اصفهان- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی به این توافق رسیدیم که به جای آب ممتد، با دبی آب مشخصی ۲۰ روز در هر ماه آب به کشاورزان تحویل و ۱۰ روز در هر ماه آب قطع شود و این روند تا ۱۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

کشاورزان اصفهان تا ۱۵ شهریورماه با دبی مشخص ۲۰ روز در ماه آب می گیرند

دکتر مسعود میرمحمد صادقی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به تشریح وضعیت آبی کشاورزان اصفهان پرداخت و تاکید کرد: توزیع آب در حوضه زاینده رود یک برنامه دارد که در شورای هماهنگی حوضه زاینده رود در تهران به ریاست وزیر نیرو، استانداران ۳ استانی که از این حوضه منتفع می شوند، نمایندگان کشاورزان و ۵ وزارتخانه دیگر تشکیل می شود و این برنامه هر سال اوایل مهرماه در ابتدای سال آبی به شرکت آب منطقه ای اصفهان ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: البته امسال با توجه به وضعیت بارش ها این برنامه تقریباً در دی ماه ابلاغ شد و ما موظف هستیم دقیقاً مطابق آن برنامه آب را توزیع کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان اظهارکرد: طبق این برنامه مقدار مشخصی آب برای کشاورزی استان اصفهان شامل غرب و شرق دیده شده و نکته مهم دیگر آب شرب است که باید برای اصفهان بزرگ و استان یزد تا دی ماه امسال برنامه داشته باشیم و این مهم را بدون تنش انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی ابلاغ برنامه انجام می شود صنف کشاورزان باید برنامه کشت خود را مطابق این برنامه تنظیم کنند، تصریح کرد: امسال کشاورزان غرب اصفهان در نظر داشتند آب را به صورت ممتد تا اواسط شهریور ماه داشته باشند، قسمتی از شهرستان ها که کشت غله دارند این نظر را داشتند اما با توجه به محدودیت منابع آبی و خط قرمز ما که تأمین آب شرب است و باید تا دی ماه آب شرب استان اصفهان و یزد را داشته باشیم، تامین خواسته انها امکان پذیر نبود.

صادقی افزود: ما اصرار داشتیم توزیع آب مطابق برنامه انجام شود و با توجه به محدودیت منابع آبی، کشاورزان عمده آب را برای حفظ باغات خود استفاده کنند و هر کدام چاه های کمکی آب داشتند به کشت های دیگر اهتمام ورزند زیرا خط قرمز آب منطقه ای اصفهان میزان آب در پایان شهریور ماه است که باید حتماً مقداری که در برنامه دیده شده رعایت شود.

وی تاکید کرد: البته پس از برگزاری جلسات متعدد با کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی به این توافق رسیدیم که به جای آب ممتد، با دبی آب مشخصی ۲۰ روز در هر ماه آب به کشاورزان تحویل و ۱۰ روز در هر ماه آب قطع شود و این روند تا ۱۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت، یعنی از اول تا ۲۰ تیرماه آب برای کشاورزان باز و ۱۰ روز بسته می شود، در مرداد و شهریور هم به همین صورت است تا سال آبی امسال به پایان رسد و آن موقع باید آن مقدار آب شرب مورد نیاز برای جمعیت حدود ۵ میلیون نفری استان اصفهان را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.