اراک- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی، میانگین بارندگی در استان را به نسبت سایر استان‌های دیگر کشور در وضعیت مناسبی عنوان کرد و گفت: این بدان معنا نیست که در حوزه آب نیاز به صرفه‌جویی نداریم، بلکه با توجه به کمبود آب در کشور باید فرهنگ استفاده درست از منابع آبی را از کودکی بیاموزیم.

صرفه‌جویی در مصرف آب در رأس امور قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین، یوسف عرفانی نسب پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار کرد: با توجه به اهمیت مصرف درست آب در کشور هفته اول تیرماه به نام هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده است تا فرهنگ استفاده درست از منابع آبی در کشور در بین افراد نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۷ درصد جمعیت استان شهری و حدود ۲۳ درصد روستایی است، افزود: نزدیک به هزار و ۱۴۰ روستا در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد ۸۱۴ روستاهای استان زیر پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی تصریح کرد: بیشترین جمعیت روستایی استان در شهرستان خنداب با ۷۷ درصد پوشش شبکه آبی و کم‌ترین جمعیت با ۸ درصد در شهرستان محلات قرار دارند.

عرفانی نسب عنوان کرد: شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از آب شرب در حدود ۸۲ درصد است که از این تعداد ۶۹۴ روستا بالای ۲۰ هزار خانوار و مابقی را روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر خانوار تشکیل می‌دهد.

وی گفت: در حوزه آب و فاضلاب روستایی در استان مرکزی آبرسانی به سد کوچه ری در خمین که همزمان ۱۰ روستا را به شبکه آب شرب وصل می‌کند، آبرسانی به ۲۷ روستای شهرستان ساوه که امیدواریم تا دو سال آینده کار اتمام آن به پایان برسد و آبرسانی از چشمه هفتیان در تفرش و ۴۰ روستا در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی ادامه داد: امیدواریم تا سال ۹۷ تمامی روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار در استان مرکزی زیر پوشش شبکه آب برسانی قرار گیرد.

عرفانی نسب با بیان اینکه منابع تأمین آب استان مرکزی از ۱۲۱ چشمه، ۱۹ رشته قنات و ۶۰۸ حلقه چاه تأمین می‌شود، اظهار کرد: ۹ آزمایشگاه مجهز در استان مرکزی کار کنترل کیفی آب را بر عهده‌دارند و همچنین ۳۰ دستگاه آب‌شیرین‌کن در برخی از روستاهای استان که در وضعیت مناسبی از لحاظ کیفیت آب قرار ندارند نصب شده است که آب باکیفیت به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند.

وی افزود: در استان مرکزی ۱۲۷ روستا به صورت سیار و جیره‌بندی آبرسانی می‌شود که از این تعداد ۱۱ روستا آبرسانی سیار و ۱۱۶ روستا به صورت جیره‌بندی آبرسانی می‌شود.

 مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم در حدود ۷۰۰ روستا زیر پوشش شبکه آبرسانی قرار داشت که این میزان در حال حاضر به ۸۱۴ روستا رسیده است و امیدواریم با تأمین اعتبار بتوانیم مجتمع‌ها را به شبکه آب متصل کنیم.

عرفانی نسب با اشاره به خشکسالی های پی در پی در شهرستان خمین بیان داشت: بیشترین مشکلات در حوزه آب روستایی در شهرستان خمین اتفاق افتاده است که امید این می‌رود با تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن سد کوچه ری در این شهرستان بتوانیم مشکلات در این حوزه را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: در استان مرکزی ۲ روستا زیر پوشش شبکه آب و فاضلاب روستایی قرار دارند و در همین راستا نیز روستاهای در مسیر سد کمال صالح کار مطالعاتی طرح ایجاد فاضلاب انجام شده است که در صورت تأمین اعتبار عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.