلحی که بین یاسر عرفات و رژیم صهیونیستی در آمریکا صورت گرفت موقتا قرار شد  طرح غزه در اختیار سازمان آزادی بخش فلسطین قرار بگیرد تا به تدریج دولت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شود اما رژیم صهیونیستی هر چند  از نوار غزه عقب نشینی کرد اما به هیچ عنوان قصد عقب نشینی از کرانه باختری را نداشت لذا در کرانه باختری ماند و به شهرک سازی ادامه داد. این کارشناس جهان عرب خاطرنشان کرد: فلسطینی ها و کشورهای عربی تصور میکردند طبق قطعنامه ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت که اسرائیل باید از اراضی اشغالی سال ۶۷ عقب نشینی کند آنها میتوانند دولت مستقل فلسطینی را در کرانه باختری و نوار غزه تشکیل بدهند که متاسفانه نه تنها در آن  زمان چنین مساله  ای محقق نشد بلکه به  رغم ۳۰ سال مذاکره بین دو طرف، اسرائیلی ها فلسطینی ها را فریب دادند و هرگز امکان تشکیل دولت فلسطین را به فلسطینی ها ندادند.

وی دراین باره افزود: سران رژیم غاصب صهیونیستی در این مدت اعلام کردند که قدس  شرقی و غربی  پایتخت های دولت اسرائیل به شمار می رود که طبیعتا این ادعا غیر قانونی بود. چرا که حتی براساس قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت کرانه باختری و قدس شرقی سرزمین های اشغالی هستند و اسرائیل باید از این اراضی عقب نشینی کند اما اسرائیل تمام قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی را با حمایت آمریکا زیر پا گذاشت و متاسفانه در حال حاضر نیز تشکیلات خودگردان فلسطین عملا به صورت دستگاهی برای خدمت به امنیت اسرائیل درآمده و هیچ امکانی برای عقب نگاه داشتن اسرائیل از کرانه باختری و قدس شرقی و تشکیل دولت فلسطینی وجود ندارد.

مهتدی در خصوص شکل گیری مقاومت در اراضی اشغالی به قدس آنلاین گفت:  در سال ۲۰۰۲ عربستان سعودی و امیر عبدالله که در آن زمان ولیعهد بود طرحی به نام طرح عربی  در کنفرانس سران عربی در بیروت  مبنی براینکه اسرائیل از سرزمین های اشغالی عقب نشینی کند تا دولت فلسطین  تشکیل شود ارائه داد که در آن کنفرانس تصویب شد. اسرائیل بلافاصله این طرح را رد کرد و با حالت تمسخر آمیز اعلام کرد این یک کاغذ پاره است و هیچ ارزشی ندارد. در حال حاضر همچنان کرانه باختری در اشغال ارتش صهیونیستی است و روز به روز هم شهرک سازی ها گسترش می یابد و اراضی و خانه های فلسطینیان بیش از پیش غصب می شود. این کارشناس مسایل غرب آسیا تصریح کرد: درچنین شرایطی مقاومت در لبنان و فلسطین شکل گرفت. خوشبختانه رژیم جعلی صهیونیستی در همه  جنگ هایی که با مقاومت داشته شکست خورده است، بخصوص حزب الله لبنان بعد از ۱۸ سال مبارزه در سال ۲۰۰۰ توانست جنوب لبنان را آزاد  و ارتش صهیونیستی را بیرون بیاندازد و با قدرت نظامی و سلاح موشکی خود معادله بازدارنده ای را در لبنان ایجاد کند. جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین همین معادله بازدارنده را در نوار غزه ایجاد کردند و در حال حاضر مقاومت در لبنان و در غزه نیرومند است و اسرائیل نمی‌تواند به این مناطق حمله کند چرا که مقاومت این امکان را دارد که همه شهرهای صهیونیستی از قبیل  تل آویو و حیفا را در تیررس موشک های خود قرار دارد. لذا دشمن در جهت تضعیف محور مقاومت بعد از انقلاب های جهان عربی با ایجاد گروهک های تروریستی درصدد است با کشتار و خونریزی توسط  جریان های تکفیری و اعزام آنها به عراق و سوریه به محور مقاومت ضربه بزند وارتباط جمهوری اسلامی ایران را به عنوان پرچمدار مقاومت قطع کند که خوشبختانه توطئه هایش خنثی شده است.

وی در این باره افزود: دشمن تصور می کرد ظرف مدت دو یا سه ماه می تواند دولت سوریه را سرنگون کند اما  مقاومت بیش از شش سال است با کمترین امکانات در برابر دشمنان اسلام ایستاده است. در حال حاضر از یک سو محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و نوار غزه  بسیار نیرومند عمل می کند و از سوی دیگر برخی کشورهای عربی چون عربستان سعودی، مصر، اردن و شیخ نشین های خلیج فارس با صلح با رژیم صهیونیستی محوری برای مبارزه با مقاومت  تشکیل داده اند.

مهتدی در این باره اظهار داشت: مقاومت در داخل فلسطین آغاز شد و جریان های اسلامی به رهبری مرحوم شیخ عز الدین قسام در برابر رژیم صهیونیستی ایستادند. هر چند مقاومت از طریق مسلحانه و اعتراضات مردمی شکل گرفت و دنبال شد اما مشکل از آنجایی آغاز شد که بسیاری از کشورهای عربی در توطئه فلسطین با غرب و رژیم صهیونیستی همراه بودند از این رو مقاومت به نتایج دلخواه خود نرسید. مفتی اعظم قدس مرحوم حاج امین الحسینی  رهبری مقاومت را در همه زمینه ها برعهده داشت که از آنها می توان به برگزاری کنفرانس اسلامی، اعزام  هیات هایی به غرب و به سازمان ملل اشاره کرد اما با توجه به اینکه  حجم توطئه ها بزرگ بود بسیاری از این تلاش ها  به جایی نرسید.

این  استاد دانشگاه درباره دلایل عدم موفقیت کشورهای عربی در خنثی کردن توطئه رژیم صهیونیستی وغرب تصریح کرد: یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در عدم موفقیت محور مقاومت آن بود که اکثر کشورهای اسلامی و غربی درگیر جنگ های استقلال طلبانه بودند  گرچه این مبارزات در نهایت موفق شد اما در همین دوره ای که ملت های عرب برای استقلال و بیرون راندن استعمارگران انگلیسی و فرانسوی مشغول بودند اهتمام لازم را به مساله فلسطین نداشتند و در نهایت غرب استعمارگر در کنار محافل صهیونیستی بین المللی  توانست به شکل خزنده ای  اراضی فلسطین را در اشغال خود بگیرند و مانع آزادی فلسطین شوند.

مهتدی با تاکید بر اهمیت مساله قدس و روز قدس و تبین آن برای جهان اسلام به خبرنگار قدس انلاین گفت: مساله قدس و کل مساله فلسطین صرفا مساله فلسطینی ها نیست بلکه مساله ای است که به کل جهان اسلام مرتبط است. مسجد الاقصی  نخستین قبله مسلمانان و سومین حرم شریف بعد از مکه مکرمه ومدینه منوره به شمار می رود بنابراین این مساله به هویت مسلمانان ارتباط پیدا می کند. قدس صرفا یک شهر یا یک تکه ای سرزمین نیست بلکه یک سنبل هویت و استقلال برای مسلمانان و مسیحیان به شمار می رود چرا که هم مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی و هم مقدسات مسیحی در بیت الحم و کنیسه قیامت در قدس قرار دارند بنابراین نباید تصور کرد که این  مساله صرفا اشغال یک سرزمین است که باید آزاد شود بلکه این مساله با هویت واستقلال جوامع اسلامی مرتبط است. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بی شک قدس یک معیار برای مسلمانان است و تا زمانی که قدس در حیطه مسلمانان قرار دارد یعنی مسلمانان در قدرت و در عزت به سر می برند و زمانی که قدس در اشغال باشد یعنی مسلمانان سنبل هویت و استقلال و شخصیت دینی خود را از دست داده اند بنابراین زمانی که حضرت امام خمینی (ره) روز قدس را به عنوان روز اعتراض همه جهان اسلام به این اشغال اعلام کردند در تلاش بودند تا به همه مسلمانان گوشزد کنند که اشغال قدس مساله جهان اسلام است وهیچ کس نه فلسطینی و نه عرب حق ندارد از قدس صرف نظر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.