مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بند معافیت مالیاتی صنعت فرش برداشته شده که می تواند ضرر زیادی به این صنعت بزند گفت:طبق مصوبه هفته گذشته مجلس،دولت مکلف به ساماندهی و بیمه کردن قالیبافان شد.

دولت مکلف به ساماندهی و بیمه کردن تمام واجدان قالیبافی شد/ ضرورت معافیت مالیاتی صنعت فرش

    به گزارش «قدس آنلاین»، عبدالله بهرامی،  مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و روستایی ایران، درباره مشکلات صنعت فرش گفت: با توجه به اینکه  فرش دستباف با بهره مندی از مواد اولیه داخلی و مهارت و تلاش افراد کم درآمد جامعه بافته می شود و  بیش از ۸۵% آن صادر می گردد در برنامه پنجم توسعه فرش دستباف برابر بند ۱۳ ماده ۱۲  قانون از شمول مالیات بر ارزش افزوده معاف گردیده بود اما در برنامه ششم توسعه در سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید که نیاز است چنین هنر صنعتی مورد حمایت مجلس و دولت قرار بگیرد  متاسفانه فرش دستباف از این حمایت و معافیت حذف شده است.

 بهرامی ادامه داد: این بی مهری در کنار مشکلات عدیده ای از جمله تحریم ها، افزایش قیمت تمام شده، افزایش قدرت رقبا باعث می شود که به یکباره شاهد نابودی این هنر صنعت بومی و ملی کشور باشیم، بنابر این از دولت درخواست می کنیم که نسبت به این موضوع توجه کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کنندگان فرش دستباف گفت:درخواست دادیم تا در لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر در مجلس است این دو بنده افزوده شود چرا که تأثیر زیادی در قیمت تمام شده فرش و بحث صادرات و واردات دارد.   اضافه نمودن معافیت تولید و عرضه فرش دستباف در بخش " الف "  به عنوان بند ۱۸  و اضافه نمودن معافیت ارائه خدمات فرش دستباف در بخش " ب " به عنوان بند ۱۴.

*دولت مکلف به ساماندهی و بیمه کردن تمام واجدان قالیبافی شد

  وی در ادامه درباره بحث بیمه  قالیبافان با اشاره به ماده ۲ طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، ‌اظهار داشت: موضوع بیمه قالیبافان فرش دستباف در سال‌های گذشته از طریق مجلس و دولت را پیگیری کردیم که چندروز گذشته به تصویب مجلس شورای  اسلامی رسید.

وی افزود: طبق این مصوبه مجلس، دولت مکلف شده است تا نسبت به ساماندهی و بیمه کردن تمام افراد واجد شرایط در زمینه قالیبافی، صنایع دستی اقدام کند.

بهرامی با بیان اینکه پیش از این بیمه اجتماعی قالیبافان در صورت عدم حضور در ساعت معین در محل کار توسط سازمان تامین اجتماعی قطع می‌شد، گفت: مطابق با تبصره یک ماده ۲ این طرح در اجرای قانون، عدم حضور در ساعت معین در محل کار نمی‌تواند مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان صرفاً بر اساس مساحت قالی بافته شده در ماده ۲ قانون انجام می‌شود. تلاش داریم با رایزنی، مشکلات آن دسته از قالیبافانی که به دلیل عدم حضور در ساعت معین در محل از سوی تأمین اجتماعی قطع شد است را حل کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.