مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: دانشگاهیان پرچمدار ارتقاء قدرت عقلانیت اندیشه و عمل انقلابی باشند.

دانشگاهیان پرچمدار ارتقاء قدرت عقلانیت اندیشه و عمل انقلابی باشند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان خراسان رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه‌های ما باید در تراز انقلاب اسلامی باشند و جامعه را به سوی اهداف بلند اخلاقی و اندیشه‌ اسلامی هدایت کنند.

وی شهید مصطفی چمران را عالمی وارسته و زمان شناس دانست و ابراز کرد: این شهید بزرگوار در عین حال که نماینده مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه بود، با روحیه انقلابی و زمان شناسی در جبهه های نبرد حضور یافت و در خاکریزها نبرد به دفاع از کشور و نظام اسلامی پرداخت.

 شهید چمران مصداق یک انقلابی زمان شناس در عرصه اندیشه و عمل انقلابی بود

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان شهید چمران را اسوه اساتید بسیجی دانشگاه دانست و ادامه داد: اساتید انقلابی دانشگاه ها باید با ارتقاء قدرت تبیین عقلانیت و اندیشه، حقیقت و اهداف انقلاب اسلامی را برای نسل جوان تبیین کنند.

وی با تاکید بر اینکه انقلابی‌گری عین عقلانیت است، تصریح کرد: عمل انقلابی به معنای در نظر گرفتن منافع کوتاه مدت و بلند مدت در کنار هم است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: امروز این وظیفه بر دوش اقشار دانشگاهی و روشنفکر جامعه است، که پیش قراولان بصیرت، حق مداری و عدالت محوری باشند و انقلابی بیاندیشند و انقلابی عمل کنند، زیرا آنچه که امروز می‌تواند کشور را از بسیاری مشکلات خارج کند، روحیه انقلابی است.

وی با بیان اینکه روشنفکری به هیچ عنوان به معنای خود باختگی در برابر غرب نیست، اظهار کرد: روشنفکری به معنای مصالح کشور و مردم را دانستن و شجاعانه و زمان شناسانه بر اساس احساس مسئولیت عمل کردن است. روشنفکران، فرهیختگان و اساتید دانشگاه باید بدون نگاه جناحی، شجاعانه نظرات کارشناسانه خود را در زمینه‌های گوناگون از جمله، «اف.ای.تی.اف» و سند ۲۰۳۰ ارائه و تبیین کنند.

نباید با بر چسب «بی‌سواد» مانع اظهار عقیده دیگران شد

وی با دفاع از آزادی بیان و نظرات مختلف در جامعه بویژه در میان نخبگان و فرهیختگان، ابراز کرد: اگر یک استاد دانشگاه یا حوزه، بر اساس عقیده و نظر کارشناسی، نقدی بر موضوعی داشته باشد، نباید با بر چسب «بی‌سواد» مانع اظهار عقیده او شد. روحیه انقلابی ایجاب می‌کند که انسان با شجاعت ابراز عقیده کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به لزوم تبیین ابعاد مختلف راهبردهای رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: گذشته از جایگاه و قداست رهبری، جایگاه علمی و اندیشه ایشان مورد غفلت واقع شده و برای بسیاری ناشناخته باقی مانده است، روشن فکران و اندیشمندان انقلابی در این عرصه نیز باید وارد میدان شوند.

وی با اشاره به تحریم‌ علمی ایران، اظهار کرد: استکبار برای کاستن سرعت رشد و تعالی ایران، تحریم‌هایی از جمله علمی را برای کشور ما ایجاد کرده است که فرهیختگان و دانش پژوهان ما باید این تحریم‌ها را بشکنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: در حوزه مسائل سیاسی باید سیاست خارجی کشور در راستای تأمین بازار برای محصولات داخلی باشد و یکی از وظیفه‌های اصلی سفارتخانه‌های ما در کشورهای گوناگون باید ایجاد بازار برای کالاهای داخلی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.