جامعه:طرح آموزش شنا در مدارس از مهرماه ۱۳۸۹ آغاز و زنگ شنای دانش‌آموزان سال سوم دبستان از بیست و ششم مهرماه ۱۳۸۹ به شکل رسمی نواخته شد

طرح غرق شده شنای مدارس ناجی ندارد

مسعود حیدری معینی : در ابتدا طرح آموزش شنا در مدارس باکلی سر و صدا و تبلیغات همراه بود و حتی قرار شد مناطق آموزش و پرورشی که به استخر شنا مجهز نیستند، از استخرهای موجود شهرداری یا سازمان تربیت بدنی در آن محل استفاده کنند.

به عنوان مثال در همان سال بیش از ۷۰ استخر در شهر تهران میزبان دانش‌آموزان بودند که ۹۴ هزار دانش آموز دختر و پسر در سال سوم ابتدایی را در ۱۲ جلسه رسمی آموزش شنا دادند و حتی وزارت آموزش و پرورش پذیرفت هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و سرویس دهی آن‌ها را تقبل کند.حال باید دید چرا با تغییر وزیر در آموزش و پرورش سمت و سوی توجهات باید این قدر دستخوش تغییر شوند؟

طرح سباح ادامه دارد

صاحب جمعی، اولیای یکی از دانش آموزان می‌گوید:فرزند من کلاس سوم ابتدایی است، چرا این طرح برای بچه‌های ما اجرا نمی‌شود؟

مدیر کل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که آموزش شنا برای کلاس سومی‌ها ادامه دارد، در تشریح اجرای طرح سباح و در پاسخ به این پرسش اظهار می‌کند: این طرح به طور محتوایی در کتاب راهنمای معلمان ورزش پایه سوم گنجانده شده و درسی انتخابی است.

حسین بابویی می‌گوید: در صورتی که امکانات سخت افزاری در مناطق وجود داشته باشد و اولیا نیز همکاری‌های لازم بخصوص پرداخت شهریه را متقبل شوند، قابلیت اجرا دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: برای اجرای این طرح عوامل متعددی از جمله وجود استخر،هزینه اجاره استخر،ایاب وذهاب و...دخیل هستند.

در بسیاری از مناطق طرح آموزش شنا اجرا نمی‌شود

طبق گزارش‌های مردمی این طرح در بسیاری از مدارس،بخصوص مناطق روستایی و محروم اجرا نمی‌شود.

حسین بابویی آمار اعلامی برای اجرای طرح سباح در سال تحصیلی جاری را در تمامی مدارس ابتدایی کشور حدود ۲۵درصد اعلام می‌کند و می‌افزاید:البته این آمار مربوط به ابتدای سال است و گمان ما بر این است که به دلیل مشکلات مختلف درصدی از مدارس ما موفق به اجرای این طرح نشده باشند که در حال جمع آوری اطلاعات کامل آن هستیم.

در حالی که مدیرعامل یکی از استخرهای معتبر هزینه ۱۲جلسه آموزش شنای دانش‌آموزی را در آغاز مهر حدود۸۰ هزارتومان اعلام می‌کند حال اگر هزینه متوسط۵۰ هزار تومانی ایاب وذهاب را هم به آن اضافه کنیم این ۱۲ جلسه آموزش شنا برای هردانش آموز ۱۳۰ هزار تومان تمام خواهد شد که باید از جیب اولیا پرداخت شود در حالی که مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش وپرورش مبلغ پیش بینی شده توسط آموزش و پرورش را حداقل ۳۰هزارتومان اعلام می‌کند ومی افزاید:باتوجه به شرایط و امکانات و طول مسیر دسترسی به استخر و شرایط نرخ اجاره آن‌ها این مبلغ در شهرها و استان‌های مختلف کشور متغیر است.

پس از ۱۵سال هنوز استخر آماده نشده

یکی از دبیران ورزش که خودش مجری طرح سباح بوده به ما می‌گوید: قبلاً در منطقه خدمتی من در آموزش و پرورش استخر روباز داشتیم که قرار شد به استخر سرپوشیده تبدیل شود، بنابراین ۱۵سال پیش گودبرداری مجدد انجام و سوله هم زده شد، ولی این استخر به حال خود رها شده و تکمیل نشده است.

 هدف ما در درس ورزش مشارکت دانش آموزان در این درس و علاقه‌مند کردن آن‌ها به رشته‌های مختلف ورزشی برای کسب مهارت‌های اجتماعی نیز هست و قرار نیست در این ۱۲ سال دانش آموزان فقط با یک رشته آشنا شوند.بابویی در پاسخ به این انتقاد می‌گوید: بعضی از استخرهای ما هنوزبه بهره برداری نرسیده اند و در حال حاضر ۴۰۰ استخر در حال ساخت داریم که هرکدام با توجه به متراژ و شرایط خودشان هزینه‌های قابل توجهی را برای آموزش و پرورش ایجاد می‌کند و خوشبختانه توانستیم در سال جاری با افزایش چشمگیر ۲۴ درصدی درتخصیص‌ها به بخش تربیت بدنی در آموزش و پرورش مبلغ ۹۰ میلیارد تومان را با اولویت برای ساخت و راه‌اندازی سالن‌ها و استخرهایی که بالای۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند بین استان‌ها توزیع کنیم.

البته برآورد تکمیل پروژه‌های بالای ۷۵درصدی کسری ۳۰۰ میلیارد تومانی است که امیدواریم بزودی این کسری نیز جبران شود.

مادر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید:قرار بود این طرح برای کلاس پنجمی‌ها هم اجرا شود پس چرا برای فرزند من اجرا نشده است؟

بابویی می‌گوید: اجرای این در طرح در پایه‌های دیگر هیچ ممنوعیتی ندارد و ما این طرح را رها نکرده ایم، ضمن اینکه هرسال حدود یک میلیون نفر دانش آموز کلاس سومی داریم و درصورتی که ۲۰ در صد از آن‌ها بخواهند آموزش شنا ببینند رقم ۲۰۰ هزار نفری را شامل می‌شود و این فرصت قبلاً وجود نداشته است و یکی از دلایل رغبت نداشتن دانش‌آموزان برای شنا این بود که شنا یاد نداشتند.  در صورتی که وقتی در ۱۲ جلسه آموزش شنا ببینند، حتماً در این رشته ادامه کار خواهند داد و حتماً شرایط سخت افزاری نیز برایشان مهیا است که توانسته اند آموزش ببینند، بنابراین علاقه هم برایش ایجاد می‌شود.

یکی از دانش‌آموزان کلاس چهارمی به خبرنگار ما می‌گوید: چرا من باید فقط طناب زنی را بیاموزم در حالی که خیلی علاقه به شنا دارم.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص توزیع منابع درس ورزش در پایه‌های مختلف این گونه تشریح می‌کند: سازمان پژوهش و تألیف کتب درسی برای هر پایه، ورزشی را تعریف کرده است؛ به عنوان مثال شنا را برای پایه سوم، طناب زنی برای پایه چهارم و همچنین بقیه پایه ها. بنابراین هدف ما در درس ورزش مشارکت دانش آموزان در این درس و علاقه‌مند کردن آن‌ها به رشته‌های مختلف ورزشی برای کسب مهارت‌های اجتماعی نیز هست و قرار نیست در این ۱۲ سال دانش آموزان فقط با یک رشته آشنا شوند.

بابویی تأکید می‌کند: استمرار در زنگ ورزش وجود دارد و از پایه اول تا آخر دبیرستان دوساعت درس ورزش دارند و ما سعی در تنوع رشته‌ها و مهارت آموزی آن‌ها داریم.

یکی از معلمان دوره ابتدایی می‌گوید:چرا طرح آموزش شنا را برای ما اجرا نمی‌کنند؟

حسین بابویی اعلام می‌کند: ما برای معلمان تربیت بدنی خودمان کلاس‌های داوری شنا و دیگر رشته‌ها را برگزار می‌کنیم، اما در مورد آموزش برای معلمان ابتدایی در اختیار ما نیست که دوره‌های آموزشی شنا بگذاریم

معلمان ابتدایی را آموزش بدهید

احمدی از دیگر معلمان دوره ابتدایی نیز اظهار می‌کند: متأسفانه چند وقت پیش شاهد غرق شدن یکی از دانش آموزان در حضور همکلاسی‌ها و معلمانش بودیم و به علت اینکه دانش آموز شنا یاد نداشت و حتی معلم هم آموزش شنا ندیده بود، این اتفاق ناگوار روی داد. وی می‌افزاید: ما در تمام اردوها همراه دانش آموزان هستیم و معلمان ورزش که آموزش شنا دیده اند همراه ما نیستند.اگر ما آموزش شنا دیده باشیم می‌توانیم از حوادث ناگوار مثل غرق شدن دانش آموز پیشگیری کنیم، چرا این طرح برای ما اجرا نمی‌شود؟

بابویی در پاسخ به این پرسش می‌افزاید: اگرتمام اردو‌های دانش آموزی طبق ضوابط پیش‌بینی شده برگزار شود، هیچ حادثه غرق شدگی در اردوها نخواهیم داشت و اگر شرایط استخر رفتن در اردویی پیش بیاید، حتماً ناجی غریق حضور خواهد داشت.

در پایان مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش وپرورش با توجه به پیشنهاد قدس مبنی بر ایجاد شرایط برای آموزش شنا برای معلمان دوره ابتدایی که بیشتر در اردوهای دانش آموزی آن‌ها را همراهی می‌کنند، می‌افزاید: این پیشنهاد در آموزش و پرورش قابل طرح است، امیدواریم شرایط دوره ضمن خدمت شنا و امکانات سخت افزاری و مالی آن برای آموزش و پرورش مهیا تا این دوره‌ها در مناطقی که شرایطش را دارا هستند اجرایی شود و همکاران ما ضمن گذراندن این دوره‌ها از شادی و نشاط لازم برخوردار شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.