زاهدان- مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت:استان سیستان و بلوچستان یکی از پرمصرف ترین استانها در استفاده از فرآورده های خونی است و با توجه به وجود ۷۰۰ بیمار خونریزی دهنده، بیش از ۳ هزار بیمار تالاسمی که بالاتری آمار بیماران تالاسمی در کشور است و همچنین وجود بیماران دیالیزی در استان مصرف فرآورده های خونی در استان تشدید شده است .

سیستان و بلوچستان پرمصرف ترین استان ها در استفاده از فرآورده های خونی است

دکتر سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: با شروع ماه مبارک رمضان تعداد مراجعین برای اهدای خون کاهش پیدا کرد به گونه ای که در دومین هفته از ماه مبارک رمضان و افزایش دما در سراسر کشور با کمبود شدید خون مواجه شدیم که با توجه به شب های قدر و راه اندازی کمپین های اهدای خون ذخایر خون به حالت طبیعی بازگشت.

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان با اشاره به تاثیر گذاری حوادث و سوانح جاده ای و مشکلات و اتفاقات ناشی از هم مرری استان با سایر کشور ها در افزایش مصرف خون در استان، خاطر نشان کرد: ما ۲۵ درصد گلبول قرمز خون راداز سایر شبکه های خون رسانی کشور دریافت می کنیم که سال گذشته ۷۰هزار و ۲۰۰ واحد خون دریافت کرده ایم و حدود ۲۱ هزار واحد گلبول قرمز خون هم از سایر نقاط کشور دریافت کرده ایم ‌.

خسروی با اشاره به اینکه از هر اهدای خون سه فرآورده تهیه می شود، اذعان داشت: مهمترین حسن اهدای خون ، اجر معنوی آن و حس نوع دوستی است که با انجام هر اهدای خون جان ۳ نفر نجات می یابد. وی تصریح کرد: در استانداردهای جهانی اهدای خون برای بانوان هر ۴ ماه یکبار و برای آقایان هر ۳ ماه یکبار تعریف شده است و نه تنها هیچ صدمه ای به سلامتی افراد وارد نخواهد کرد بلکه برای افرادی که غلظت خون بالایی دارند بسیار مفید است.

این مسوول عنوان کرد: افزایش جمعیت، میزان وقوع حوادث و سوانح گوناگون، وجود بیماران خاص، توسعه اعمال جراحی و موفقیت‌های به وجود آمده در پیوند اعضا وغیره نیاز به مصرف خون و فرآورده‌های خونی را به‌طرز چشمگیری افزایش داده است. خسروی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت و تاثیر گذاری مثبت آن بر افزایش اهدای خون ، اظهار داشت: با اجرای این طرح ۲ پایگاه انتقال خون راا اندازی شده و تیم های سیار برای خون گیری به درب منازل مسکونی مراجعه می کنند.

وی با اشاره به ۵ پایگاه انتقال خون در سراسر استان ، اذعان داشت: اگر نگرش مردم نسبت به انتقال خون تغییر کند قطعا با این ۵ پایگاه کل استان پوشش داده خواهد شد .

مدیر کل انتقال خون سیستان وبلوچستان تاکید کرد: تمرکز در پایگاه های کمتر و ارائه خدمات بالاتر از سیاست های سازمان انتقال خون است که باعث افزایش کیفیت خواهد شد . وی خاطر نشان کرد: در تلاشیم تا تمامی مردم استان بدون هیچ ترسی اقدام به اهدای خون کنند زیرا این امر برای خود آنان هم مفید خواهد بود.

دکتر خسروی با اشاره به متوسط سنی انتقال خون بین ۱۸ تا ۶۰ سال ، افزود: ۹۳ درصد از اهدا کنندگان خون، آقایان و ۷ درصد بانوان هستند که با توجه به جمعیت ۵۰ درصدی بانوان در جامعه این میزان مشارکت بسیار ضعیف تلقی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.