شیخ «حسین الخشن» مدیر مرکز شرعی اسلامی بیروت، گفت: تفکر تکفیری و تروریسم صهیونیستی دو روی یک سکه هستند و هر دو در صدد تحقق یک نتیجه واحد هستند و آن هم تضعیف امت اسلامی و از بین بردن نقاط قوت آن است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ روز جهانی قدس امسال در شرایطی فرا می رسد که این شهر در بدترین شرایط خویش قرار داشته وحتی کشورهای عربی نیز علیه آن به توطئه چینی می پردازند. امسال همچنین روز قدس با پنجاهمین سالگرد اشغال مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی  هم زمان شده است. پنجاه سال است که تروریسم صهیونیستی در تمامی ابعاد این شهر مقدس را مورد هدف قرار می دهد و همگی در معرض حملات مستمر ، گسترده و وحشیانه طرحهای صهیونیستی برای تغییر بافت آن از طریق انتقال مهاجران وگسترش افراطی گری صهیونیستی قرار دارند.

در همین راستا، با شیخ «حسین الخشن» مدیر مرکز شرعی اسلامی در بیروت و استاد بحث خارج حوزه های علمیه لبنان گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید. شیخ حسین الخشن متولد سال ۱۹۶۶ میلادی در روستای سحمر لبنان است. دروس دینی را در سال ۱۹۸۳ با پیوستن به حوزه علمیه لبنان آغاز کرد و ادامه تحصیلاتش را از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در حوزه علمیه قم پی گرفت و اکنون علاوه بر مدیریت کانون شرعی اسلامی لبنان جزء اساتید برجسته فقه و اصول در این کانون است. وی دارای کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی از دانشگاه ازاد اسلامی در تهران و دکترای فلسفه و الهیات از دانشگاه علوم اسلامی لندن است. از کتابهای منتشر شده وی می توان به «اسلام و خشونت: خوانشی بر پدیده تکفیر»، «اسلام و محیط زیست: به سوی فقه محیط زیست» و «عقل تکفیری: خوانشی بر روش حذفی» ، «حقوق کودک در اسلام، حقوق بشر در اسلام» و «عاشورا: خوانشی بر مفاهیم و روش های احیاگری» اشاره کرد.

امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای در عدم فراموشی مسئله فلسطین در میان کشورهای اسلامی و عربی چه نقشی داشتند؟

متاسفانه رژیم های عربی و اسلامی توجهی به مسئله فلسطین ندارند بلکه اگر بگوییم که فلسطین برای آنها موجب رنجش است و درصدد رها شدن از آن به جای آزادسازی فلسطین هستند، مبالغه نکرده ایم. بنابراین وظیفه همه ماست که فلسطین را نه فقط در وجدانمان بلکه در عرصه میدانی، رسانه ای، فرهنگی و سیاسی زنده نگه داریم تا بدین صورت فلسطین از طریق کار جهادی در جایگاه نخست و اولویت اول ما در تمام سطوح قرار گیرد. این موضوع چیزی است که امام خمینی (ره) و همچنین امام خامنه ای (حفظه الله) برای آن تلاش کرده و تاکید کردند که فلسطین موضوع مرکزی و محوری امت اسلام است. این دو بزرگوار همچنین همه مسلمانان را به ضرورت یکی کردن تلاش‌های‌شان در راه نجات فلسطین از چنگ اشغالگران صهیونیست فرا خوانده‌اند.

به نظر شما حضور مردم مسلمان جهان در راهپیمایی روز جهانی قدس و اعلام حمایت آنها از حقوق فلسطینیان چه پیامی را برای جهانیان دارد؟

هر چیزی که موجب زنده نگه داشتن فلسطین و مسجد الاقصی در نزد مردم شود، مطلوب و خوب است و بر همین اساس نیز زنده نگه داشتن روز جهانی قدس، اقدامی ضروری است. آنچه که در این رابطه حائز اهمیت است، حضور تمام مسلمانان در مراسم روز جهانی قدس بدون توجه به مذاهب‌شان است و آنها باید در کنار هم در صفی واحد بایستند تا بدین صورت پیامی واحد را به صهیونیستها و دشمنان امت اسلامی بفرستند مبنی بر اینکه شما باید نگران باشید؛ زیرا فلسطین همچنان که پیش از این سرزمینی اسلامی بوده، از این به بعد و تا آخر هم اسلامی خواهد ماند و هرگز اشغالگری را نمی‌پذیریم و با وجود تمام فشارها و چالش ها باز هم با اشغالگران زندگی نخواهیم کرد.

دیدگاه شما درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و سبقت گرفتن این کشورها در دوستی با اسرائیل چیست؟

طبیعتا هر نوع عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی در زمینههای دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره محکوم و رد شده است و خیانتی در حق مسائل امت شمرده می شود. ما باید این افرادی که با استفاده از شرایط فعلی امت اسلامی و بدون سر و صدا قصد توجیه کردن عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی دارند را رسوا کنیم. امید ما به ملت‌ها و نهادهای داخلی هر کشور است که علاوه بر هوشیاری و بیداری، مانع از تسهیل شدن روند عادی سازی با صهیونیستها شوند.

چرا برخی رژیم های عربی، ایران را به جای صهیونیستها دشمن خود می‌دانند و دشمن را به خوبی نمی شناسند؟

تلاش برای تحریف نبرد اصلی که همان جنگ با رژیم صهیونیستی است و دشمن نشان دادن جمهوری اسلامی ایران و همچنین وارد کردن امت اسلامی به جنگ مذهبی به این دلیل است که شیعیان، اهل تسنن را دشمن خود بدانند و سُنی ها نیز شیعیان را دشمن خود قلمداد کنند. این ها همگی تلاشهای شیطانی مکارانه است که درصدد فریب و خیانت به این امت اسلامی هستند و برای آن خیر نمی‌خواهند. ما باید در این زمینه بیدار باشیم و به دشمنان بهانه ای ندهیم که از آن سوءاستفاده کنند.

به نظر شما ایجاد گروهی تروریستی به نام داعش در جهت منافع اسرائیل است و به اسلام و مسئله فلسطین آسیب می زند؟ آیا تکفیری‌ها با صهیونیستها ارتباط دارند؟

تفکر تکفیری و تروریسم صهیونیستی دو روی یک سکه هستند و هر دو در صدد تحقق یک نتیجه واحد هستند و آن هم تضعیف امت اسلامی و از بین بردن نقاط قوت آن است. تکفیری ها قصد دارند چهره اسلام را تخریب و در زمینه نوع نگاه به شخصیت مسلمانان نیز شیطنت کنند تا بدین صورت انسان مسلمان در نزد ملت های دیگر ترسناک باشد و دیگران از ظاهر و سخن و رفتار وی هراس داشته باشند./

انتهای پیام

محمد فاطمی زاده

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.