جام کنفدراسیون‌ها از آن دسته مسابقاتی است که واقعاً هنوز کسی نمی‌داند که برگزاری‌اش به جز اسپانسرهای مالی، چه کسانی را خوشحال می‌کند؟ این مسابقات که با حضور قهرمانان قاره‌های مختلف فوتبال و همچنین قهرمان جام جهانی و میزبان دور بعد مسابقات برگزار می‌شود، تا سال ۲۰۰۵ هر ۲ سال یک‌بار و از آن زمان هر ۴ سال یک‌بار برگزار می‌شود.

جام جهانی کوچک

جام کنفدراسیون‌ها از آن دسته مسابقاتی است که واقعاً هنوز کسی نمی‌داند که برگزاری‌اش به جز اسپانسرهای مالی، چه کسانی را خوشحال می‌کند؟ این مسابقات که با حضور قهرمانان قاره‌های مختلف فوتبال و همچنین قهرمان جام جهانی و میزبان دور بعد مسابقات برگزار می‌شود، تا سال ۲۰۰۵ هر ۲ سال یک‌بار و از آن زمان هر ۴ سال یک‌بار برگزار می‌شود. این مسابقات از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در ریاض، پایتخت کشور عربستان سعودی و با نام جام شاه فهد برپا می‌شد. ولی فیفا بعد از این، اجرای مسابقات را در دست گرفت تا مکان برگزاری جام کنفدراسیون‌ها به کشور میزبان جام جهانی دورة آینده تغییر کند. حالا که جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۷ در روسیه آغاز شده است، این سؤال ذهن هواداران فوتبال را درگیر کرده که آیا واقعاً رابطه‌ای بین قهرمان این جام و قهرمان جام جهانی که سال بعدش برگزار می شود، وجود دارد یا نه؟ خب پس با ما باشید تا با هم این موضوع را بررسی کنیم.



جام کنفدراسیون‌های ۱۹۹۷- قهرمان: برزیل

در سال ۱۹۹۷ فیفا تصمیم گرفت جام کنفدراسیون‌ها را در عربستان برگزار کند. قهرمان یورو ۱۹۹۶ یعنی آلمان دعوت برای حضور در این بازی‌ها را رد کرد و به جای آن‌ جمهوری چک حاضر شد. اما قهرمان کوپا آمریکا و جام جهانی ۱۹۹۴ یعنی برزیل در این بازی‌ها حاضر شد و در نهایت نیز قهرمان شد. برزیل کار را با تساوی مقابل استرالیا آغاز کرد اما در ادامه بسیار خوب عمل کرد. همکاری روماریو و رونالدو دیدنی بود و دنیلسون پدیده برزیل در آن مسابقات لقب گرفت.

سال بعد چه اتفاقی افتاد؟

رونالدو در جام جهانی ۱۹۹۸ با برزیل بود اما روماریو به دلیل مصدومیت آن بازی‌ها را از دست داد. با آنکه تصور می‌شد برزیل پرستاره می‌تواند از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند اما نهایتاً در فینال مسابقات با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب فرانسه شد.



جام کنفدراسیون‌های ۲۰۰۱- قهرمان: فرانسه

فرانسه در آن سال‌ها فوقالعاده بود و پس از قهرمانی در جام جهانی ۹۸، یورو ۲۰۰۰ را نیز به دست آورد. در جام کنفدراسیون‌های آن سال فرانسه موفق به قهرمانی شد. خروس‌ها در آن بازی‌ها در شرایطی برزیل را بردند که ستاره‌های سلسائو در میدان حاضر نبودند. فرانسه در فینال نیز موفق شد ژاپن را با گل پت ویرا شکست دهد.

سال بعد چه اتفاقی افتاد؟

هیچ‌کس باورش نمی‌شد این فرانسه است که در جام جهانی ۲۰۰۲ بازی می‌کند. فرانسه در آن بازی ها اولین قهرمان دوره قبلی بود که در مرحله گروهی حذف می‌شد. این پایان ماجرا نبود و این تیم در بازی‌های گروهی تنها یک امتیاز کسب کرد. عده‌ای از ترکیب طلایی فرانسه پا به سن گذاشته بودند و زیدان و هانری در فرم خوبی نبودند. با این حال، برزیل هیچ اثری از نمایشش در جام کنفدراسیون‌ها نداشت و موفق گشت که قهرمان جهان شود.



جام کنفدراسیون‌های سال ۲۰۰۵- قهرمان: برزیل

کارلوس آلبرتو، مربی برزیل، ترکیبی قدرتمند در آن بازی‌ها داشت. کاکا، رونالدینیو، روبینیو و آدریانو از ستاره‌های سلسائو بودند. اما رونالدو دعوت برای شرکت در این بازی‌ها را رد کرد و گفت: «من فقط دوست دارم در رقابتی مانند جام‌ جهانی بازی کنم.» با این حال، برزیل بدون او خوب کار کرد. آن‌ها در مرحله گروهی نتایج خوبی گرفتند و در نیمه‌نهایی نیز آلمان را شکست دادند. به نظر می‌رسید بازی در فینال مقابل آرژانتین بسیار سخت باشد. اما سلسائو با نتیجه ۴ بر یک رقیبش را شکست داد و قهرمان شد. در بازی فینال آدریانو ۲ بار گلزنی کرد.

سال بعد چه اتفاقی افتاد؟

با اضافه‌شدن رونالدو به ترکیب جادویی برزیل، به نظر می‌رسید شانس این تیم برای قهرمانی در آلمان بسیار بالا باشد. اما با وجود ۳ پیروزی در مرحله گروهی، برزیل در مرحله یک‌چهارم‌نهایی به فرانسه برخورد کرد. زیدان و یارانش برزیل را حذف کردند و خودشان در فینال مغلوب ایتالیای قهرمان شدند.



جام کنفدراسیون‌های سال ۲۰۰۹- قهرمان: برزیل

با دیدن این تیتر اولین چیزی که ذهنتان می‌رسد، همین است: برزیل در جام کنفدراسیون‌ها فوق‌العاده بوده است. با وجود آنکه در آن زمان برزیل در دوران گذار به سر می‌برد اما باز هم قهرمان شد. در این سال‌ها رونالدو و رونالدینیو داشتند کم‌کم کنار می‌رفتند و نیمار هنوز ظهور نکرده بود. برزیل با رهبری کاکا، در بازی‌های گروهی صد درصد پیروز بود. آن‌ها در نیمه‌نهایی با گل دقیقه پایانیدنی آلوز آفریقای جنوبیِ میزبان را شکست دادند و در فینال با پیروزی ۲ بر صفر مقابل آمریکا قهرمان شدند. اسپانیا که در دوران خوبی به سر می‌برد، در کمال تعجب توسط آمریکا حذف شد.

سال بعد چه اتفاقی افتاد؟

در جام‌جهانی ۲۰۱۰ برزیل حتی دور گروهی را با سختی سپری کرد و نهایتاً در مرحله یک‌چهارم‌نهایی توسط هلند حذف شد. اسپانیا که در اوج دوران خود به سر می‌برد، با پیروزی مقابل هلند قهرمان جهان شد.



جام کنفدراسیون‌های سال ۲۰۱۳- قهرمان: برزیل

در آن سال نیز سناریو تکراری قهرمانی برزیل را شاهد بودیم. این تیم پس از صعود از گروه، در نیمه‌نهایی اروگوئه را برد و در فینال نیز اسپانیا را مغلوب کرد. نیمار ستاره آن بازی‌ها بود. در بازی فینال پیکه از اسپانیا اخراج شد و سرخیو راموس پنالتی از دست داد تا برزیل باز هم قهرمان شود.

سال بعد چه اتفاقی افتاد؟

اسپانیای نسل طلایی شروعی وحشتناک در جام جهانی ۲۰۱۴ داشت. آن‌ها در اولین دیدار ۵ بر یک مغلوب هلند شدند و در بازی بعد با نتیجه ۲ بر صفر از شیلی شکست خوردند تا قبل از حضور در بازی سوم گروهی، حذف شده باشند. برزیل کمی امیدوار بود. آن‌ها بازی‌هایشان را بردند و در نیمه‌نهایی به مصاف آلمان رفتند. اما آن افتضاح ۷ بر یک به بار آمد و آلمانی‌ها سرانجام با پیروزی مقابل آرژانتین در فینال، قهرمان شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.