مشهد- مردم برای تردد در سطح شهر و انجام کارهای جاری خود به جای استفاده از خودروی شخصی و تک سرنشین از تاکسی، اتوبوس و قطار شهری استفاده می کنند و لذا نخستین و کمترین حق مردم برخورداری از سیستم سرمایشی و گرمایشی است که ضعف زیادی در این رابطه بویژه در بخش تاکسی وجود دارد.

انتقاد مردم مشهد از سفرهای درون شهری با تاکسی/قهر تاکسی‌ها با کولر

فاطمه معتمدی: ترویج و لزوم گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از راهکارهای اساسی حل معضل ترافیک و کاهش آلودگی هوا و ده‌ها مزیت دیگر آن، همواره از سوی متولیان مدیریت شهری مطرح بوده و هست و در صدر سفارش و تأکیدهای آنان قرار دارد.

گرمای آزاردهنده تاکسی‌ها

یکی از شهروندان با انتقاد از استفاده نکردن رانندگان تاکسی از سیستم سرمایشی و گرمایشی خودرو گفت: در حالی که این روزها گرما در مشهد به شکل آزاردهنده ای وجود دارد اما رانندگان تاکسی بدون توجه به این مسئله از روشن کردن کولر خودداری می‌کنند در حالی که نشستن در یک فضای کوچک به اسم تاکسی آن هم در گرمای بیش از 30 درجه غیر قابل تحمل است.
وی اضافه کرد: آزاردهنده‌تر اینکه برخی از تاکسی‌ها نه تنها از کولر استفاده نمی‌کنند، بلکه بدون دستگیره پایین‌آورنده شیشه نیز هستند، بنابراین تا رسیدن به مقصد فقط باید عذاب کشید.

سیستم سرمایشی دکوری

بانویی که برای تردد بین محل کار تا خانه از تاکسی استفاده می‌کند نیز گفت: سیستم گرمایشی و سرمایشی در اکثر تاکسی‌های سطح شهر فقط و فقط جنبه دکوری دارد، در حالی که این کمترین حق مسافر در مقابل پولی که بابت استفاده از خدمات تاکسی می‌پردازند، است که میزان آن با لحاظ هزینه‌ها دارای سود قابل قبولی برای راننده است، با توجه به این نکته مسافران باید از سیستم گرمایشی و سرمایشی در زمستان و تابستان برخوردار شوند، در حالی که بیشتر رانندگان بدون توجه به این مسئله فقط به کسب درآمد خود می‌اندیشند.
وی افزود: تحمل گرما در شرایط فعلی آن هم در ماه رمضان بسیار سخت است، اما معلوم نیست چرا رانندگان کولر خودرو را روشن نمی‌کنند تا حداقل خودشان از گرما در امان باشند و مسافران هم اذیت نشوند.
وی اضافه کرد: یکی از گلایه‌های تاکسی‌داران این است که مردم چرا کمتر از تاکسی استفاده می‌کنند، که باید گفت یکی از دلایل اصلی آن امتناع برخی رانندگان از روشن کردن سیستم سرمایشی و گرمایشی است، بخصوص اینکه در تاکسی‌های خطی باید در این گرما دقایقی را برای تکمیل ظرفیت خودرو نشست، بدون اینکه راننده به گرمای غیر قابل داخل خودرو توجه کند.

تحمل، تنها سهم مسافران

یک مادر کودک به بغل نیز گفت: در روزهایی که هوا بشدت بخصوص در ساعات دو تا چهار بعدازظهر گرم است، اما تاکسی‌های خطی اصرار دارند حتماً باید چهار نفر ظرفیت مسافر تکمیل و پر شود وگرنه حرکت نمی‌کنند، در حالی که در این فاصله انتظار برای مسافری که داخل تاکسی نشسته، کولر را روشن نمی‌کنند و سهم مسافر از حقوقش در برابر این تاکسی‌ها فقط تحمل گرما و انتظار است.
وی ادامه داد: وقت آن رسیده این موارد که جزء ابتدایی‌ترین حق مسافران است و تاکنون آن طور که باید رعایت نشده مورد توجه جدی‌تری قرار گیرد و سازمان تاکسیرانی به عنوان متولی این بخش نظارت و ورود یابد در غیر این صورت مسافران بیشتری را با توجه به حضور مسافربرهای شخصی و نیز تاکسی‌هایی که به صورت آنلاین، ارزان تر و سریع از طریق موبایل در عرضه جابه جایی حمل و نقل درون شهری فعال شدند از دست خواهند داد.

لزوم فرهنگ‌سازی

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد در رابطه با گلایه‌های مطرح شده اظهار داشت: استفاده از کولر حسب درخواست مسافر الزامی است و راننده موظف است کولر را روشن کند.
سیدمهدی علوی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: شهروندان می‌توانند موارد امتناع راننده را به تاکسیرانی اطلاع تا برخورد لازم صورت گیرد.
وی اضافه کرد: سازمان تاکسیرانی نیز تلاش می‌کند تا بحث استفاده از کولر در تاکسی‌ها فرهنگ‌سازی شود.
وی در این رابطه که چرا روشن کردن کولر، فقط حسب درخواست مسافر از سوی راننده الزامی است، گفت: به این دلیل که ممکن است مسافری تمایلی برای استفاده از کولر نداشته باشد، اما اگر فردی درخواست کرد راننده موظف است حتماً این کار را انجام دهد و کولر را روشن کند.

برخورد قانون از اخطار تا اخراج از خط

وی تصریح کرد: کلیت موضوع مبنی بر اینکه رانندگان باید از سیستم گرمایشی و سرمایشی به هنگام خدمات‌رسانی به مسافران استفاده کنند را قبول داریم البته باید بیشتر فرهنگ‌سازی شود، ضمن اینکه در صورت مشاهده تخلف، برخورد می‌شود که این برخورد از اخطار قانونی، جریمه، تا تعلیق از خط و در نهایت خارج کردن تاکسی از خط خواهد بود و در خصوص تاکسی‌های گردشی سطح شهر هم پرونده جمع می‌شود.
علوی مقدم ضعف فرهنگ میزبانی را دلیل اصلی استفاده نکردن از سیستم سرمایشی و گرمایشی دانست و گفت: ارائه این خدمات به مسافران در نهایت به نفع خود رانندگان تاکسی است و سبب جذب هر چه بیشتر مسافر می‌شود. البته باید موارد احترام به مسافر و ارائه خدمت مطلوب را یاد بگیرند و بیشتر بدان توجه کنند که البته پروسه زمان‌بری است. هر چند سازمان نیز تسریع در این مورد را از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی و استفاده از ابزار تشویق و تنبیه مد نظر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.