| بین الملل /احمد یوسفی صراف| خبر ولیعهدی «محمد بن سلمان» در رسانه های جهان توانست به مهمترین خبر در همه رسانه ها تبدیل شود. اما او خیلی پیشتر از اینها برای کسب این جایگاه دورخیز کرده بود. همان زمانی که با هزینه های شخصی خودش در واشنگتن از سناتورها و برخی مرادن تاثیرگذار لابی آمریکایی خواست که در «تی پارتی» هایشان از این به بعد از او به عنوان پادشاه آینده عربستان سعودی یاد کنند؛ بذر اولیه این انتصاب را در شبه جزیره عربستان کاشته بود. همچنان که برخی کارشناسان اپوزیسیون عربستانی نظیر «مجتهد» در صفحات توئییتری شان نوشتند بدون شک محمد بن سلمان پادشاه آینده آل سعود است و در آینده ای نزدیک پادشاه (سلمان) به نفع محمد بن سلمان جوان کناره گیری خواهد کرد. محمد بن سلمان جوان تحصیلکرده ای که بیش از نیمی از عمر خود را در آمریکا سپری کرده است و تمام دوره تحصیلی اش در این کشور گذرانده است، حالا تقریبا به یک شهروند عرب امریکایی تبدیل شده است و درحالی زمام قدرت را در عربستان به دست میگیرد که حمایت همه جانبه اما پولی (آنهم نه چندان ارزان) آمریکایی ها را پشت سر خود دارد.

باج مستقیم برای پایداری در قدرت

اکنون با انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان سعودی، ابعاد باج ۱۱۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی به ایالات متحده آمریکا با امضای توافقنامه خرید تسلیحات نظامی از واشنگتن، بیش از پیش نمایان شد. در واقع، فاصله زمانی اندک میان امضای توافقنامه تسلیحاتی نجومی میان ریاض و واشنگتن و انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد، این شائبه را تقویت کرده است که آمریکایی ها هرگونه حمایت از بن سلمان به عنوان ولیعهد را منوط به دریافت یک باج بزرگ در قالب امضای توافقنامه های نجومی کرده اند. از همین روی، ملک سلمان بزرگترین توافقنامه‌ها میان دو طرف در طول تاریخ به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد دلار را که ۱۰۰ میلیارد دلارِ آن متعلق به مسائل نظامی است، با واشنگتن به امضاء رساند. علاوه براین، قطعا آمریکایی ها علاوه بر باج های هنگفتی که دریافت کردند، تضمین های لازم از محمد بن سلمان برای تبعیت از سیاست های واشنگتن در صورت تصدی پست پادشاهی را نیز گرفته اند.

قمار باز خام و بی تجربه

انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد سعودی برای جانشینی ملک سلمان نشان می دهد که از این پس نمی توان انتظار فروکش کردن اقدامات افراطی خاندان سعودی در منطقه را داشت. محمد بن سلمان، شاهزاده ای افراطی، متکبر، ماجراجو و جنگ طلب است که با افزایش گسترده اختیاراتش پس از ولایت عهدی، بدون شک مسیر تازه ای را برای تحقق اهداف توسعه‌طلبانه خود در منطقه پیش خواهد گرفت. از دیدگاه روزنامه هندی «دیلی پایونیر» محمد بن سلمان یک «قمارباز سیاسی» بزرگ است.   این روزنامه در همین ارتباط می نویسد: «قمارهای محمد بن سلمان به ویژه در سوریه و عراق می تواند منطقه را به کلی ناامن کند. بن سلمان اگر چه به قمارهای بزرگ دست می زند اما در شرط بندی هایش اسب های اشتباهی را انتخاب می کند».

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: «اولین قمار او که شکست خورد، به راه انداختن جنگ یمن بود. جایی که عربستان با بمباران های هوایی ۱۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند اما در تحقق پیروزی ناکام ماند. البته این ناکامی کم هزینه نبود بلکه ده ها میلیارد دلار بر خزانۀ این کشور تحمیل کرد. قمار دوم بن سلمان تلاش برای سیطرۀ مجدد بر بازار نفت بود. اما بن سلمان این بار هم شکست خورد و مجبور شد با توافق اپک به کاهش تولید نفت خود تن دهد».

نادیده گرفتن عرف وارثت حاکم بر آل سعود از سوی ملک سلمان

در مجموع اقدامات ملک سلمان که برخلاف عرف رایج بر نظام سیاسی آل سعود است بر اختلافات در آل سعود دامن زده است.  نظام سیاسی عربستانی، سلطنتی است و قدرت نیز سلسله مراتبی است که قدرت به فرزندان عبدالعزیز، بنیانگذار آل سعود، و از برادر به برادر منتقل می شود. اما ملک سلمان از زمان روی کار آمدن این عرف حاکم بر آل سعود را عملا" نادیده گرفته است. جنگ قدرت در میان خاندان سعودی در حالی افزایش یافته که عربستان شاهد شدت گرفتن اعتراض های ضد حکومتی طی سال های اخیر نیز هست که این مسائل که از سردرگمی آل سعود دراداره کشور حکایت دارد و چشم انداز تاریکی را از آینده این رژیم بدوی ارائه می دهد. این موضوعی است که بسیاری از کارشناسان تحولات عربستان به آن تاکید داشته اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.