قزوین- استاندار قزوین گفت: با استفاده از روش‌های مدرن و تجهیزات به روز در بخش کشاورزی استان باید به سمت افزایش بهره‌وری و سود اقتصادی بیشتر گام برداریم.

کشاورزی قزوین به تجهیزات نوین مجهز شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، فریدون همتی در افتتاح آزمایشگاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین اظهار داشت: هدف دولت حمایت از شیوه‌های فناور و دانش بنیان درحوزه کشاورزی است و در استان قزوین هم از این سیاست پیروی می‌کنیم.

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات اسماعیل‌آباد، یکی از مراکز تحقیقاتی مهم استان است که می‌تواند به بهره‌وری بخش کشاورزی کمک کند و ما هم از فعالیت‌های این مرکز حمایت می‌کنیم.

استاندار قزوین همچنین از آزمایشگاه تخصصی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بازدید کرد.

همتی در این بازدید گفت: این آزمایشگاه این ظرفیت قابلیت را دارد تا به عنوان مرجع به دانشگاه‌های استان و کشور و بخش خصوصی خدمات علمی و تحقیقی مناسبی ارائه کند.

وی  یادآور شد: با فعالیت این مرکز، بخشی از محصولات کشاورزی استان قزوین در مقابل انواع بیماری‌ها مقاوم شده است و برای تأمین آب مورد نیاز این مرکز مهم تصمیم گرفتیم با جابه‌جایی آب چاه کشاورزی مشکل کمبود آب برطرف شود.

استاندار قزوین همچنین بر جلب مشارکت بخش خصوصی با هدف توسعه واحدهای فناور و دانش بنیان در حوزه کشاورزی استان قزوین تأکید کرد و قول مساعد داد تا با حمایت مالی و اعتباری این مرکز را در دسترسی به اهدافش در راستای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی یاری کند.

همتی گفت: سیاست دولت در راستای حمایت از شرکت‌های فناور و دانش بنیان با هدف افزایش کیفیت و میزان تولیدات کشاورزی است که ما هم در استان این هدف را دنبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: با شیوه‌های فناور و تکیه بر دانش روز می‌توان راهکارهایی ارائه داد تا با صرفه‌جویی در مصرف آب محصول مرغوب بیشتری تولید کرد.

استاندار قزوین افزود:کشاورزان استان قزوین باید به مرکز تحقیقات اعتماد کنند و ارتباط بیشتر و مؤثرتری را با این مرکز داشته باشند و باور کنند این فعالیت‌ها در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است و به تقویت تولید ملی و افزایش سودآوری کشاورزان کمک می‌کند.

در ادامه مهرزاد محصص مستشاری مسؤول مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان قزوین با ارائه گزارشی از این مرکز گفت: در این مرکز آزمایشگاهی بررسی مولکولی؛ بافت‌های گیاهی؛ شناسایی عوامل خسارت‌زای گیاهی؛ استخراج ژن DNA از بافت های گیاهی و جانوری؛ کشت و تشخیص انواع میکروارگانیسم‌ها و همچنین حشرات و عوامل بیماری‌زا مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شناسایی به موقع عوامل بیماری‌زای گیاهی منجر به افزایش محصولات کشاورزی می‌شود و کاهش مصرف مواد شیمیایی در نهایت افزایش کیفیت این محصولات و سلامت آن‌ها را به دنبال دارد.

گفتنی است، استاندار قزوین در ادامه از واحد فناور و مرکز رشد کشاورزی استان قزوین هم  در این مجموعه بازدید کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.