در سال ۲۰۰۶ اندی روبین جوان ۳۱ ساله‌ای بود که به خاطر عشق به دنیای نرم‌افزار و رایانه به امید استخدام‌شدن در گوگل، از ادامۀ تحصیل در دانشگاه انصراف داد. اندی از مدت‌ها قبل طرح یک سیستم‌عامل را در ذهنش داشت اما فکرش را هم نمی‌کرد که گوگل از این طرح خوشش بیاید و برای تکمیل آن به او کمک کند.

لباس جدید اندروید

پیمان صادق‌زاده / در سال ۲۰۰۶ اندی روبین جوان ۳۱ ساله‌ای بود که به خاطر عشق به دنیای نرم‌افزار و رایانه به امید استخدام‌شدن در گوگل، از ادامۀ تحصیل در دانشگاه انصراف داد. اندی از مدت‌ها قبل طرح یک سیستم‌عامل را در ذهنش داشت اما فکرش را هم نمی‌کرد که گوگل از این طرح خوشش بیاید و برای تکمیل آن به او کمک کند. اندی و تیمش ۲ سال در گوگل بر روی این طرح کار کردند و سرانجام سیستم‌عامل اندروید به‌طور رسمی معرفی شد. نسخه اولیه اندروید هیچ شباهتی به نسخه‌های جدید آن نداشت و حتی با نسخة یک اندروید هم متفاوت بود. اما همان نسخه اولیه هم در نوع خودش بسیار جذاب بود. همین جذابیت باعث شد که طی این چند سال، اندروید پس از طی یک مسیر پر پیچ و خم به متداول‌ترین سیستم‌عامل موبایل در جهان تبدیل شود. هر سال نسخه‌های جدید با امکانات شگفت‌انگیزی از اندروید معرفی می‌شود. اما گویا امسال گوگل قصد دارد حسابی دستی به سر و روی اندروید بکشد و تغییرات اساسی در آن ایجاد کند.

چند وقت پیش گوگل در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که در حال حاضر اندروید بر روی بیش از ۲ میلیارد دستگاه نصب شده است. این در حالی‌ است که سیستم‌عامل ios اپل روی ۱.۷ میلیارد آیفون و آیپد نصب است. همین موضوع نشان می‌دهد که اندروید محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم دارد و پس از گذشت ۱۰ سال از معرفی‌اش، هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است.



اندروید با چندین اسم!

جالب است بدانید که سیستم‌عامل اندروید فقط برای گوشی و تبلت ارائه نشده است. حتماً تعجب می‌کنید اگر بگویم می‌توان اندروید را روی خودروها، ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌ها و حتی دستگاه‌های معمولی غیرهوشمندی مانند دوربین‌های امنیتی، یخچال‌ها و... نصب کرد؛ البته نه هر اندرویدی را. اندروید برای هر کدام از این وسایل با اسم‌های مختلفی ارائه شده است. مثلاً Android Auto سیستم‌عامل گوگل برای استفاده در خودرو است که روی ۳۰۰ مدل ماشین از جمله خودروهای شرکت‌هایی همچون «ولوو» و «آئودی» نصب است و یا Android Wear ورژن دیگری از اندروید است که برای دستگاه‌های پوشیدنی طراحی شده و در حال حاضر روی ۵۰ مدل ساعت از برندهایی مانند «موادو» و «آرمانی» نصب است. Android TV ، Android Things و...، همگی جزء خانواده اندروید محسوب می‌شوند و هر کدام دنیای مخصوص خود را دارند.



اندروید با شکل و شمایل جدید

این بار گوگل در کنفرانس خبری خود بیشتر تمرکزش را روی معرفی اندروید مربوط به گوشی ‌هوشمند گذاشته بود و از دومین نسخه پیش‌نمایش اندروید o رونمایی کرد. اندروید o جدیدترین آپدیت سیستم‌عامل اندروید است که هنوز در مرحله آزمایش و تست به سر می‌برد. اما نکته جالب اینجاست که گوگل پارتی‌بازی کرده و دارندگان گوشی‌های پیکسل و نکسوس که خودِ گوگل تولیدکننده آن‌ها بوده، می‌توانند همین نسخه پیش‌نمایش اندروید o را به‌صورت رایگان بر روی دستگاهشان نصب کرده و آن را زودتر از بقیه تجربه کنند. کنفرانس خبری گوگل نشان داد که اندروید o پیشرفت بسیار زیادی نسبت به سایر نسخه‌های قبلی خود داشته و گوگل توانسته به‌خوبی بخش‌های نیازمند تغییر و تحول را شناسایی و آن‌ها را بهبود ببخشد. در ادامه مطلب قرار است با هم به دنیای تغییر و تحولاتی که گوگل بر روی اندروید جدید خود انجام داده است، سر بزنیم و آن‌ها را بررسی کنیم.



قابلیت تصویر در تصویر

احتمالاً با قابلیت تصویر در تصویر آشنا هستید؛ قابلیتی که مدتی است در برخی از گوشی‌های هوشمند مدل بالاتر ارائه شده و می‌توانید همزمان ۲ یا ۳ برنامه را با هم بر روی صفحه نمایش گوشی خود مشاهده کنید. اما این بار اندروید این قابلیت را اضافه کرده تا تمام گوشی‌هایی که در آینده اندروید o را نصب می‌کنند، بتوانند از آن بهره ببرند. به‌ عنوان مثال، با این قابلیت شما می‌توانید با دوستانتان تماس تصویری برقرار کرده و یا ویدئویی را پخش کنید و همزمان وارد نرم‌افزار دیگر شده و کارهایتان را انجام دهید. بدین شکل که ویدئو یا تماس تصویری شما بر روی صفحه نمایش کوچک شده و به‌صورت شناور درمی‌آید تا به هر جا که می‌خواهید، آن را حرکت دهید.



نوتیفکشن‌های جدید

اگر تماس ازدست‌رفته داشتید یا فراموش می‌کردید ایمیل و پیامکی را بخوانید، می‌توانستید همه را از نوار نوتیفکشن بالای گوشی مشاهده کرده و آن‌ها را باز کنید. اما گاهی با زیادشدن تعداد اعلان‌ها بویژه وقتی به اینترنت متصل می‌شوید، تمامی آن‌ها پشت سر هم ردیف می‌شوند و ممکن است یکی دو اعلان مهم را نبینید و آن‌ها را از دست بدهید. سیستم جدید اعلان‌ها در اندروید o بدین شکل است که در صورت داشتن اعلان از سوی هر برنامه‌ای، دایره کوچکی بالای آیکون همان برنامه نشان داده می‌شود و شما با نگه‌داشتن آیکون برنامه، می‌توانید تمام اعلان‌ها را همان‌جا مشاهده کنید. همچنین می‌توانید تنظیم کنید که اعلان‌های یک یا چند برنامه اصلاً برای شما نمایش داده نشود و یا مشاهده آن‌ها را به زمان دیگری موکول کنید.



تکمیل خودکار

نرم‌افزارهای مختلفی بر روی گوشی وجود دارند که هر بار برای ورود به آن‌ها مجبورید نام کاربری و رمز عبور خودتان را وارد کنید. مثلاً در شبکه‌های اجتماعی با وجود اینکه ممکن است نام کاربری و رمز عبورتان را به‌صورت پیش‌فرض در آن‌ها قرار داده باشید، اما اگر بخواهید اکانت خود را عوض کنید، مجبورید نام کاربری جدید و رمز عبور خود را در هر بار ورود به آن فضا وارد سیستم کنید. اما دیگر جای نگرانی نیست. یکی از ویژگی‌های کاربردی و قدرتمند اندروید o قابلیت تکمیل خودکار ( AUTOFILL) است. با این قابلیت دیگر نیاز به واردکردن مجدد اطلاعات خود در برنامه‌ها نیست و سیستم تکمیل خودکار، خودش این کار را برای شما انجام می‌دهد. به عنوان مثال، با یک بار ورود به توئیتر، اطلاعات حساب کاربری شما شامل رمز عبور و نام کاربری ذخیره می‌شود و هنگام ورود مجدد، این اطلاعات به‌صورت خودکار در کادرهای مربوط وارد می‌شود.



مصرف بهینه باتری و کاهش زمان بوت

حتماً بر روی گوشی هوشمند شما هم نرم‌افزارهایی نصب هستند که بدون اجازه شما و به‌صورت پنهان شروع به فعالیت می‌کنند و همیشه مقدار زیادی از حافظه رم گوشی که مربوط به عملکرد سرعت گوشی شماست را اشغال می‌کنند.

در این صورت، سرعت عملکرد گوشی شما خیلی کم می‌گردد و باتری هم به همان اندازه سریع‌تر خالی می‌شود. خوشبختانه در اندروید O این مشکل برطرف شده و در آن محدودیت‌هایی ایجاد شده است که از مصرف منابع سیستمی جلوگیری می‌کند و باعث افزایش طول عمر شارژدهی باتری و خالی‌شدن حافظه‌ رم می‌شود.



تغییرات محیط کار

همۀ کاربرانی که اندروید O را روی گوشی خود نصب کرده‌اند، معتقدند که کار با اندروید جدید به دلیل تغییرات در رابط کاربری، بسیار لذت‌بخش‌تر شده است. از جملة این تغییرات می‌توان به عوض‌شدن شکل آیکون‌ها، تغییرات نحوه چیدمان منوی تنطیمات گوشی، قابلیت تنظیم حالت شب برای صفحه نمایش و استفاده از رنگ‌های جذاب‌تر در برنامه‌ها اشاره کرد.



سورپرایزهای نسخه رسمی

گفته می‌شود که گوگل قرار است در اواخر تابستان امسال نسخه رسمی اندروید O را معرفی کند. احتمالاً در نسخه رسمی شاهد تغییر و تحولات بیشتری نسبت به نسخه پیش‌نمایش هستیم. هنوز اطلاعات زیادی از تغییرات محیط کار با اندروید  Oمنتشر نشده اما گوگل حتماً سورپرایزهایی برای تغییرات شکل و شمایل اندروید جدید خود در نظر گرفته است تا همزمان با معرفی نسخه رسمی، از آن‌ها رونمایی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.